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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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플로팅광고 표현전략과 제품 및 사이트 유형에 따른 광고효과

A Study on Effects of Floating Advertising Which follows in Presenting Strategy, Products and Internet Sites

초록

본 연구는 플로팅광고의 다양한 표현전략이 광고태도에 어떠한 영향을 미치는 가를 확인하고, 플로팅광고 표현전략 효과가 제품과 인터넷 사이트 유형에 따라 차이가 있는 가를 알아보고자 하였다. 이를 위해 플로팅광고 표현전략과 제품유형 및 사이트유형을 고려하여 12개 집단을 대상으로 실험을 실시하였다. 연구결과 투명 플로팅광고 표현전략이 불투명 표현전략에 비해 플로팅 광고태도가 호의적으로 나타났다. 둘째, 탐색재가 경험재에 비해 플로팅 광고태도가 높게 나타났다. 셋째, 포털사이트가 뉴스와 게임사이트에 비해 플로팅 광고태도가 높게 나타났다. 넷째, 포털이나 뉴스사이트의 경우 투명광고 표현전략이 효과적으로 나타난 반면 게임사이트의 경우 불투명광고 표현전략에서 광고태도가 더 높게 나타났다. 끝으로, 뉴스와 게임사이트에서는 제품유형에 따라 플로팅광고효과에 차이가 나타나지 않았으나, 포털사이트의 경우 경험재에 비해 탐색재 제품에 대한 플로팅광고 효과가 높게 나타났다. 본 연구결과는 플로팅광고를 통해 소비자에게 자사 제품을 홍보하고자 하는 실무자 또는 플로팅광고 제작자에게 제품유형과 사이트 특성을 고려한 효과적인 플로팅광고의 표현전략을 제시하였다.

keywords
플로팅광고, 제품유형, 사이트유형, 인터넷광고, floating advertising, product type, internet site, floating presenting strategy, floating advertising, product type, internet site, floating presenting strategy

Abstract

This study is to investigate if there would be any difference in the consumers' attitudes toward floating advertising in terms of two types of presenting strategy, two types of products and three types of internet sites. To prove this research, the lab was tested on 12 groups used by 2×2×3 factorial design. The lab tested the effects of floating advertising, 3-way ANOVA and t-test was conducted to examine there was statistically significant difference in terms of two types of floating presenting strategy, two types of products and three types of internet sites such as portal, news, and game sites. The results showed that there was interaction effects between two types of floating presenting strategy and three types of internet sites. In addition, it turned out that there was interaction effects between two types of product and three types of internet sites. In conclusion, it is highly recommended to develop methods to increase consumers' positive attitudes toward floating ads.

keywords
floating advertising, product type, internet site, floating presenting strategy

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