바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

폭력피해교사의 심리사회적 후유증에 관한 질적 연구

A Qualitative study about psychosocial sequela of teachers’ violence victimization

초록

본 연구는 최근 많이 일어나고 있는 학생이나 학부모에 의해 가해진 교사대상 폭력의 심리사회적 후유증을 연구하는 데 목적을 둔다. 이를 위하여 최근 1년간 학생 또는 학부모로부터 폭력을 경험하였고 연구에 참여하겠다고 동의한 중․고교 교사 10명을 인터뷰하여 그 내용에 대해 분석하였다. 관련경험은 언어적, 관계적, 신체적 폭력 등 다양하였으며, 사건직후 교사들은 이를 학교 관리자에게 직접 보고하거나 동료교사를 통해 간접 보고 하였고 동료교사에게 도움을 청했다. 교사들은 동료교사의 지지가 크게 도움이 되었으나 사적으로 친밀한 관계에 있는 사람들에게는 이를 터놓지 못했다. 사건직후 전형적으로 분노, 후회, 수치심의 정서 및 다양한 신체화 증상을 경험했다. 본 연구결과 교사들은 장기적으로 학생지도상의 문제를 드러냈다. 즉 모든 사례에서 강조된 “일반적” 범주의 핵심개념은 장기적으로 학생을 위한 생활지도에 대해 위축된 태도를 취하거나 포기하고 있으며, 교사를 위한 상담기회가 필요하다는 것이다. 결론적으로 교사대상 폭력피해는 외상경험의 하나로 교사들의 정신건강을 위협할 뿐 아니라 학생지도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 교사를 보호하고 치유하는 제도적 장치 마련 등에 대해, 그리고 본 연구의 제한점 및 후속연구의 필요성에 대해 논의하였다.

keywords
교사대상폭력, 합의에 의한 질적분석, 교사를 위한 상담, 동료교사의 지지, 폭력피해, violence against teachers, consensual qualitative research(CQR), counseling for teachers, colleague teacher support, violence victimization

Abstract

The purpose of this study is to research violence against teachers by students and parents which happened a lot recently and find psychosocial sequela of teachers who experienced violence. To do so, 10 teachers of middle and high schools who experienced violence from students and parents at least once within a year were interviewed and the content of the interview was analyzed. The violence experienced was of different forms, such as verbal, relational, and physical, etc. Teachers could not report their experience to their close relatives, but they reported directly or indirectly through their fellow teachers and asked for their help after the accident. The support of teachers’ colleagues was helpful. They experienced many different types of somatization such as anger, regret, shame, etc after the accident. The results of this study revealed that teachers experienced in long term, problems related to student guidance. The core idea of the category “general” emphasized the fact that teachers developed in long term, atrophied attitudes towards student guidance or gave it up and there is a need of counseling opportunity for them. In conclusion, the violence victimization against teachers means that they experience trauma and it has a strong influence on not only teachers’ mental health but also negative effects for student guidance. And finally, there is an urgent need to set an institutional framework to protect and heal teachers. Limitations of this study and the need for a follow-up study were discussed.

keywords
교사대상폭력, 합의에 의한 질적분석, 교사를 위한 상담, 동료교사의 지지, 폭력피해, violence against teachers, consensual qualitative research(CQR), counseling for teachers, colleague teacher support, violence victimization

참고문헌

1.

권오형 (2010). 학생․학부모에 의한 교사의 폭력 경험과 정신건강 및 소진과의 관계. 아주대학교 석사학위논문.

2.

박철옥, 안현의 (2009). 새터민의 대인관계적 외상 경험, 용서, 경험회피와 외상 후 스트레스 증상간의 관계. 상담학 연구. 10(4). 1891-1905.

3.

방기연 (2001). 학교폭력사건에 대한 교사의 인식과 경험에 대한 질적연구, 상담학연구, 12(5). 1753-1778.

4.

방기연, 이규미 (2009). 학급 내 집단 괴롭힘에 대한 담임교사의 경험과 개입과정에 대한 연구. 한국심리학회지: 일반, 28(1). 167-188.

5.

법제처 (2012). 학교폭력예방 및 대책에 관한 법률.

6.

안현의, 박철옥, 주혜선 (2012). 외상관련 정서의 확장: 수치심, 죄책감, 분노를 중심으로. 상담학 연구. 13(2). 839-854.

7.

한국교원단체총연합회 (2012). 2012 교권회복 및 교직 상담 활동실적보고서.

8.

Daniels, J. A., Bradley, M. C., & Hayes, M. (2007). The impact of school violence on school personnel: Implications for psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 652-659.

9.

De Wet, C. (2010). Victims of educator-targeted bullying: a qualitative study. South African Journal of Education. 30. 189-201.

10.

Dzuka, J., & Dalbert, C. (2007). Student violence against teachers: Teachers’ wellbeing and the belief in a just world. European Psychologist, 12(4), 253-260.

11.

Galand, B., Lecocq, C., & Philippot, P. (2007). School violence and teacher professional disengagement. British Journal of Educational Psychology, 77, 465-477.

12.

Hill, C. E., Thompson, B. J., & Williams, E. N. (1997). A guide to conducting consensual qualitative research. The Counseling Psychologist, 25, 517-572.

13.

Hill, C. E., Knox. S., Thompson, B. J., Williams, E. N.. Hess, S. A., Ladany, N. (2005). Consensual qualitative research: An Update. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 196-205.

14.

Hill, C. E. (Ed.) (2011). Consensual qualitative research: A practical resource for investigating social science phenomena. Washington DC: American Psychological Association.

15.

James, D. J., Lawlor, M., Courtney, P., Flynn, A., Henry, B., & Murphy, N. (2008). Bullying behaviour in schools: what role do teachers play? Child Abuse Review, 17, 160-173.

16.

Kubany, E. S., & Watson, S. B. (2003). Guilt: Elaboration of a multidimensional Model. The Psychological Record, 53, 51-90.

17.

Lewis, D. (2004). Bullying at work: The impact of shame among university and college lecturers. British Journal of Guidance & Counselling, 32, 281-299.

18.

Lowinger, T., & Solomon, Z. (2004). PTSD, guilt, shame among reckless drivers. Journal of Loss and Trauma, 9, 327-344.

19.

Matsui, J. (2005). Bullying in the workplace survey. A survey of Ontario's elementary and secondary school teachers and education workers. Ontario: English Catholic Teachers’ Association (OECTA).

20.

Nathanson DL. (1992). Shame and pride: Affect, Sex, and the Birth of the Self. New York: Guilford Press.

21.

Newman, K. S., Fox, C., Harding, D. J., Mehta, J., & Roth, W. (2004). Rampage: The social roots of school shootings. New York: Basic Books.

22.

Orth, U., Cahill, S. P., Foa, E. B., & Maercker, A. (2008). Anger and posttraumatic stress disorder symptoms in crime victims; A longitudinal analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76, 208-218.

23.

Payne, A. A., Gottfredson, D. C., & Gottfredson, G. D. (2003). Schools as communities: The relationships among communal school organization, student bonding, and school disorder. Criminology, 41(3), 749-778.

24.

Ray, E. B., & Miller, K. I. (1994). Social support, home/work stress, and burnout; Who can help? Journal of Applied Behavioral Science, 30, 357-373.

25.

Wilson, C. M., Douglas, K. S., & Lyon, D. R. (2011). Violence against Teachers: Prevalence and consequence. Journal of Interpersonal Violence, 26(12). 2353-2371.

한국심리학회지:학교