본 연구의 목적은 진로적응모형을 바탕으로 대학생의 계획된 우연기술이 삶의 만족에 미치는 영향을 검증하고, 진로적응성, 진로관여행동의 매개효과와 취업불안의 조절된 매개효과를 살펴보는 데 있다. 4년제 대학교에 재학 중인 3, 4학년 남, 녀 대학생을 대상으로 온라인을 통한 설문을 실시하여 수집된 343명의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 계획된 우연기술과 삶의 만족의 관계에서 진로적응성과 진로관여행동의 이중매개효과를 분석한 결과 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었으며, 진로적응성과 진로관여행동이 대학생의 계획된 우연기술과 삶의 만족 사이를 완전매개하였다. 둘째, 연구모형의 조절된 매개 효과를 확인한 결과 대학생의 계획된 우연기술과 삶의 만족의 관계에서 진로적응성과의 매개효과에 대한 취업불안의 조절효과는 계획된 우연기술과 취업불안의 상호작용항이 진로적응성에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 삶의 만족에 대해 계획된 우연기술의 향상과 진로적응성 그리고 진로관여행동의 중요함을 확인하여 밝혔다는 데 의의가 있다. 둘째, 진로적응모형의 국내 적용 가능성을 확인하였다. 이를 통하여 개인이 필요로 하는 차원에 맞추어 진로상담의 개입이 필요함을 밝혔다는 데 의의가 있다. 셋째, 상대적으로 취업불안을 높게 지각할 수 있는 대학교 3, 4학년을 대상으로 취업불안을 진로적응모형에 적용하여 통합적인 측면을 확인하였다는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to verify the impact of the planned happenstance skills of college students on the life satisfaction on the career adaptation model, and to examine the mediated effects of career adaptability, occupational engagement job-seeking anxiety. For this purpose, the data of 343 people collected by conducting an online survey of 3rd and 4th year male and female college students was used for the final analysis. The main results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the double mediating effect of career adaptability and occupational engagement in the relationship between planned happenstance skill and life satisfaction, it was confirmed that it was statistically significant. Second, as a result of confirming the mediated moderating effect of the research model, the moderating effect of job-seeking anxiety on the mediating effect of career adaptability in the relationship between planned happenstance skills and life satisfaction of college students was that the interaction term between planned happenstance skills and job-seeking anxiety was found to have a significant negative effect on. The significance of this study is as follows. First, it is meaningful in that it confirmed and revealed the importance of improvement of planned happenstance skills, career adaptability, and occupational agreement for college students’ life satisfaction. Second, the possibility of the career adaptation model was confirmed. Through this, it is meaningful in that it revealed the need for career counseling intervention in accordance with the level of individual needs. Third, it is meaningful in that it confirmed the integrative aspect by applying the employment anxiety to the career adjustment model targeting the 3rd and 4th year university students who can perceive job-seeking anxiety relatively high.