open access
메뉴ISSN : 1229-8778
The purpose of this study is to review the consumer life style according to the consumer trend and psychological dimension approach. Especially, this study examined 26 articles related life style from 1990 to 2006 in the Korea. Also, in order to search psychological dimensions, exploratory study of consumer life style is conducted. Antecedent life style studies have problems to solve. The main tasks that should be resolved are as follows: Definition of concept, essentials, construction, typology, application and changes of life style. Further research of consumer life style should consider psychological dimensions. The core dimensions that be found in the exploratory study are as follows: ① useful time and money ② consumption need and enjoyment ③ quantity and quality ④ consumption disposition and attributes ⑤ consumption characteristics.
강이주, (1990) 생활양식과 소비패턴에 관한 연구, 소비자학연구
고경순 , (1992) 가치의식을 중심으로 본 대학생의 라이프스타일과 레포츠 용품의 구매행동분석, 광고연구
김경훈 , (2005) 미래를 읽는 9가지 기술: 트렌드 워칭, 서울: 한국트렌드연구소
김상일, (2004) 대한민국 소비트렌드 , 서울: 원앤원북스
김재휘, (1999) 소비자행동연구에서의 라이프스타일 어프로치, 중앙대학교 사회과학연구소 사회과학연구
김홍규 , (1999) 가치와 라이프스타일 유형에 따른 소비자 특성 연구, 광고학연구
남승규, (1999) 소비자심리학, 서울: 학지사
남승규, (2006) 소비자행동연구와 라이프스타일, 한국심리학회 연차학술대회 논문집
남승규 , (2006) 소비자 라이프스타일에 대한 탐색적 연구, CD-ROM , 소비자학회 추계학술발표논문집
노안영, (2003) 성격심리학, 서울: 학지사
대한상공회의소, (1993) 소득수준향상에 따른 소비형태변화 및 라이프스타일에 관한 조사연구 , 대한상공회의소
대홍기획 마케팅전략연구소 , (1999) 한국사람들: 1989-1999 소비행동 및 라이프스타일 변화, 대홍기획
문숙재,, (2001) 소비자트렌드 21세기 , 서울: 시그마프레스
박광희, (1998) 비거주지 의류구매행동에 관한 연구: 쇼핑성향 및 라이프스타일과의 관련성을 중심으로, 소비자학연구
박성연 , (1996) 한국인의 라이프스타일 유형과 특성, 마케팅연구
박성연, (1999) 라이프스타일 유형의 변화추세에 관한 연구, 한국광고학회 연차학술세미나 발표논문집
박종민, (2001) LOV를 이용한 한국인의 라이프스타일과 인터넷, TV이용패턴, 광고연구
박찬욱, (1992) 우리나라 기혼여성 및 미혼여성의 라이프스타일에 관한 비교연구, 소비자학연구
박종민 ; 심성욱, (2004) 라이프스타일과 다양한 매체의 광고효과 인식에 관한 연구, 광고학연구
안광호, (2001) 마케팅원론, 2판, 서울: 학현사
LG애드 R&D팀 , (1999) IMF 체제하의 한국인: 라이프스타일과 소비행동, LG애드
MBC 애드컴 마케팅플래닝팀, (1997) 패션관련 라이프스타일의 마케팅 및 광고전략 활용에 관한 연구, 광고연구
이동훈 , (1997) 제품 관여도와 라이프스타일 유형에 따른 소비자 가치단계 차이분석, 광고연구
이명식, (1992) 라이프스타일에 의한 시장세분화와 신용카드의 광고전략 연구, 광고연구
이상현 ; 유창조 ; 최성문, (2005) 라이프 스타일 유형에 따른 화장품 구매행동과 추구가치에 관한 연구: 20대와 30대를 중심으로, 한국심리학회지: 소비자·광고
이영철 , (1997) 라이프스타일에 따른 시장세분화 및 소비행동분석, 서울: 대홍기획
이철우, (1997) 라이프스타일과 TV시청행동에 관한 연구, 광고연구
정순희 ; 김현정, (2002) 라이프스타일 연구에 관한 이론적 고찰, 소비문화연구
조형오, (1996) 한국인의 라이프스타일 유형분류 및 소비행동에 관한 연구, 소비자학연구
채서일 , (1992) 체계적 분석의 틀에 따른 라이프스타일 연구, 소비자학연구
채서일 , (1994) 신세대에 관한 라이프스타일 분석, 고려대학교 경영대학 경영논총
채서일 , (1998) 마케팅, 3판 , 서울: B & M Books
채정숙, (1999) 라이프스타일의 비교문화적 연구: 한국과 캐나다 거주 대학생들의 라이프스타일 특성을 중심으로, 소비자학연구
최원주, (2004) 소비자의 라이프스타일 유형에 따른 광고의 크리에이티브 전략: 광고 속 라이프스타일에 대한 싱글족의 인식을 중심으로, 광고학연구
한국방송광고공사 , (2005) 2005 Media & Consumer Research 소비자행태조사 ,
홍성태 , (2005) 대한민국 여성소비자: 그들의 라이프스타일과 소비패턴, 서울: 세종서적
홍성태 ; 박은아, (2005) 라이프스타일 유형별 여성 소비자의 구매형태 비교: 화장품 구매를 중심으로, 마케팅연구
Adler, A, (1937) What life should mean to you, Boston: Little, Brown, and Company
Carver, C. S. , (2005) 성격심리학: 성격에 대한 관점들, 서울: 학지사
Hawkins, D. I, (1998) Consumer behavior: Building marketing strategy, 7th. , The McGraw-Hill Companies, Inc
Kamakura, W. A, (1991) Value segmentation: A model for the measurement of value and value system, Journal of Consumer Research
Mischel, W, (2006) 성격심리학: 통합을 향하여, 서울: 학지사
Plummer, J. , (1974) The concept and application of lifestyle segmentation, Journal of Marketing
Raymond, M. , (2006) 미래의 소비자들, 서울: 에코비즈
Sharf, R. S, (2000) Theories of psychotherapy and counseling, 2nd. , Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company
Silverstein, M. J, (2005) 소비의 새 물결 트레이딩 업, 서울: 보스턴컨설팅그룹
Wells, W. D, (1971) Activities, interests and opinions , Journal of Advertising Research