본 연구는 세계보건기구(World Health Organization)에서 국제 질병 분류(International Classification of Diseases-11; ICD-11)의 중독 행동에 따른 장애(disorder due to addictive behaviours)에 포함하기로 한 게임 이용 장애(gaming Disorder)에 대한 선행연구 및 그것들의 한계점을 살펴보고 향후 연구 방향을 제언해보았다. 우선 학문 분야별, 연구 주제별, 연구 방법, 연구 대상, 연구 입장 측면에서 게임 이용 장애에 관한 국내외의 연구 현황을 살펴보았다. 다음으로 선행연구의 한계점으로 게임 이용 장애에 대해 일치되지 않은 정의, 게임 이용 장애라는 개념을 전제하고 진행되는 점, 게임 이용 장애만의 고유한 특성에 관한 연구가 부족한 점, 일정하지 않은 지속률 및 유병률, 실증적인 연구의 부족 등을 제시하였다. 끝으로, 이러한 선행연구들의 분석을 토대로 향후 연구를 위해 과학적인 근거에 기반한 연구 계획, 개입 및 예방에 대한 연구, 청소년 이외의 대상으로 진행되는 연구의 필요성을 제언하였다.
This study examines previous researches on the gaming disorder, which was included under a section of Disorders due to Addictive Behaviors in the 11th revision of International Classification of Diseases (ICD-11) by the World Health Organization (WHO), and their limitations; proposes future direction of research. First, we looked at the current status of the home and foreign studies on gaming disorder from the perspectives of disciplines, themes, methods, subjects, and stances. Next, the limitations of the previous researches are the discrepancy in definitions of gaming disorder; the point that they are progressed under the premise of the concept of the disorder; a lack of the researches on the unique characteristics of the disorder; an inconsistency in persistency and prevalence of the disorder; and a lack of empirical researches. Finally, based on this analysis of the previous researches, we propose the necessity for a scientific evidence-based research plan and the researches on intervention, prevention, and subjects excepting adolescents for future researches.