바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Relation between socially prescribed perfectionism and academic burnout: Testing the mediated moderating effect of test anxiety through academic demands

Abstract

This study examined the relation among socially prescribed perfectionism, academic demands, test anxiety, and academic burnout of korean undergraduate students using mediated moderation analyses. As a result, test anxiety was fully mediated the relation between socially prescribed perfectionism and academic burnout. That is, socially prescribed perfectionism was positively associated with greater level of test anxiety, in turn, greater test anxiety was positively related with academic burnout. Furthermore, academic demands moderated the effect of socially prescribed perfectionism on test anxiety. Implications, future research directions and limitations of the study were discussed.

keywords
socially prescribed perfectionism, academic burnout, test anxiety, academic demands, mediated moderating effect, 사회부과 완벽주의, 학업소진, 시험불안, 학업요구, 매개된 조절효과

Reference

1.

고홍월 (2012). 대학생 학습동기 유형에 따른 학업소진과 학업적 실패내성의 차이. 아시아교육연구, 13(1), 125-147.

2.

김문주 (1990). 시험불안도와 그에 영향을 미치는 사회심리적 요인에 관한 연구. 한국교육심리, 4(1), 91-110.

3.

김문주 (1991). 우리나라 학생들의 시험불안진단을 위한 도구개발과정. 소아․청소년정신의학, 2(1), 32-42.

4.

김민애, 이상민, 신효정, 박양민, 이자영 (2010). 과중한 학업요구와 학업소진과의 관계: 통제감의 역할을 중심으로. 한국심리학회지: 학교, 7(1), 69-84.

5.

김병직, 이동귀, 이희경 (2012). 사회부과 완벽주의 및 자기지향 완벽주의와 우울간의 매개변인 탐색: 사회불안과 반추. 상담학연구, 13(2), 417-436.

6.

김성경 (2003). 연구논문: 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.

7.

김영실, 이지연 (2012). 초등학생에게 요구되는 과중한 학업과 학업소진과의 관계에서 자아존중감의 매개효과. 청소년시설환경, 10(3), 115-126.

8.

남상필, 이지연, 장진이 (2012). 학업성취 압력이 학업소진에 미치는 영향-자기통제감의 조절 효과를 중심으로. 아동교육, 21(3), 219-230.

9.

노지영 (2005). 청소년의 시험불안과 정신건강과의 관계. 지역사회간호학회지, 16(4), 458 -466.

10.

박병기, 임신일 (2010). 시험불안 관련변인의 메타분석. 교육심리연구, 24(4), 875-894.

11.

박유미, 임영진 (2015). 부모의 권위주의적 양육태도와 대학생의 시험불안 간의 관계: 사회적으로 부과된 완벽주의의 매개효과, 인간이해, 36(1), 117-128.

12.

박일경, 이상민, 최보영, 이자영 (2010). 5 요인 성격특성과 학업소진과의 관계. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 24(1), 81-93.

13.

박지연, 양나미 (2014). 대학생의 사회부과적 완벽주의와 사회불안의 관계: 사회적 지지와 부정적 평가에 대한 두려움의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 26(2), 363-388.

14.

설희정, 이동귀, 배병훈 (2014). 중학생의 사회부과 완벽주의가 대인불안에 이르는 경로 탐색: “부정적 평가에 대한 두려움”과 “비합리적 신념”의 순차적 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 11(2), 335-356.

15.

신민섭, 조수철, 유태익 (1999). 시험불안과 정신병리, 기질 그리고 가정환경 간의 구조적 관계에 관한 연구: 시험불안-우울-불안-자기개념-가정환경간의 인과적 관계분석. 소아․청소년정신의학, 10(1), 50-63.

16.

신정민, 박명숙, 함경애 (2014). 사회부과 완벽주의와 아동의 발표불안과의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 정서․행동장애연구, 20(4). 23-43.

17.

신효정, 김보영, 이민영, 노현경, 김근화, 이상민 (2011). 중학생의 정신건강과 학업소진의 단기종단연구. 한국심리학회지: 학교, 8(2), 133-152.

18.

염시창, 박현주 (2005). 일반계 여고생의 완벽주의, 학업적 자기효능감 및 시험불안의 관계모형 검증. 한국심리학회지: 학교, 2(1), 19-35.

19.

오지은, 추상엽, 임성문 (2009). 부모의 학업적 성취압력과 청소년 자녀의 시험불안 간 관계. 한국청소년연구, 20(4), 209-237.

20.

유계숙, 신동우 (2013). 대학생의 학업, 취업 스트레스 대처방식과 학업 스트레스로 인한 소진 및 취업 스트레스 간의 관련성에 관한 연구. 상담학연구, 14(6), 3849-3869.

21.

유혜숙, 양야기 (2014). 자아탄력성, 학업적 자아개념이 대학생의 시험불안에 미치는 영향. 기본간호학회지, 21(3), 275-282.

22.

윤부성 (2000). 아내학대 관련기관 상담원의 소진에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.

23.

이숙정, 유지현 (2008). 대학생의 학업 및 진로 스트레스와 대학생활적응의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과. 교육심리연구, 22(3), 589-607.

24.

이영복, 이상민, 이자영 (2009). 한국형 학업소진 척도 개발 및 타당화. 한국교육학연구, 15(3), 59-78.

25.

이은희 (2004). 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울: 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 25-48.

26.

이자영 (2010). 과도한 학업요구와 학업소진의 관계에서 성취목표의 매개효과. 상담학연구, 11(4), 1551-1565.

27.

이자영, 최혜라 (2014). 완벽주의와 학업소진간의 관계. 한국산학기술학회논문지, 15(11), 6556-6564.

28.

이현아, 조한익 (2013). 완벽주의와 학업열의 및 학업소진과의 관계: 동기와 목표과정의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(3), 575-601.

29.

이현주, 손원숙 (2013). 고등학생의 자기지향과 타인지향, 사회부과 완벽주의가 자기조절학습 및 시험불안에 미치는 효과. 한국심리학회지: 학교, 10(1), 219-239.

30.

임신일, 박병기 (2013). 국내, 외 시험불안 연구의 메타분석. 교육심리연구, 27(3), 529-553.

31.

장진이, 이지연 (2013). 초등학생의 과중한 학업요구와 학업적 꾸물거림과의 관계에서 자기존중감의 매개효과. 청소년복지연구, 15(2), 247-265.

32.

정아현, 강민주 (2014). 완벽주의와 인지적 정서조절 전략이 시험불안에 미치는 영향. 아동학회지, 35(1), 61-76.

33.

정종희, 정현희, 이귀숙 (2009). 부모의 성취압력이 중학생의 시험불안에 미치는 영향: 완벽주의 성향과 사회적 지지의 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 6(3), 377-393.

34.

조용래 (2008). 시험불안에서 상위인지의 역할: 우울수준, 실수에 대한 완벽주의적 염려, 학습기술 및 학업적 자기 효능감의 영향을 넘어서. 한국심리학회지: 임상, 27(3), 709-727.

35.

조이슬, 강영신 (2015). 사회부과 완벽주의와 학업적 지연행동 간의 관계에서 불안민감성의 매개 효과. 상담학연구, 16(4), 359- 375.

36.

조한익, 이현아 (2009). 완벽주의와 학업소진의 관계에 있어서 내외통제성의 매개효과. 청소년학연구, 16(11), 1-23.

37.

조한익, 이현아 (2010). 완벽주의와 학업소진 및 학업열의와의 관계에 있어서 성취목표의 매개효과. 청소년학연구, 17(12), 131- 154.

38.

조혜진, 이지연, 장진이 (2013). 고등학생의 과중한 학업요구와 학업소진과의 관계에서 학업적 자기효능감과 학업적 실패내성의 매개효과. 상담학연구, 14(3), 1605-1621.

39.

최원혜, 문은식 (2004). 고등학생의 완벽주의 성향에 따른 시험불안의 차이. 교육심리연구, 18(1), 23-35.

40.

한기연 (1993). 다차원적 완벽성-개념, 측정 및 부적응과의 관련성. 고려대학교 박사학위논문.

41.

한은아, 김보영, 이상민, 신효정 (2011). 부모양육 태도와 부모소진 및 자녀 학업소진의 관계. 한국교육학연구, 17(1), 270-293.

42.

황상미, 정현희 (2012). 연구논문: 부모의 성취압력과 고등학생의 시험불안의 관계에서 학업적 자기효능감과 자아존중감의 조절효과. 청소년학연구, 19(5), 1-20.

43.

Bong, M., Hwang, A., Noh, A., & Kim, S. I. (2014). Perfectionism and motivation of adolescents in academic contexts. Journal of Educational Psychology, 106(3), 711-729.

44.

Chang, E., Lee, A., Byeon, E., & Lee, S. M. (2015). Role of motivation in the relation between perfectionism and academic burnout in Korean students. Personality and Individual Differences, 82, 221-226.

45.

Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H., & Lee, S. M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89, 202-210.

46.

Chang, E. C., & Rand, K. L. (2000). Perfectionism as a predictor of subsequent adjustment: Evidence for a specific diathesis–stress mechanism among college students. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 129-137.

47.

Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2001). Negative attributional style as a moderator of the link between perfectionism and depressive symptoms: Preliminary evidence for an integrative model. Journal of Counseling Psychology, 48(4), 490-495.

48.

Chapell, M. S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A., & McCann, N. (2005). Test Anxiety and Academic Performance in Undergraduate and Graduate Students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268-274.

49.

Childs, J. H., & Stoeber, J. (2010). Self-oriented, other-oriented, and socially prescribed perfectionism in employees: Relationships with burnout and engagement. Journal of Workplace Behavioral Health, 25(4), 269-281.

50.

Childs, J. H., & Stoeber, J. (2012). Do you want me to be perfect? Two longitudinal studies on socially prescribed perfectionism, stress, and burnout in the workplace. Work & Stress, 26(4), 347-364.

51.

Dean, P. J., Range, L. M., & Goggin, W. C. (1996). The escape theory of suicide in college students: Testing a model that includes perfectionism. Suicide and Life-Threatening Behavior, 26(2), 181-186.

52.

Eum, K., & Rice, K. G. (2011). Test anxiety, perfectionism, goal orientation, and academic performance. Anxiety, Stress, & Coping, 24(2), 167-178.

53.

Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14(1), 14-18.

54.

Flett, G. L., Hewitt, P. L., Garshowitz, M., & Martin, T. R. (1997). Personality, negative social interactions, and depressive symptoms. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement. 29(1), 28-37.

55.

Freudenberger, H. J. (1974). Staff burn-out. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.

56.

Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468.

57.

Gan, Y., Shang, J., & Zhang, Y. (2007). Coping flexibility and locus of control as predictors of burnout among Chinese college students. Social Behavior and Personality: An International Journal, 35(8), 1087-1098.

58.

Hancock, D. R. (2001). Effects of test anxiety and evaluative threat on students' achievement and motivation. The Journal of Educational Research, 94(5), 284-290.

59.

Hayes, A. F. (2014). SPSS MODMED Macro Syntax Reference. Retrieved from http://www.afhayes.com/spss-sas-and-mplus-macros-and-code.html

60.

Hayes, A. F., & Preacher, K. (2012). SPSS MEDIATE Macro Syntax Reference. Retrieved from http://www.afhayes.com/spss-sas-and-mplus-macros-and-code.html

61.

Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58(1), 47-77.

62.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470.

63.

Hill, A. P., & Curran, T. (2015). Multidimensional perfectionism and burnout: A meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, 1-20.

64.

Hill, A. P., Hall, H. K., Appleton, P. R., & Kozub, S. A. (2008). Perfectionism and burnout in junior elite soccer players: The mediating influence of unconditional self- acceptance. Psychology of Sport and Exercise, 9(5), 630-644.

65.

Jacobs, S. R., & Dodd, D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291-303.

66.

Klibert, J. J., Langhinrichsen-Rohling, J., & Saito, M. (2005). Adaptive and maladaptive aspects of self-oriented versus socially prescribed perfectionism. Journal of College Student Development, 46(2), 141-156.

67.

Koeske, G. F., & Koeske, R. D. (1991). Student “burnout” as a mediator of the stress-outcome relationship. Research in Higher Education, 32(4), 415-431.

68.

Lee, M., & Larson, R. (2000). The Korean ‘examination hell’: Long hours of studying, distress, and depression. Journal of Youth and Adolescence, 29(2), 249-271.

69.

Liebert, R. M., & Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological Reports, 20(3), 975-978.

70.

Mills, J. S., & Blankstein, K. R. (2000). Perfectionism, intrinsic vs extrinsic motivation, and motivated strategies for learning: A multidimensional analysis of university students. Personality and Individual Differences, 29(6), 1191-1204.

71.

Miquelon, P., Vallerand, R. J., Grouzet, F. M., & Cardinal, G. (2005). Perfectionism, academic motivation, and psychological adjustment: An integrative model. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(7), 913-924.

72.

Oehler, J. M., Davidson, M. G., Starr, L. E., & Lee, D. A. (1991). Burnout, job stress, anxiety, and perceived social support in neonatal nurses. Heart & lung: the Journal of Critical Care, 20(5), 500-505.

73.

Preacher, K. J., Rucker, D. D., & Hayes, A. F. (2007). Addressing moderated mediation hypotheses: Theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42(1), 185-227.

74.

Rana, R. A., & Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research, 32(2), 63-74.

75.

Rice, K. G., & Preusser, K. J. (2002). The adaptive/maladaptive perfectionism scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(4), 210-222.

76.

Richardsen, A. M., Burke, R. J., & Leiter, M. P. (1992). Occupational demands, psychological burnout and anxiety among hospital personnel in Norway. Anxiety, Stress, and Coping, 5(1), 55-68.

77.

Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students a cross-national study. Journal of Cross-cultural Psychology, 33(5), 464-481.

78.

Shin, H., Puig, A., Lee, J., Lee, J. H., & Lee, S. M. (2011). Cultural validation of the Maslach Burnout Inventory for Korean students. Asia Pacific Education Review, 12(4), 633-639.

79.

Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J., & Ashby, J. S. (2001). The revised almost perfect scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 130-145.

80.

Spielberger, C. D. (1980). Preliminary Professional Manual for the Test Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

81.

Spielberger, C. D., Anton, W. D., & Bedell, J. (1976). The nature and treatment of test anxiety. In M. Zuckerman & C. D. Spielberger (Eds.), Emotions and anxiety: New concepts, methods, and applications (pp. 317-344). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

82.

Stoeber, J., Childs, J. H., Hayward, J. A., & Feast, A. R. (2011). Passion and motivation for studying: Predicting academic engagement and burnout in university students. Educational Psychology, 31(4), 513-528.

83.

Stoeber, J., Feast, A. R., & Hayward, J. A. (2009). Self-oriented and socially prescribed perfectionism: Differential relationships with intrinsic and extrinsic motivation and test anxiety. Personality and Individual Differences, 47(5), 423-428.

84.

Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295-319.

85.

Turnipseed, D. L. (1998). Anxiety and burnout in the health care work environment. Psychological Reports, 82(2), 627-642.

86.

Yu, J. H., Chae, S. J., & Chang, K. H. (2016). The relationship among self-efficacy, perfectionism and academic burnout in medical school students. Korean Journal of Medical Education, 28(1), 49-55.

87.

Zamir, S., & Hina, Q. A. (2014). The Relationship between Test Anxiety and Academic Achievement of students at university level. Journal of Education and Practice, 5(4), 1-5.

88.

Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540.

Korean Journal of School Psychology