open access
메뉴This study aim to clarify reliability and validity and construct the scale to measure children's covert narcissism and overt narcissism drawing clinical features and symptom generally with narcissism. 64 preliminary items were drawn collecting item of scale which have been used to measure narcissism at home and abroad, firstly some items of 64 preliminary items were excepted examining the notional inconsistence to measure children's narcissism and considering the relation with skewness, mean, standard deviation, internal consistency and social desirability scale. I considered item dis crimination, item information and item characteristic appling item response theory, drew final 24 overt narcissism items and 18 covert narcissism items through factor analysis, and searched form fit indices with confirmatory factor analysis. To clarify reliability of the scale constructed, I considered split-half reliability, internal consistency and test-retest reliability. The result from calculating internal consistency showed overt narcissism scale were .93 and covert narcissism scale were .87. And split-half reliability of overt narcissism scale were .91 and covert narcissism were .84 and test-retest reliability of overt narcissism scale was .84 and covert narcissism scale .70, it revealed as fine. Next, to clarify convergent of narcissism scale for children and discriminant validity, 8 validity scales and relation were drawn. Finally I comment constraint and supplementation for application in elementary school field.
강유임 (2002). 청소년의 자기애와 대인관계. 단국대학교 석사학위논문.
강은희 (2002). 청소년의 집단따돌림 경험유형에 따른 심리적 특성 분석: 자기애 성향, 지배성, 사회·학업적 경쟁심 및 마키아벨리적 신념의 차이. 전남대학교 대학원 석사학위논문.
강정임 (2003). 초등학교 학급에서의 공동체주의 도덕교육 지도방안 연구. 제주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
권석만, 한수정 (2000). 자기애적 성격장애. 서울: 학지사.
김인수 (2006). 초등학교 교사와 학생의 개인주의-집단주의 문화성향 비교. 창원대학교 석사학위 논문.
마혜정 (2005). 아동이 지각한 어머니의 양육태도와 아동의 자기애. 단국대학교 석사학위논문.
맹수현 (2009). 아동·청소년 발달과정에 따른 자기애 변화에 관한 연구. 서울여자대학교 석사학위논문.
박성희 (1997). 공감과 친사회행동. 서울: 문음사.
박정민 (1998). 비행 청소년의 나르시시즘, 지배성, 공격성 간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
박중규 (2009). 청소년 대상 단축형 13문항 Marlowe-Crowne 사회적 바람직성 척도의 요인구조. 학교심리학회지: 학교, 6(3), 429-439.
배매리 (2006). 외동아와 형제아의 애착과 자기애의 비교. 아주대학교 석사학위논문.
배주미 (2000). 아동 및 청소년의 우울증상과 인지변인의 지속성과 상호예측: 18개월 추적연구. 연세대학교 박사학위논문.
배유진, 홍상황 (2009). 아동우울척도의 구성과 타당화. 한국심리학회지: 학교, 6(3), 265-289.
양명옥 (2003). 초등학생의 컴퓨터게임 몰입정도와 자아존중감 및 대인관계 성향. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
오경자, 하은혜, 이혜련, 홍강의 (2001). 청소년 자기행동 평가척도(K-YSR). 서울: 중앙적성연구소.
이승미 (2003). 아동의 자기애와 외로움 및 협동성. 서강대학교 석사학위논문.
장미정 (2005). 청소년이 지각한 부모의 양육태도 및 자기애와 완벽주의 성향과의 관계에 대한 연구. 서강대학교 석사학위논문.
장휘숙(2002). 청소년용 공격행동 척도의 타당성 검증. 한국심리학회지: 발달, 14(4), 81-96.
정은주 (2008). 자기심리학적 미술치료가 아동의 자기애와 부적응 행동에 미치는 효과에 관한 연구. 영남대학교 석사학위논문.
차타순 (2002). 자기애적 성격성향자의 심리적 특성과 비행성향에 관한 연구. 동아대학교 박사학위논문.
최규남 (2008). 초등학생의 자기애적 성향과 성취목표지향성과의 관계에 관한 연구. 백석대학교 석사학위논문.
최인희 (2005). 청소년의 자기애 성향과 시험 불안과의 관계. 서울여자대학교 석사학위논문.
최진숙, 조수철 (1990). 소아 불안의 측정: RCMAS의 신뢰도와 타당도 검사. 신경정신의학, 29(3), 691-701.
홍상황, 곽경숙, 김미라 (2009). 아동용 분노조절프로그램의 개발과 적용. 초등교육연구, 19, 35-58.
황순택 (1995). 전형성 평정에 의한 성격장애 진단준거 개발. 연세대학교 박사학위논문.
Barry, C. T., Frick, P. J., & Killian, A. L. (2003). The relation of narcissism and self-esteem to conduct probl ems in children: A preliminary in vestigation. Journal of Clinical C hild and Adolescent Psychology, 32, 139-152.
Biscardi, D., & Schill, T. (1985). Correlat ions of narcissistic traits with def ensive style, machiavellianism, and empathy. Psychological Reports, 57, 354.
Bursten, B. (1982). The Relationship between narcissistic and antisoci al personalities. Psychiatric Cli nical North America, 12, 571-584
Emmons, R. A. (1984). Factor analysis and construct validity of the Narcissistic Personality Invent ory. Journal of Personality Asse ssment, 48, 291-300.
East, P. L., & Rook, K. S. (1992). Compensatory patterns of support among children's peer relationships: A test using school friends, nonschool friends, and siblings. Developmental Psychology, 28, 163-172.
Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. New York: Guilford.
Harter, S. (2006). The self. In W. Damon & R. M. Lerner (Series Eds.) & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotio nal, and personality development. 505-570. New York: Wiley.
Hymel, S., Rubin, K. H., Rowden, L., & LeMare, L. (1990). Children's peer relationships: Longitudinal prediction of internalizing and externalizing problems from middle to late childhood. Child Development, 61, 2004-2021.
Kernberg , O. F. (1974). Further contribut ions to the treatment of narciss istic personalities. Int J Psychoa nal, 55, 215-247.
Kernberg, O. (1975). Borderline conditions and pathological narcissism. New York: Aronson.
Kohut, H. (1971). The analysis of the self. New York: International Universit ies Press.
Kohut, H.(1977), The Restoration of the Self. New York: International Universities Press.
Kohut, H., & Wolf, E.S. (1978). The disorders of the self and their treatment: An outline. Internatio nal Journal of Psychoanalysis, 59, 413-425.
Marsh, H., Craven, R. G., & Debus, R. L. (1998). Structure, stability, and development of young children's self-con cepts: A multicohortmultioccasion study. Child Development, 69, 1030-1053.
Millon, T. (1981). Disorders of persona lity: DSM-III: Axis II. New Yor k:Wiley.
Otway, L. J., & Vignoles, V. L. (2006). Narcissism and childhood recolle ctions: A quantitative test of psyc hoanalytic predictions. Personality and Social Psychology Bulletin, 32, 104-116.
Raskin, R.N., Novacek, J., &Hogan, R. (1991). Narcissistic self-esteem management. Journal of Person ality and Social Psychology, 60, 911-918.
Thomaes, S., Stegge, H., J. Bushman, B., Olthof, T., & Denissen, J. (2 008). Development and Validat ion of the Childhood Narcissism Scale. Journal of Personality A ssessment, 90(4), 382-391
Washburn, J. J., McMahon, S. D., King, C. A., Reinecke, M. A., & Silver, C. (2004). Narcissistic features in young adolescents: Relations to aggression and internalizing symp toms. Journal of Youth and Adole scence, 33, 247-260.
Wink, P. (1995). Narcissism. In C. G. Costello (Eds.), Personality Char acteristics of the Personality Di sordered(pp.146-172).New York: Wiley.
Zakriski, A. L., & Coie, J. D (1996). A comparison of aggressive-rejected and nonaggressive-rejected childr en's interpretations of self-dire cted and otherdirected rejection. Child Development, 67, 1048-1070.