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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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스마트미디어를 과다사용하는 기혼여성의 삶에 대한 내러티브 탐구

Narrative Inquiry on the Married Women's Life Overusing Smart Media

한국심리학회지: 중독 / Korean Journal of Addiction Psychology, (P)2508-3082;
2019, v.4 no.1, pp.1-18
https://doi.org/10.23147/ADDICTPSY.PUB.4.1.1
최명옥 (한국정보화진흥원)
구자경 (평택대학교)
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초록

본 연구는 스마트미디어를 과다사용하는 기혼여성의 결혼 전·후 부부관계 및 자녀관계에서 과다사용 경험이 어떻게 재구성되고 의미를 부여하는지 심층적 이해를 위해 수행되었다. 연구 참여자는 스마트미디어를 과다사용하는 만 3-5세 유아기 자녀를 둔 결혼 10년차 이내 20-30대 기혼여성 3명을 선정하였다. 연구퍼즐은 결혼 전 삶의 경험이 스마트미디어를 과다사용하는 결혼 후 경험 이야기를 어떻게 형성하고, 결혼 후 어떠한 부부관계와 자녀관계 이야기를 살아내는가 이다. 자료 분석은 Clandinin과 Connelly(2000)가 제안한 내러티브 탐구절차와 시간적, 사회적, 장소의 3차원적 내러티브 탐구지점에 위치하여 작성하였다. 이를 통해 찾아낸 함의는 첫째, 스마트미디어는 감정을 자유롭게 표현할 수 없는 환경에서 만난 감정의 피난처였다. 둘째, 스마트미디어는 결혼에 대한 비합리적 바람이나 기대가 좌절되었을 때 좌절감을 수용해주는 항아리였다. 셋째, 스마트미디어는 좋은 엄마가 되어주지 못해 생긴 자녀의 결핍감을 보상해주는 통로였다. 이러한 결과를 토대로 스마트미디어를 과다사용하는 기혼 여성의 삶의 경험과 의의를 논의하였고, 후속연구를 위한 제언을 하였다.

keywords
스마트미디어, 과다사용, 기혼여성, 내러티브 탐구

Abstract

The purpose of this study is to deeply understand how married women who use smart media excessively reconfigure and over - use experiences in marriage relationship and child relationship before and after marriage. The researchers selected 3 married women aged 20-30 within 10 years of marriage with infant children aged 3-5 years who overuse smart media. The research puzzle is how the experience of life before marriage forms an experience story after marriage using excessive use of smart media, and what marital relationship and child relationship story after marriage are alive. Data analysis was conducted by Clandinin and Connelly (2000) on the narrative inquiry procedure and the three - dimensional narrative search point of time, social, and place. Firstly, smart media was a refuge of emotions that we met in an environment where we can not express feelings freely. Second, smart media was a jar that accepted frustration when the irrational desire for marriage or expectation was frustrated. Third, smart media was a way to compensate for the lack of children who could not be a good mother. Based on these results, we discussed the experiences and meaning of life of married women who overuse smart media, and made suggestions for follow - up study.

keywords
smart media, overuse, married woman, narrative inquiry
투고일Submission Date
2019-04-20
수정일Revised Date
2019-06-21
게재확정일Accepted Date
2019-06-24

한국심리학회지: 중독