바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

The Influence of sell-by-date related knowledge and regulatory focus on the intention of consumption about product after sell-by-date

Abstract

The shelf-life related information and knowledge play an important role in expiring stage as well as purchasing stage. Foods are eatable after sell-by-date in Korea. It depends on consumer's knowledge of shelf-life related information and motivation whether consumer will use the foods after sell-by-date or not. This study examined the influence of shelf-life related knowledge and regulatory focus on the intention of consumption about food at three periods(first day, third day, fifth day) after sell-by-date. And then, we explored the main effect of consumer's shelf-life related knowledge level at three periods after sell-by-date. The main effect of regulatory focus was not significant at three periods. Also, The interaction effect of self-life related knowledge level and regulatory focus was significant at two periods. But simple main effect was significantly higher in the condition of promotion focus group than the condition of prevention focus group with the high level of self-life related knowledge level at one period. Finally, we discussed suggestions toward institutional system to improving consumer's sell-by-date related knowledge.

keywords
sell by date, best before or date of minimum durability, regulatory focus

Reference

1.

고은경, 여정성 (2007). 식품 등이 표시기준의 소비자 지향적 개선방안 연구. 소비자학연구, 18(2), 1-20.

2.

구민선, 김윤숙, 신동빈, 오세욱, 전향숙 (2007). 편의점에서 판매되는 김밥 및 샌드위치의 냉장조건에서의 유통기한. 한국식품위생안전성학회지, 22(4), 323-331.

3.

김규동, 이정윤 (2010). 주부들의 식품안전 관련 구매행동 및 정보요구도 조사. 한국식품영양과학회지, 39(3), 392-298.

4.

김지아, 양 윤 (2015). 조절초점, 자기조절, 감정이 충동구매의도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 소비자․광고, 16(3), 455-475.

5.

김창남 (1995). 식품의 유통기한에 대한 올바른 이해. 국민영양, 11, 41-45.

6.

김철민 (2012). 유통기한 관련 정보에 대한 법적 표시규정과 소비자의 해석 및 소비행동. 한국심리학회지: 소비자․광고, 13(2), 205-227.

7.

김향숙, 백수진, 이경애 (1999). 식품표시에 대한 소비자의 인식 및 이용실태, 한국식품영양과학회지, 28(4), 948-953.

8.

문상덕 (2007). 식품위생법상 유통기한제도의 법정책적 고찰. 공법학연구, 8(3), 463-495.

9.

박지용 (2007). Food Self Life, Food Law Forum 프리젠테이션 자료, 2007년 1월 6일.

10.

송시연, 김영조 (2011). 자아조절자원이 유통기한 제품의 이용의도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 소비자․광고, 12(4), 737-749.

11.

식품의약품안전청 (2007). 식품 등의 표시기준, 식약청고시 제2007-3호.

12.

식품의약품안전청 (2007). 식품유통기한 설정 실험(위해기준팀), 제 7회 시험법연구회 세미나 자료(3월 6일).

13.

식품의약품안전청 (2005). 식품관련 소비자불만(사고) 사례 연구.

14.

양 윤, 김은숙 (2008). 성향 및 상황 조절초점과 과제수행 피드백이 소비자 감정에 미치는 영향. 한국심리학회지: 소비자․광고, 9(3), 407-433.

15.

여정성 (2006). 표시규제 선진화를 위한 제도개선방안 연구, 공정거래위원회.

16.

이경애, 김향숙 (2001). 유통기한 및 원재료명 표시에 대한 소비자의 이해도 및 선호도. 한국조리과학회지, 17(4), 405-411.

17.

임정미 (2003). 국내 우유류의 유통기한 자율화에 따른 현황. 한국유가공기술과학회지, 21(2), 120-124.

18.

최미희, 윤수진, 안영순, 서갑종, 박기환, 김건희 (2010). 서울지역 소비자들의 식품표시에 대한 인식도 조사. 한국식품영양과학회지, 39(10), 1555-1564.

19.

최정숙, 전혜경, 황대용, 남희정 (2005). 주부의 식품안전에 대한 인식과 안전성 우려의 관련 요인. 한국식품영양과학회지, 34(1), 66-74.

20.

통계청 (2012). 2011년 4/4분기 및 연간 가계 동향, www.kostat.go.kr.

21.

하영선, 김종경, 박인식 (1998). 포장식품의 유통기한 표시기법에 대한 소비자 심리 연구. 한국식품저장유통학회지, 5(4), 392-395.

22.

한국소비자원 (2009). 유통기한 경과 식품의 섭취 적정성 조사 결과보고서.

23.

Arkes, H. R., & Blumer, C. (1985). The psychology of sunk cost, Organizational Behavior and Human Decision Process, 35, 124-137.

24.

Crowe, E., & Higgins, E. T. (1977). Regulatory focus and strategic inclinations: Promotion and prevention in decision-making. Organizational Behavior and Human Decision Process, 69(2), 117-132.

25.

Higgins, E. T. (1998). Beyond pleasure and pain. American Psychologist, 52(12), 1280-1300.

26.

Higgins, E. T. (1998). Promotion and prevention: Regulatory focus as a motivational principle. Advances in Experimental Social Psychology, 30, 1-46.

27.

Idson, L. C., Liberman, N., & Higgins, E. T. (2000). Distinguishing gains from nonlosses and losses from nongains: A regulatory focus perspective of hedonic intensity. Journal of Experimental Social Psychology, 36, 252-267.

28.

Johnson, E. J., Haubl, G., & Keinan, A. (2007). Aspects of endowment: A query theory of value construction. Journal of Experimental psychology: Learning, Memory and Cognition, 33, 461-474.

29.

Liberman, N., Idson, L. C., Camacho, C. J., & Higgins, E. T. (1999). Promotion and prevention choices between stability and change. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1135-1145.

30.

Lockwood, P., Jordan, C. H., Kunda, Z. (2002). Motivation by positive or negative role models: Regulatory focus determines who will best inspire us. Journal of Personality and Social Psychology, 83(4), 854-864.

31.

Shah, J., Higgins, E. T., & Friedman, R. S. (1998). Performance incentives and means: How regulatory focus influences goal attainment. Journal of Personality and Social Psychology, 74(2), 285-293.

32.

Sen, S., & Block, L. G. (2009). Why my mother never threw anything out: The effect of product freshness on consumption. Journal of Consumer Research, 36, 47-55.

33.

Kahneman, D., Knetsch, J. L., & Thaler, R. H. (1990). Experimental tests of the endowment effect and the coase theorem. Journal of Political Economy, 98, 1325-1348.

34.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, 47(2), 263-291.

logo