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한국심리학회지:학교

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중학생의 동기조절전략과 자기결정동기 및 학업성취의 관계

The Relationships among the Strategies of Motivation Regulation, the Motivation Types of Self-Determination, and Academic Achievement of the Middle School Students

초록

본 연구에서는 중학생이 학업상황에서 어떤 동기조절전략을 사용하는지 학년별로 살펴보고, 이들이 사용하는 동기조절전략은 자기결정동기 유형과 어떤 관계가 있는지, 그리고 자기결정동기 유형별 각 동기군 내에서 학업성취수준에 따른 두 집단(평균이상/평균미만) 간 동기조절전략에 있어서 차이가 있는지를 탐색하였다. 이를 위해 서울시에 소재하는 1개 중학교 1, 2, 3학년 학생 574명을 대상으로 주관식/객관식 동기조절전략, 자기결정동기, 학업성취를 조사하였다. 그 결과 중학생은 ‘환경통제’, ‘수행적 자기지시’, ‘과제가치’, ‘흥미강화’ 순으로 동기조절전략을 많이 사용하였고, 저학년의 경우는 ‘환경통제’와 ‘흥미강화’를, 그리고 고학년으로 올라갈수록 ‘수행적 자기지시’와 ‘과제가치’를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 또한, 동기조절전략은 ‘내재적 동기’, ‘확인된/주입된 외재적 동기’와 정적 상관을 보였으며, ‘무동기’, ‘타율적 외재적 동기’와는 부적 상관을 보였다. 특히, 동기조절전략 중 ‘과제가치’는 ‘내재적 동기’와 높은 정적 상관이 있고, ‘수행적 자기지시’는 ‘무동기’와 높은 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, 동기조절전략은 학업성취와 정적인 상관이 있으며, 자기결정동기 유형에 관계없이 학업성취가 높은 집단은 낮은 집단보다 ‘자기효능감’이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과들에 대해 논의하고, 본 연구의 제한점을 바탕으로 후속연구를 제안하였다.

keywords
동기조절전략 자기결정동기 유형 학업성취 regulation of motivation motivation types of self-determination school achievement middle school students

Abstract

This study was conducted to explore how middle school students regulate motivation, and to explore the relationships between the strategies of motivation regulation and the motivation types of self-determination, and to explore the differences in the strategies of motivation regulation between high school achievement group and low school achievement group according to the motivation types of self-determination. Five hundred seventy four middle school students participated in this study. The results of this study showed: (a) that the regulation of environment is most frequently used by middle school students, followed by the performance self-talk, the task value, and the regulation of interests; (b) that the regulation of motivation has significantly positive correlations with introjective motivation, identified motivation, and intrinsic motivation, and the strategies of motivation regulation have explained intrinsic motivation and identified motivation among the motivation types of self-determination; (c) that the regulation of motivation has positive correlation with school achievement, and the higher school achievement the students have, the higher self-efficacy scores they have, regardless of the types of self-determination. The results of this study were discussed and the further studies based on the limitations of this study were suggested.

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동기조절전략 자기결정동기 유형 학업성취 regulation of motivation motivation types of self-determination school achievement middle school students

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