코로나19로 인해 온라인 수업이 보편화되며 많은 학생들이 학업의 어려움과 학습동기의 저하를 경험하고 있다. 따라서 본 연구에서는 대학생들의 온라인 수업의 학습동기와 학업적 정서조절능력을 향상시키기 위한 동기강화 채팅상담을 개발하였다. 내담자의 학습동기와 학업적 정서조절, 온라인 학습을 측정한 후 개인의 수준에 따라 개별화된 프로그램을 3회기에 걸쳐 제공하였다. 총 참여자는 온라인 수업에 경험이 있는 대학생 64명(평균연령=23.23세, SD=1.98)으로 온라인 동기강화상담 집단에 32명, 무처치 통제집단에 32명이 참여하였다. 이원반복측정분산분석 결과 온라인 동기강화상담 참여자들의 학습동기와 학업적 정서조절능력, 온라인 학습능력이 유의미하게 증가한 반면, 통제집단 참여자들은 변화가 없었다. 하위영역을 살펴보았을 때, 상담참여자들의 내적조절, 확인된 조절, 외적조절이 증가하였고, 학업적 정서조절의 모든 하위영역에서 유의미한 향상이 나타났다. 상담집단에서 온라인 학습 능력 요인 중 온라인 학습의 수업만족도, 인지적 과제해결, 자기주도적 학습, 모바일기기 자기효능감 또한 증진되었다. 그러나 온라인 학습능력 요소 중 협력학습, 교수와의 상호작용, 소속감에는 변화가 없었고 그 이유를 본문에서 자세히 논의하였다. 본 연구는 동기강화상담을 채팅의 형식으로 제공하여 온라인 학습능력 향상을 보여준 최초의 연구로, 이와 같은 단기 채팅 상담이 온라인 학습의 어려움을 겪는 대학생들에게서 유익할 수 있음을 시사한다.
As universities offered online classes to students during Covid-19 pandemic, many college students experienced decreased academic motivation. In this study, we developed motivational interviewing online chat counseling(MIOCC) to improve college students’ academic motivation and their ability to regulate emotions while learning online. We provided three personalized MIOCC sessions according to the students’ motivation and emotion regulation levels. A total of 64 college e-learners participated in the study(mean age=23.23, SD=1.98), 32 MIOCC group and 32 of no-treatment control group. The results showed that MIOCC significantly improved the e-learners’ academic motivation, emotion regulation, and online learning abilities, while the control group did not demonstrate significant changes in these areas. Regarding more specific domains, the counseling group reported increases in their internalized academic motivation, all domains of emotional regulation, and in several domains of e-learning competencies. Our study suggests that MIOCC may be beneficial for college students experiencing difficulties in e-learning circumstances.