바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Mediating Effects of School Adjustment on the Relationship between Character Strengths and Virtues, and Happiness

Abstract

Character strengths and virtues are considered as important factors which may contribute to child andadolescent happiness. The present study examined the mediating effects of school adjustment on therelationship between character strengths and virtues, and happiness. The subjects were 393 elementaryschool children (199 boys, 194 girls) from grade 4 to 6 were participated in the study. The correlationanalysis revealed that character virtues were positively correlated with happiness and school adjustment. Then the mediating effects of school adjustment on the relationship between character strengths andvirtues, and happiness were examined using structural equation modeling. The result revealed that schooladjustment fully mediated the relationship. In conclusion, the present study showed that child andadolescent character strengths and virtues affect happiness indirectly through school adjustment. Accordingly, it is suggested the importance of school adjustment for child and adolescent happiness. Lastly, the implications and limitations of the present study were discussed.

keywords
성격강점 및 덕목, 행복, 학교적응, 매개효과, character strengths and virtues, happiness, school adjustment, mediation effect

Reference

1.

고영건, 김진영 (2012). 멘탈 휘트니스 긍정심리프로그램. 서울: 학지사.

2.

곽민경, 서보준 (2011). 청소년이 지각한 자아탄력성 및 사회적 지지가 학교생활적응에미치는 영향에 관한 연구: 대구광역시 조손가정 청소년을 중심으로. 복지행정 논총, 21, 75-112.

3.

구본용, 유제민 (2007). 중고등학생의 다차원완벽주의, 자기효능감, 스트레스가 학교적응에 미치는 영향. 청소년상담연구, 15, 67-76.

4.

구혜경, 이수진 (2011). 과학영재 고등학생의완벽주의성향 및 사회적지지가 학교생활적응에 미치는 영향: 자기효능감을 매개로 하여. 교육논총, 30, 51-83.

5.

김광수 (2003). 청소년의 분노수준, 분노대처방식과 학교생활적응. 교육심리연구, 17, 393-410.

6.

김대원, 양혜진 (2005). 부모-자녀간 의사소통유형이 학교적응에 미치는 영향. 사회과학논문집, 23, 273-292.

7.

김미선, 박성희, 김진영 (2013). 청소년의 성격강점과 행복추구경향 간의 관계: 중학생과 고등학생의 비교를 중심으로. 한국심리치료학회지, 5(1), 53-71.

8.

김미진, 홍혜영 (2011). 성격강점과 행복 간의관계에서 자기수용의 매개효과. 청소년시설환경, 9, 85-95.

9.

김범구 (2012). 청소년 학업중단에 대한 연구동향 분석. 청소년학연구, 19, 315-337.

10.

김수진, 김혜숙 (2011). 아동이 지각한 아버지의 의사소통유형과 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성의 매개효과. 초등상담연구, 10, 203-221.

11.

김순복 (2007). 낙관성 향상 프로그램이 초등학교 아동의 자아탄력성과 학교생활 만족도에미치는 영향. 서울교육대학원 교육대학원석사학위 청구논문.

12.

김정효, 정인숙, 김신래, 엄화정 (2007). 초등학교 아동을 위한 리더십 프로그램 개발. 교육과학연구, 38, 117-140.

13.

문은식 (2003). 청소년의 애착안정성과 학교생할 적응행동의 관계. 교육학연구, 41, 349-369.

14.

박성희, 김진영 (2012). 긍정심리 상담 및 치료의 현재와 미래. 아동 및 청소년 대상 연구를 중심으로. 한국심리치료학회지, 4, 61-77.

15.

박은민 (2010). 청소년의 교사애착, 또래애착, 모애착과 자존감 및 우울감이 학교생활적응에 미치는 영향. 한국놀이치료학회지, 13, 75-88.

16.

배은경 (2011). 청소년의 공감능력이 자아존중감을 매개로 학교적응에 미치는 영향. 한국심리치료학회지, 3, 85-100.

17.

백순복 (2010). 긍정심리적 집단상담의 효과 검증: 긍정심리 및 자아탄력성 특성 기준에따른 학교생활적응력 및 대인관계능력 향상효과를 중심으로. 고려대학교 교육대학원석사학위 청구논문.

18.

송희원, 최성열 (2012). 빈곤 여부, 지각된 부모양육태도, 학업동기, 심리적 안녕감과청소년의 학교적응 간의 구조적 관계. 교육심리연구, 26, 651-672.

19.

왕해옥, 김광웅 (2004). 어머니의 양육태도 및애착안정성과 학교적응과의 관계. 인간발달연구, 11, 77-88.

20.

원두리 (2011). 성격 강점이 청소년의 안녕감과 적응적 대처방식에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 16, 151-167.

21.

윤병오 (2011). 긍정심리학의 성격 강점 활용을 위한 2009 개정 도덕과 교육 과정 분석. 윤리철학교육, 16, 129-149.

22.

윤성민, 신희천 (2012). 한국 수도권 중년여성들의 성격적 강점과 행복과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24, 27-49.

23.

이규미 (2005). 중학생의 학교적응 구성개념에관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2), 383-398.

24.

이명신 (1998). 근로자의 주관적 삶의 질과 그영향요인. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.

25.

이보람, 박혜준 (2011). 학령기 아동의 주관적인 삶의 질 양상과 삶의 질에 영향을 미치는 요인. 한국심리학회지: 발달, 24, 129-152.

26.

이윤주 (2004). 초등학생의 자아탄력성과 부모갈등이 학교생활적응에 미치는 영향: 상급생을 중심으로. 상담학연구, 4, 435-449.

27.

이정윤, 이경아 (2004). 초등학생의 학교적응과관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16, 261-276.

28.

이지미, 김현주 (2011). 청소년이 지각한 모-자녀 간의 의사소통과 자아탄력성 및 학교적응간의 관계. 미래청소년학회지, 8, 97-120.

29.

이현주 (2011). 초등학생의 주관적 안녕감 증진을 위한 강점 기반 집단상담 프로그램 개발. 한국 교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.

30.

인보영, 김인옥 (2012). 아동의 성격강점이 학교생활 행복에 미치는 영향. 한국웰니스학회지, 7, 81-95.

31.

임수경, 이형실 (2007). 청소년의 자아존중감, 부모와의 관계, 친구관계가 학교생활적응에 미치는 영향. 한국 가정과 교육 학회지, 19, 169-183.

32.

임수진, 안진홍 (2012). 아동의 어머니 애착과학교적응에서 정서조절의 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 9, 331-345.

33.

임영진 (2012). 성격강점과 정신적 웰빙의 관계. 한국심리학회지: 임상, 31, 713-730.

34.

임정순 (1993). 아동의 의존성과 학교적응과의관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.

35.

조진형, 김경미, 김동원, 김정희 (2008). 감사일지 작성이 주관적 안녕감, 자기 존중감, 자기 효능감, 감사성향 및 신체 심리적건강에 미치는 효과. 담론, 11, 75-101.

36.

한국일보 (2011. 5. 14). 한국 어린이․청소년행복지수 OECD 국가 중 또 꼴찌.

37.

Baker, J. A., & Maupin, A. N. (2009). School satisfaction and children’s positive school adjustment. In R. Gilman, E. .S. Huebner, &M. J. Furlong(Eds.), Handbook of positive psychology in schools (pp.189-196). NY:Routledge.

38.

Brown, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long(Eds.), Testing structural equation models (pp.136-162). Newburry Park, CA:Sage.

39.

Campbell, A. (1981). The sense of well-being in America. New York: McGrew-Hill.

40.

Cowen, E. L., Pederson, A., Babigian, H., Isso, L. D., & Trost, M. A. (1973). Long-term follow-up of early detected vulnerable children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 41(3), 438-446.

41.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York and London: Plenum.

42.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what”and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.

43.

Diener, E., & Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.

44.

Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101.

45.

Frisch, M. B. (2000). Improving mental and physical health care through quality of life therapy and assessment. In E. Diener and D. R. Rahtz(Eds.), Advances in quality of life theory and research (pp.207-241). Dordrecht, Netehrlands: Kluwer Academic Press.

46.

Gillham, J., & Reivich, K. (2004). Cultivating Optimism in Childhood and Adolescence. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 146-163.

47.

Gilman, R., & Huebner, E. S. (2006). Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 35(3), 293-301.

48.

Huebner, E. S., & Alderman, G. L. (1993). Convergent and discriminant validation of a children's life satisfaction scale: Its relationship to self-and teacher-reported psychological problems and school functioning. Social Indicators Research, 30(1), 71-82.

49.

Katja, R., Paivi, A. K., Marja-Terttu, T., & Pekka, L. (2002). Relationships among adolescent subjective well-being, health behavior, and school satisfaction. Journal of School Health, 72(6), 243-249.

50.

Kupersmidt, J. B., & Coie, J. D. (1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61(5), 1350-1362.

51.

Ladd, G. W. (1990). Having friends, keeping friends, making friends, and being liked by peers in the classroom: Predictors of children's early school adjustment? Child Development, 61(4), 1081-1100.

52.

Lopez, S. J. (2011). The encyclopedia of positive psychology. Hoboken, NJ: Wiley.

53.

Lounsbury, J. W., Fisher, L. A., Levy, J. J., & Welsh, D. P. (2009). Investigation of character strengths in relation to the academic success of college students. Individual Differences Research, 7(1), 52-69.

54.

McCullough, M. E., & Snyder, C. R. (2000). Classical sources of human strength: Revisiting an old home and building a new one. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1), 1-10.

55.

Nicholson, I. A. M. (1998). Gordon Allport, character, and the ‘culture of personality,’ 1897-1937. History of Psychology, 1(1), 52-68.

56.

Noftle, E. E., Schnitker, S. A., & Robins, R. W. (2011). Character and personality: Connections between positive psychology and personality psychology. In K. M. Sheldon, T. Kashdan, &M. F. Steger (Eds.), Designing positive psychology:Taking stock and moving forward (pp.207-227). Oxford University Press.

57.

Park, N., & Peterson, C. (2005). The values in action inventory of character strengths for youth. In L. H. Lippman, K. A. Moore, L. Guzman, G. Matthews, & J. Hamilton, (Eds.), What do children need to flourish? (pp.13-23). Springer US.

58.

Park, N., & Peterson, C. (2006). Character strengths and happiness among young children:content analysis of parental descriptions. Journal of Happiness Studies, 7, 323-341.

59.

Park, N., & Peterson, C. (2008). Positive psychology and character strengths: Application to strengths-based school counseling. Professional School Counseling, 12(2), 85-92.

60.

Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23(5), 603-619.

61.

Patrick, H., Yoon, K. S., & Murphy, A. (1995). Personality characteristics, social competence, and early school adjustment: A contextual and developmental perspective. ERIC Clearinghouse.

62.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification: Oxford University Press, USA. (긍정심리학의 입장에서 본) 성격 강점과덕목의 분류. (문용린, 김인자, 원현주, 백수현, 안선영 역, 2009) 서울: 한국심리상담연구소.

63.

Peterson, C., Park, N., & Seligman, M. E. P. (2006). Greater strengths of character and recovery from illness. The Journal of Positive Psychology, 1(1), 17-26.

64.

Peterson, C., Park, N., Pole, N., D'Andrea, W., & Seligman, M. E. P. (2008). Strengths of character and posttraumatic growth. Journal of Traumatic Stress, 21(2), 214-217.

65.

Proctor, C., Tsukayama, E., Wood, A., M., Maltby, J., F. Eades, J., & Linley, P. A. (2011). Strengths gym: The impact of a character strengths-based intervention on the life satisfaction and well-being of adolescents. Journal of Positive Psychology, 6(5), 377-388.

66.

Ruch, W., Proyer, R. T., Harzer, C., Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2010). Values in Action Inventory of Strengths (VIA-IS). Journal of Individual Differences, 31(3), 138-149.

67.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

68.

Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner's guide to structural equation modeling. Hilsdale, NJ: Lawerence Erlbaum Associates.

69.

Schunk, D. H., & Ertmer, P. A. (2000). Self-regulation and academic learning:Self-efficacy enhancing interventions. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Seidner (Eds.), Self-regulation: Theory, research, and applications (pp.631-649). Orlando, FL: Academic Press.

70.

Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness:Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.

71.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: an introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.

72.

Seligman, M. E. P., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293-311.

73.

Shoshani, A., & Aviv, I. (2012). The pillars of strength for first-grade adjustment-Parental and children's character strengths and the transition to elementary school. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 315-326.

74.

Shoshani, A., & Slone, M. (2013). Middle school transition from the strengths perspective:Young adolescents’ character strengths, subjective well-being, and school adjustment. Journal of Happiness Studies, 14(4), 1163-1181.

75.

Stiglbauer, B., Gnambs, T., Gamsjäger, M., & Batinic, B. (2013). The upward spiral of adolescents' positive school experiences and happiness: Investigating reciprocal effects over time. Journal of School Psychology, 51(2), 231-242.

Korean Journal of School Psychology