바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

청소년의 학교몰입에 영향을 미치는 변인들에 대한 연구: 행동적 몰입을 중심으로

A Study on the Antecedent Variables Influencing Adolescent School Engagement: Focusing on Behavioural Engagement

초록

본 연구의 목적은 청소년의 사회화에 중요한 학교 몰입 중 행동적 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 선행변인에 대한 검증에 있다. 선행변인은 사회화의 주체가 되는 청소년의 개인특성과 학교현장의 사회적지지라고 할 수 있는 또래지지와 교사지지로 범주화하여 설정하였다. 개인특성에는 강점인식 및 활용과 학습목표지향성을, 또래지지에는 또래의 강점지지와 또래 학업지지를, 교사지지에는 교사의 강점 지지와 관점변화지지를 하위요인으로 설정하였다. 본 연구를 위해 전국에 재학 중인 고등학생 539명을 대상으로 설문을 실시하여 자료를 수집하고 그 중 33명을 제거, 506명의 데이터로 분석을 실시하였다. 분석결과, 개인특성의 하위요인으로 설정된 학습목표지향성만이 행동적 몰입에 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 연구결과를 바탕으로 연구의 시사점, 제한점 및 향후 연구과제에 대해 논의하였다.

keywords
학교몰입, 행동적 몰입, 사회적지지, 강점인식 및 활용, 학습목표지향성, 또래의 강점 지지, 교사의 강점지지, 성장마인드셋 코칭프로그램, school engagement, social support, recognition and utilization of strengths, learning goal orientation, support for peers’ strengths, support for teachers’ strength strengths coaching programs, growth mindset coaching program

Abstract

The purpose of this study is to verify antecedent variables that positively influence behavioural engagement during school engagement, which is critical to adolescent socialization. The antecedent variable was categorized into the personal characteristics of adolescents who are the main agents of socialization and peer support and teacher support, which can be called social support at school sites. Individual characteristics include strength recognition, strength utilization, and learning goal orientation, and, peer supports include the supports for personality strength and academy, and, teacher supports include the supports for personality strength and perspective change. For this study, a survey was conducted on 539 high school students nationwide, collected data, 33 of them were removed, and 506 data were analyzed. Analysis shows that only learning goal orientation set as a sub-factor of individual characteristics has a static significant effect on behavioral engagement. Finally, based on the findings, we discuss the implications, limitations, and future research tasks of the study.

keywords
school engagement, social support, recognition and utilization of strengths, learning goal orientation, support for peers’ strengths, support for teachers’ strength strengths coaching programs, growth mindset coaching program
투고일Submission Date
2020-11-26
수정일Revised Date
2021-06-03
게재확정일Accepted Date
2021-07-21

한국심리학회지:학교