바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

인지적 유연성이 중․고등학교 교사의 직업 및 삶의 만족에 미치는 영향

The Effect of Cognitive Flexibility on Satisfactions with Job and life with Secondary School Teachers

초록

본 연구는 Lent와 Brown(2006, 2008)의 사회인지진로이론의 삶의 만족 모형을 바탕으로, 중․고등학교 교사들의 직업 및 삶의 만족에 미치는 개인 내․외적 요인들 간의 관계를 탐색해보았다. 구체적으로, 개인내적인 요인으로 문제의 지각과정 및 해결과정에서 대안을 제시하고 이를 유연하게 적용하는 역량인 인지적 유연성을 설정하는 한편, 환경적인 요인으로 상사의 지지, 사회인지적인 변인으로 교사 자기효능감과 결과기대를 설정하여 이들이 직업만족 및 삶의 만족과 갖는 구조적 관계를 검증하였다. 연구대상은 서울 및 경기 지역의 중․고등학교 교사 219명이었고 이론 모형의 적합성 및 변인 간 직․간접적인 관계를 분석하기 위해 구조방정식 모형을 사용하였다. 분석결과 Lent와 Brown(2006, 2008)에 기초한 연구 모형이 연구대상인 한국 교사들의 자료에 적합한 것으로 나타났고, 가정한 12개의 경로 중 3개의 경로를 제외한 경로들이 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었다. 예상했던 대로 직업만족은 전반적인 삶의 만족과 정적인 연관성을 보였고, 인지적 유연성은 직업만족에 상사지지, 교사 자기효능감, 결과기대를 통해 유의미한 정적 관련성을 갖는 것으로 나타났다. 또한, 인지적 유연성에서 전반적인 삶의 만족에 이르는 직접경로와 상사지지, 교사의 자기효능감, 결과기대, 직업만족을 통한 간접경로가 유의미한 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 한국 중․고등학교 교사들의 직업만족 및 삶의 만족을 향상시키는데 기여할 수 있는 상담 및 교육적 개입에 대한 함의를 논의하였다. 마지막으로, 본 연구의 제한점을 바탕으로 후속 연구에 대해 제언하였다.

keywords
Social Cognitive Career Theory of Well-being, Secondary school teachers, Cognitive flexibility, supervisory support, Job satisfaction, Overall life satisfaction, 사회인지진로이론의 삶의 만족 모형, 중․고등학교 교사, 인지적 유연성, 상사지지, 직업만족, 삶의 만족

Abstract

The purpose of the current study was to investigate direct and indirect effect of cognitive flexibility on job and life satisfaction using a sample of Korean secondary school teachers. To do so, we applied Lent and Brown’s(2006, 2008) Social Cognitive Career Theory of Well-being. Specifically, we considered cognitive flexibility as personal trait variable, supervisory support as environmental support component, teachers’ self-efficacy and outcome expectation as person cognitive components and examined relationships among these variables and job and life satisfaction. Participants of study was 219 teachers working in middle and high schools in Seoul and Kyounggi area. We used structural equation modeling to test structural relationships among variables as well as direct and mediating paths. The result suggested that the hypothesized model provide a good fit to the data and 9 hypothesized paths of variables were found as significant. As hypothesized, job satisfaction was positively associated with overall life satisfaction, and cognitive flexibility was significantly related to job satisfaction via supervisory support, teachers self-efficacy, outcome expectation. Also, a direct path between cognitive flexibility and overall life satisfaction and indirect paths via supervisory support, teachers self-efficacy, outcome expectation, and job satisfaction were significant. Based on these results, we discussed implications for counseling and educational interventions that enhance teachers’ job and life satisfaction. Finally, we discussed limitations of the present study and implications for future research.

keywords
Social Cognitive Career Theory of Well-being, Secondary school teachers, Cognitive flexibility, supervisory support, Job satisfaction, Overall life satisfaction, 사회인지진로이론의 삶의 만족 모형, 중․고등학교 교사, 인지적 유연성, 상사지지, 직업만족, 삶의 만족

참고문헌

1.

강경석, 김영만 (2006). 교사발달단계와 교사의 직무능력 및 직무만족 간의 관계 연구. 교육행정학연구, 24, 119-142.

2.

고장완, 김용련 (2014) 교장지도성이 교사공동체와 교사효능감을 매개로 교사수업활동에 미치는 영향. 교육행정학연구, 32(1), 245-720.

3.

구본용, 김영미 (2014). 중등교사의 직무스트레스와 심리적 소진 및 교사효능감의 관계. 청소년학연구, 21(7), 275-306.

4.

김선경, 안도현 (2015). 학교상담: 초등교사 소진의 유형. 상담학연구, 16(5), 1598-2068.

5.

김아영, 김미진 (2004). 교사효능감 척도 타당화. 교육심리연구, 18(1), 37-58.

6.

김영만 (2016). 교사의 심리적 소진에 대한 메타분석. 교사교육연구, 55(4), 441-459.

7.

김요진, 이희숙 (2016). 교사 직무스트레스 관련 변인에 대한 메타분석. 교육행정학연구, 34(4), 25-47.

8.

김완일 (2008). 자기복잡성과 인지적 유연성이 심리적 적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 20(3), 715-734.

9.

김윤미, 이지연, 박미란 (2013). 기혼 여교사의 배우자지지, 다중역할 현실성에 따른 양육스트레스와 교사 효능감. 상담학연구, 14(1), 305-322.

10.

김현숙 (2013). 기혼 직장 여성의 인지적 유연성과 사회적 지지가 일-가족 다중역할 갈등에 미치는 영향. 카톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

11.

김천기, 임순일, 최원진 (2009). 교사의 학교만족도 관련 요인. 교육사회학연구, 92(3), 79-99.

12.

곽 열 (2016). 한국 직장여성의 직무 및 삶의 만족에 대한 사회인지진로이론 통합모형 검증. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

13.

박아이린 (2005). MSQ 직무만족 검사의 문항 및 척도 타당성 분석. 서울대학교 석사학위논문.

14.

송미경, 양난미, 이은경 (2016). 교사의 소명의식, 자아존중감, 직업적 정체감, 삶의 만족 간의 관계. 교원교육, 32(4), 197-218.

15.

송보라, 이기학 (2009). 자기개념 복잡성과 심리적 적응관계에서의 인지적 유연성 및 자기개념 명확성의 매개효과 모형 검증. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23(3), 73-88.

16.

송보라, 이지원, 최혜승, 허준경, 이기학 (2014). 성인의 전생애적 진로만족 연구: 생애주기별 사회인지진로변인과 삶의 만족에 대한 메타분석. 상담학연구, 15(5), 1791-1810.

17.

양은주, 이윤식 (2016). 교장의 지도성, 교감의 지도성, 교사효능감, 학교조직효과성 간의 구조관계, 한국교원교육연구, 33(2), 395-421.

18.

이규만, 김용흔 (2007). 기혼교사들의 직장-가정 갈등의 결정요인에 관한 연구. 교육행정학연구, 25, 219-241.

19.

이재일 (2010). 자아효능감, 교육조직 특성, 교사의 전문적 발달이 교사 소진에 미치는 영향. 교육행정학연구, 28(1), 57-82.

20.

임영진 (2012). 한국판 삶의 만족도 척도의 신뢰도와 타당도. 한국심리학회지, 31(3), 877 -896.

21.

우선혜, 김정민, 조한솔 (2016). 중년기 남성의 개인내적 변인, 가족변인 및 직무 만족이 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 4(6), 15-26.

22.

윤창영 (2001). 기혼직장여성의 주관적 삶의 질에 대한 연구: 직장-갈등모형과 영역별 삶의 질 모형. 성균관대학교 박사학위논문.

23.

장효주, 연규진 (2016). 기혼 여교사의 다중역할계획태도, 인지적 유연성, 성역할태도 및 관리자 민감성과 다중역할 경험과의 관계. 한국심리학회지: 여성, 21(3), 483-509.

24.

조영복, 이나영 (2013). 인지적 유연성, 목표지향성, 자기개념 명확성이 조직적응에 미치는 영향에 관한 연구: 회복탄력성을 중심으로. 경영과 정보연구, 32(3), 221-245.

25.

최상찬 (2015). 조직구성원의 기대수준이 직무 및 조직 몰입에 미치는 영향에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위 논문.

26.

허심양 (2011). 완벽주의와 심리적 부적응의 관계에서 인지적 유연성의 역할. 서울대학교 석사학위논문.

27.

홍숙지 (2006). 개인유연성 척도 개발 및 타당화 연구. 성균관대학교 석사학위논문.

28.

Badri, M. A., Mohaidat, J., Ferrandino, V., & El Mourad, T. (2013). The social cognitive model of job satisfaction among teachers: Testing and validation. International Journal of Educational Research, 57, 12-24.

29.

Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of social and clinical psychology, 4(3), 359-373.

30.

Brewster, M. E., Moradi, B., DeBlaere, C., & Velez, B. L. (2013, July 1). Navigating the Borderlands: The Roles of Minority Stressors, Bicultural Self-Efficacy, and Cognitive Flexibility in the Mental Health of Bisexual Individuals. Journal of Counseling Psychology. 60(4), 543-566.

31.

Cheung, M. W. L. (2007). Comparison of approaches to constructing confidence intervals for mediating effects using structural equation models. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 14, 227-246.

32.

Coetzee, M., & Stoltz, E. (2015). Employees' satisfaction with retention factors: Exploring the role of career adaptability. Journal of Vocational Behavior, 89, 83-91.

33.

Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34(3), 241-253.

34.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.

35.

Duffy, R. D., & Lent, R. W. (2009). Test of a social cognitive model of work satisfaction in teachers. Journal of Vocational Behavior, 75, 212-223.

36.

Edmunds, D. G. (2007). The impact of a cognitive flexibility hypermidia system on pre-service teachers’ sense of self-efficacy. Master’s thesis, University of North Carolina at Chapel Hill.

37.

Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (2010). 두뇌로부터 문화에 이르는 사회인지 (신현정 역.). 서울: 박학사.

38.

Fresco, D. M., Rytwinski, N. K., & Craighead, L. W. (2007). Explanatory flexibility and negative life events interact to predict depression symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology, 26(5), 595-608.

39.

Fritzsche, B. A., & Parrish, T. J. (2005). Theories and research on job satisfaction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 180-202). Hoboken, NJ: Wiley.

40.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.

41.

Jung, S.-H. (2010, April). Korean workers are most stressed in the OECD. Korea JoongAng Daily.

42.

Kim, B. S., & Omizo, M. M. (2006). Behavioral acculturation and enculturation and psychological functioning among Asian American college students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 12(2), 245.

43.

Kline, R. B. (2011). Convergence of structural equation modeling and multilevel modeling. New York: Guilford PressLent

44.

R. W., & Brown, S. D. (2008). Social cognitive career theory and subjective well-being in the context of work. Journal of Career Assessment, 16, 6-21.

45.

Lent, R. W. (2004). Toward a unifying theoretical and practical perspective on well-being and psychosocial adjustment. Journal of Counseling Psychology, 51, 482-509.

46.

Lent, R. W., & Brown, S. D. (2006). Integrating person and situation perspectives on work satisfaction; a social-cognitive view. Journal of Vocational Behavior, 69, 236-247.

47.

Lent, R. W., & Brown, S. D. (2008). Social cognitive career theory and subjective well- being in the context of work. Journal of Career Assessment, 16, 6-21.

48.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2002). Social cognitive career theory. Career choice and development, 4, 255-311.

49.

Lent, R. W., Brown, S. D, & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.

50.

Lent, R. W., Nota, L., Soresi, S., Ginevra, M. C., Duffy, R. D., & Brown, S. D. (2011). Predicting the job and life satisfaction of Italian teachers: Test of a social cognitive model. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 91-97.

51.

Little, T. D., Cunningham, W. A., Shahar, G., & Widaman, K. F. (2002). To parcel or not to parcel: Exploring the question, weighing the merits. Structural equation modeling, 9(2), 151- 173.

52.

Loehlin, J. C. (2004). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural equation analysis. Psychology Press.

53.

MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S., & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological methods, 4(1), 84-99.

54.

OECD (2014). TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning.

55.

Nadler, D. A., & Lawler, E. E. (1983). Quality of work life: perspectives and directions. Organizational dynamics, 11(3), 20-30.

56.

Palm, K. M., & Follette, V. M. (2011). The roles of cognitive flexibility and experiential avoidance in explaining psychological distress in survivors of interpersonal victimization. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 33(1), 79-86.

57.

Perrachione, B. A., Rosser, V. J., & Petersen, G. J. (2008). Why do they stay? Elementary teacher’s perceptions of job satisfaction and retention. The Processional Educator, 32, 1-17.

58.

Shapiro, D. (1984). Autonomy and rigid character. New York: Basic Books.

59.

Sheu, H. B., Chong, S. S., Chen, H. F., & Lin, W. C. (2014). Well-being of Taiwanese and Singaporean college students: cross-cultural validity of a modified social cognitive model. Journal of counseling psychology, 61(3), 447-460.

60.

Sheu, H., Mejia, A., Rigali-Oiler, M., Prime, D., & Chong, S. S. (2016). Social cognitive predictor of academic and life satisfaction: Measurement and structural equivalence across three racial/ethnic groups. Journal of counseling psychology, 63, 460-474.

61.

Shinn, M., Wong, N. W., Simko, P. A., & Ortiz-Torres, B. (1989). Promoting the well being of working parents: Coping, social support, and flexible job schedules. American Journal of Community Psychology, 17(1), 31-55.

62.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological methods, 7(4), 422-445.

63.

Spector, P. E. (1997). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequences (Vol. 3). Sage publications.

64.

Thurston, B. J., & Runco, M. A. (1999). Flexibility. In Runco, M. A., & Pritzker, S. R. (Eds.), Encyclopedia of creativity, Vol. 1. Academic Press, San Diego, CA, pp.729-732.

65.

Thomas, L. T., & Ganster, D. C. (1995). Impact of family-supportive work variables on work-family conflict and strain: A control perspective. Journal of applied psychology, 80(1), 6-15.

66.

UNESCO (2014). Teaching and learning: Achieving quality for all. Education for all global monitoring report. Paris: UNESCO.

67.

Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. (1967). Manual for the Minnesota satisfaction questionnaire. Minneapolis Industrial Center, Univ. of Minnesota.

68.

West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables. Problems and remedies. In R.H. Hoyle (Ed.). Structural equation modeling: Concepts, issues and applications (pp. 56-75). Newbury Park, CA: Sage.

69.

Weston, R., & Gore, P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. The Counseling Psychologist, 34, 719-751.

70.

Yoo, H-C., & Lee, R. M. (2005). Ethnic identity and approach-type coping as moderators of the racial discrimination/well-being relation in Asian Americans. Journal of counseling psychology, 52, 497-506.

한국심리학회지:학교