바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

EPOCH 모델 기반 한국판 아동용 플로리시 척도 타당화 연구

Validation Study of the Korean Version of the Children’s Flourish Scale Based on the EPOCH Model

초록

Kern 등(2016)은 아동․청소년의 플로리시를 측정하기 위해 EPOCH 모델을 마련하고 이를 측정하는 EPOCH 측정도구를 개발하였다. 본 연구에서는 EPOCH 측정도구를 국내 초등학생을 대상으로 한국판 아동용 플로리시 척도로 타당화하고자 하였다. 이를 위해 초등학교 3~6학년 학생 1036명으로부터 연구자료를 수집하였다. 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석 결과, 우리나라 초등학생들에게는 원척도의 EPOCH 5요인을 하위요인으로 하고, 상위 3요인(요인1-낙관, 행복, 요인2-몰입, 끈기, 요인3-연결)으로 구성되는 2차요인 모형이 적합한 것으로 나타났다. 한국판 아동용 플로리시 척도의 전체와 각 하위요인는 양호한 신뢰도를 나타냈다. 상관분석 결과, 초등학생의 플로리시 및 하위요인들은 다면적 생활만족도 및 하위요인들과 유의한 정적상관을 나타냈고, 정신건강 문제 및 하위요인들과 유의한 부적상관을 나타내 준거 타당도를 확보하였다. 이 연구를 통해 아동의 플로리시를 측정할 수 있는 도구를 제시함으로써 아동의 플로리시에 개입할 수 있는 프로그램을 개발할 수 있는 토대를 마련했다고 여겨진다.

keywords
아동, 초등학생, 플로리시, EPOCH 모델

Abstract

The EPOCH Model and the EPOCH measure were developed by Kern et al. (2016) to assess children’s and adolescents’ flourish. This study aimed to validate the Korean version of the EPOCH measure using a sample of South Korean children. Data were collected from 1,036 elementary school students in grades three to six. The results of exploratory and confirmatory factor analyses indicated that a second-order factor model with five factors at the first level and three factors at the second level (factor 1: OH, factor 2: EP, factor 3: C) was appropriate for South Korean children. The reliability of both the Korean children’s flourish scale and its subfactors were good. The results of the correlation analysis indicated version of the EPOCH measure and its subfactors were positively associated with students’ multidimensional life satisfaction and its subfactors and negatively associated with mental health problems and their subfactors. The Korean version of the EPOCH measure for South Korean children can be used to develop interventions to promote their flourish.

keywords
children, elementary school students, flourish, EPOCH model
투고일Submission Date
2023-09-07
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2023-12-17

한국심리학회지:학교