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사회불안과 얼굴인상 지각

Social Anxiety and Perception of Facial Impression

초록

본 연구에서는 타인의 얼굴을 지각할 때 형성되는 인상과 사회불안의 증상 사이의 연관성을 확인하고자 하였다. 대학(원)생 96명을 대상으로 사회불안을 측정하는 자기보고식 척도를 실시하고 실험을 진행하였다. 실험에서는 500ms동안 얼굴을 제시하고 그 얼굴의 지배성-순종성 혹은 신뢰성-비신뢰성을 평정토록 하였다. 이를 통해 지배성과 순종성 혹은 신뢰성과 비신뢰성의 주관적 동등점을 측정하였고, 이것과 사회불안 증상 사이의 상관을 분석하였다. 그 결과 사회불안과 지배성에 대한 주관적 동등점 사이에 유의한 부적 상관을, 신뢰성에 대한 주관적 동등점 사이에 유의한 정적 상관을 확인하였다. 이는 사회불안이 증가할수록 상대의 지배성을 지각하는 역치 수준 낮아지지만, 신뢰성을 지각하는 역치 수준은 높아진다는 것을 의미한다. 즉 사회불안이 높을수록 타인의 얼굴을 더 지배적으로, 그리고 덜 신뢰롭다고 판단하는 경향이 있었다. 이러한 결과들은 지배성과 신뢰성의 왜곡된 지각이 사회불안에 영향을 준다는 점을 시사한다.

keywords
사회불안, 인상지각, 지배성, 신뢰성, 주관적 동등점, social anxiety, impression perception, dominance, trustworthiness, point of subjective equality

Abstract

This study examined the relationship between symptoms of social anxiety and the impression formed when perceiving other people’s faces. A total of 96 college students completed a self-reporting scale to measure social anxiety. In the experiment, participants were presented with a face and asked to evaluate dominance (submission) or trustworthiness (untrustworthiness). The point of subjective equality (PSE) was calculated, and a correlational analysis between PSEs and social anxiety symptoms was conducted. The results showed a significantly negative correlation between social anxiety and the PSE of submissive-dominance and a significantly positive correlation between social anxiety and the PSE of untrustworthiness-trustworthiness. These results imply that an increased social anxiety leads to a lowered threshold level for the perception of dominance but a heightened threshold level for the perception of trustworthiness. Individuals with a high level of social anxiety tended to perceive other people’s faces as more dominant and less trustworthy. These results suggest that a distorted perception of dominance and trustworthiness significantly influences social anxiety.

keywords
사회불안, 인상지각, 지배성, 신뢰성, 주관적 동등점, social anxiety, impression perception, dominance, trustworthiness, point of subjective equality

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