바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

한국심리학회지:학교

메뉴

비대면 수업환경에서 대학생의 핵심역량과 대학생활적응의 관계 연구: 학습몰입과 학습만족의 순차적 매개효과를 중심으로

The Relationship between College Students’ Core Competencies and College Adjustment: The Sequential Mediating Effects of Learning Flow and Learning Satisfaction in Remote Learning Environment

초록

본 연구는 코로나19의 확산으로 인한 비대면 수업환경에서 대학생의 적응 향상을 위해 핵심역량을 통한 학습몰입과 학습만족의 순차적 매개관계를 확인하고자 하였다. 이를 위하여 2021년도 2학기에 서울 소재 Y대학교에 재학 중인 대학생을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며 불성실한 응답을 제외한 275명(남85명(30.9%), 여189명(68.7%), 성별을 밝히지 않은 기타1명(0.4%))의 자료를 최종 분석에 활용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 핵심역량, 비대면 수업환경에서의 학습몰입, 비대면 수업환경에서의 학습만족, 대학생활적응 간의 상관관계는 모두 유의미한 정적 상관을 보이는 것으로 확인되었다. 또한, 핵심역량과 대학생활적응의 관계에서 비대면 수업환경에서의 학습몰입과 비대면 수업환경에서의 학습만족의 순차적 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 하지만 학습몰입과 대학생활적응의 직접 경로와 핵심역량과 대학생활적응의 관계에서 학습몰입의 간접 경로는 확인되지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 비대면 수업환경에서 대학생의 핵심역량을 고려하여 학습몰입과 학습만족으로 이어질 수 있는 교육적 처지나 프로그램의 필요성을 논의하고 있다.

keywords
핵심역량 대학생활적응 학습몰입 학습만족 비대면 수업환경

Abstract

This study examines the sequential mediating effects of learning flow and satisfaction in the relationship between college students’ core competencies and college adjustment. Data was collected through an online survey of college students attending Y University in Seoul in the second semester of 2021. Incomplete and otherwise unacceptable response sets were excluded such that responses from 275 students (85 male, 30.9%; 189 female, 68.7%; 1 prefer not to respond, 0.4%) were included in the final analysis. The results showed that learning flow and learning satisfaction sequentially mediated the relationship between core competencies and college adjustment, that learning flow was not correlated with college adjustment, and that learning flow did not mediate the relationship between core competencies and college adjustment. These results provide new insights into the importance of core competencies and the mechanisms between learning flow and learning satisfaction in the remote learning environments, which have important practical implications for developing the interventions to help college students adapt to college life.

keywords
Core Competencies College Adjustment Learning Flow Learning Satisfaction Remote Learning Environment
투고일Submission Date
2022-03-30
수정일Revised Date
2022-06-24
게재확정일Accepted Date
2022-09-28

한국심리학회지:학교