바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of Clinical Psychology

ROC 분석을 통한 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 변별: K-CBCL 소척도를 기준으로

Discriminating of ADHD Children with K-CBCL subscales:A Receiver Operating Characteristic (ROC) Analysis

초록

본 연구에서는 부모가 아동 및 청소년의 문제행동을 평가하는 아동·청소년 행동평가척도(Child Behavior Checklist: 이하 CBCL)의 소척도를 이용하여 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit Hyperactivity Disorder: 이하 ADHD) 진단의 정확성을 검증하고자 하였다. 단일 ADHD 집단은 정신과 및 심리 클리닉 관련 기관에 내원한 만 6세에서 11세까지의 아동 432명 중 정신 장애의 진단 및 통계 편람(Diagnostic Statistical Manuals, 제 4판: 이하 DSM-IV)에 의거하여 공존 질환이 없는 118명(남아 99명, 여아 19명)을 선정하였으며 ADHD 집단의 성별 차이를 고려하여 각 연령 별로 대응되는 동수를 비교 집단으로 표집하였다. 두 집단을 대상으로 K-CBCL 소척도 T 점수에 대해 단일변량 및 탐색적 로지스틱 다변량 회귀 분석과 수신기 작동 특성(receiver operating characteristic: 이하 ROC) 분석을 실시하였다. 전체 ADHD 집단과 전체 비교 집단 및 남아 ADHD 집단과 남아 비교 집단에 대해 t test한 결과, 학업수행 소척도를 제외한 모든 K-CBCL 소척도에서 두 집단 간에 유의미한 차이가 발견되었으며, 여아 ADHD 집단과 여아 비교 집단에 대해 t test한 결과, 사회적 미성숙, 주의집중 문제, 공격성, 사회성 소척도에서 두 집단 간에 유의미한 차이가 발견되었다. 로지스틱 회귀 분석 결과, 전체 ADHD 집단과 전체 비교 집단을 효과적으로 변별할 수 있는 유의미한 최종 예측 변인은 주의집중 문제와 사회능력 척도의 사회성 소척도로 나타났으며, 남아 ADHD 집단과 남아 비교 집단에서는 주의집중 문제 소척도가, 여아 ADHD 집단과 여아 비교 집단에서는 사회적 미성숙 소척도가 최종 예측 변인으로 추출되었다. 탐색적 로지스틱 회귀 분석에서 구해진 예측 변인을 ROC 분석에 투입한 결과, 남아 ADHD 집단과 남아 비교 집단에서의 주의집중 문제 소척도의 AUC(area under the curve)는 .88, 여아 ADHD 집단과 여아 비교 집단에서의 사회적 미성숙 소척도의 AUC는 .90이었다. 남아 ADHD 변별에는 주의집중 문제 소척도의 56 T점을, 여아 ADHD 변별에는 사회적 미성숙 소척도 56 T점을 제안하였으나, 절단점의 결정은 민감도와 특이도 중 어느 쪽에 더 비중을 두느냐에 따라 달라질 수 있으므로 이 결과를 통해, 정상 비교 집단에서 ADHD 아동을 최대한 선별해내는 도구(screening tool)로서 K-CBCL을 활용하였을 때 그 유용성이 극대화될 수 있음을 제안하였다.

keywords
K-CBCL, ADHD, Attention Problems, Social Problems, ROC, sensitivity, specificity, K-CBCL, ADHD, 주의집중문제, 사회적 미성숙, ROC 분석, 민감도, 특이도, K-CBCL, ADHD, Attention Problems, Social Problems, ROC, sensitivity, specificity

Abstract

The purpose of this study was to examine the diagnostic accuracy of the CBCL subscales for predicting DSM-IV Attention Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD) group without comorbid disorders from non-referred group. The sample included 118 children aged 6 to 11 (99 boys, 19 girls), who were referred to psychiatric hospitals and psychological clinics and were diagnosed by child psychiatrists and clinical psychologists based on the full-battery psychological evaluations and medical interviews. Statistical performance was conducted through univariate and multivariate stepwise logistic regressions as well as receiver-operating characteristic (ROC) analyses. The Attention Problems subscale significantly predicted ADHD boys group from non-referred boys group and showed good diagnostic accuracy, as assessed through ROC analyses (AUC = .88). The Social Problem subscale significantly predicted ADHD girls group from non-referred girls group and showed good diagnostic accuracy, as assessed through ROC analyses (AUC = .90). CBCL subscales demonstrated good diagnostic effectiveness for diagnosing ADHD without comorbidity in children. Further research will be necessary to consider the importance of the sex distinction for discriminating ADHD group.

keywords
K-CBCL, ADHD, Attention Problems, Social Problems, ROC, sensitivity, specificity, K-CBCL, ADHD, 주의집중문제, 사회적 미성숙, ROC 분석, 민감도, 특이도, K-CBCL, ADHD, Attention Problems, Social Problems, ROC, sensitivity, specificity

참고문헌

1.

고려원, (1997) 주의 산만을 주소로 하는 아동의 발달 및 행동 특성에 관한 연구, 한국임상심리학회지

2.

김지혜, (2000) 주의력결핍/과잉운동장애(ADHD) 아동의 진단도구로서 부모용 행동 평가지의 타당도 연구: 한국아동인성검사와 아동, 청소년 행동평가척도를 중심으로, 소아청소년정신의학

3.

신민섭, (2000) 전산화된 주의력장애 진단시스템의 개발 및 표준화 연구, 소아·청소년 정신의학

4.

신의진, (2000) 주의산만을 주소로 소아정신과를 내원한 아동의 인지적 특성, 소아·청소년 정신의학

5.

오경자, (1990) 한국 아동 청소년의 문제행동증후군 연구 Ⅰ: 4-5세, 6-11세, 12-16세 남아 CBCL 자료의 분석, 한국임상심리학회지

6.

오경자, (1997) 아동, 청소년 행동평가척도(K-CBCL), 중앙적성연구소

7.

조수철, (1994) 파탄적 행동장애의 유병률에 대한 연구, 소아청소년정신의학

8.

하은혜, (1996) 한국판 CBCL의 문제행동증후군 척도 재구성을 위한 연구, 서울의대 정신의학

9.

홍강의, (1980) 소아정신과 외래환자의 과잉운동에 관한 연구, 정신의학보

10.

홍강의, (1996) 주의산만·과잉운동을 주소로 소아정신과를 방문한 아동의 진단적 분류의 평가, 소아청소년정신의학

11.

Achenbach, T. M., (1983) Manual for the Child Behavior Checklist and Revised Child Behavior Profile, University of Vermont

12.

Achenbach, T. M., (2001) Manual for the ASEBA School-Age Forms and Profiles, University of Vermont

13.

American Psychiatric Association, (1994) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, American Psychiatric Association

14.

Aschenbrand, S. G., (2005) Discriminant validity and clinical utility of the CBCL with anxiety-disordered youth, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology

15.

Barkley, R. A., (1990) Comprehensive evaluation of attention deficit disorder with andwithout hyperactivity as defined by research criteria, Journal of Consulting and Clinical Psychology

16.

Bauermeister, J. J., (2007) ADHD correlates, comobrbidity, and impairment in community and treated samples of children and adolescents, Journal of Abnormal Child Psychology

17.

Bohlin, G., (2004) Behavioural problems and psychiatric symptoms in 5 - 13 year-old Swedish children - a comparison of parent ratings on the FTF (Five to Fifteen) with the ratings on CBCL, European Child and Adolescent Psychiatry

18.

Chelune, G. J., (1986) Frontal lobe disinhibition in attention deficit disorder, Child Psychiatry and Human Development

19.

Chen, W. J., (1994) Diagnostic accuracy of the Child Behavior Checklist scales for attention-deficit hyperactivity disorder: a receiver-operating characteristic analysis, Journal of Consulting and Clinical Psychology

20.

Costello, E. J., (1996) The Great Smokey Moutains study of youth: goals, design, methods, and the prevalence of DSM-III-R disorders, Archives of General Psychiatry

21.

Daley, C. E., (1998) Attention-deficit/hyperactivity disorder: relations between prevalence rate and school district size, diagnostic method, and referral process, Psychological Reports

22.

Derks, E. M., (2007) Why more boys than girls with ADHD receive more treatment: a study of dutch twins, Twin Research and Human Genetics

23.

Edelbrock, C., (1988) Convergence between statistically derived behavior problem syndromes and child psychiatric diagnoses, Journal of Abnormal Child Psychology

24.

Fergusson, D. M., (1993) Prevalence and comorbidity of DSM-III-Rdiagnoses in a birth cohort of 15 years olds, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

25.

Flory, K., (2003) The relation between attention deficit hyperactivity disorder and substance abuse: What roles does conduct disoder play, Clinical Child and Family Psychology Review

26.

Gaub, D. L., (1997) Validation of ADHD subtypes, Journal of Clinical Child Psychology

27.

Gorenstein, E. E., (1989) Performance of inattentive- overactive children on selected measures of prefrontal-type function, Journal of Clinical Psychology

28.

Hartung, C. M., (2006) Biases in ratings of disruptive behavior in children: effects of sex and negrative halos, Journal of Attention disorders

29.

Holmes, W. C., (1998) A short, psychiatric, case-finding measure for HIV seropositive outpatients: Performance characteristics of the 5-item mental health subscale of the SF-20 in a male, seropositive sample. Medical Care

30.

Hudziak, J. J., (2004) Screening for DSM-IV externalizing disorders with the Child Behavior Checklist: a receiver-operating characteristic analysis, Journal of Child Psychology and Psychiatry

31.

Iaboni, F., (1995) Effects of reward and response costs on inhibition in ADHD children, Journal of Abnormal Psychology

32.

Kasius, M. C., (1997) Associations between different diagnostic approaches for child and adolescent psychopathology, Journal of Child Psychology and Psychiatry

33.

Kazdin, A. E., (1984) Convergence of clinically derived diagnoses and parent checklists among inpatient children, Journal of Abnormal Child Psychology

34.

Lampert, T. L., (2004) Diagnostic performance of the CBCL- Attention Problem Scale as a screening measure in a sample of Brazilian children with ADHD, Journal of Attention Disorders

35.

Matier-Sharma, K., (1995) Differential diagnosis of ADHD: Are objective mea녀res of attention, impulsivity, and activity level helpful, Child Neuropsychology

36.

Mayes, S. D., (2001) Clinical validity and interpretation of the Gordon diagnostic system in ADHD assessments, Child Neuropsychology

37.

Nolan, E. E., (2001) Teacher reports of DSM-IV ADHD, ODD, and CD symptoms in schoolchildren, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

38.

Ostrander, R., (1998) Diagnosing attention deficit disorders with the Behavioral Assessment System for Children and the Child Behavior Checklist: test and construct validity analyses using optimal discriminant classification trees, Journal of Consulting and Clinical Psychology

39.

Rey, J. M., (1992) Measuring the accuracy of diagnostic tests using receiver operating characteristic (ROC) analysis, International Journal of Methods in Psychiatric Research

40.

Scahill, L., (1999) Psychosocial and clinical correlates of ADHD in a community sample of school-age children, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

41.

Steingard, R., (1992) Psychiatric comorbidity in attention deficit disorder: impact on the interpretation of Child Behavior Checklist results, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

42.

Wasdsworth, M. E., (2001) Latent class analysis of Child Behavior Checklist Anxiety/ Depression in children and adolescents, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

43.

Wirt, R. D., (1977) Mutidimensional evaluation of child personality: A manual for the Personality Inventory for Children, Western Psychological Services

Korean Journal of Clinical Psychology