바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Youth Psychotherapy Outcome Research: Methodological Review and Meta-Analysis

Abstract

Child and adolescent psychotherapy has progressed considerably, as reflected in the number of controlled studies. Despite the progress, the methodological soundness and effectiveness of child and adolescent psychotherapy has not been confirmed in Korea. The purpose of the first study was to critically review the youth psychotherapy outcome studies involving treatment of anxiety, depression, ADHD and conduct or addiction-related problems and disorders. Eighty two studies, conducted from 1995 through 2010, were selected. The analysis revealed that many studies failed to use well-standardized procedures to ensure appropriate sample selection, measurement and experimental design. The purpose of the second study was to use mata-analysis to analyze the effects of well-designed children and adolescent psychotherapy that were selected in studies from 1995-2010. The overall mean effect size was .80 indicating that children and adolescent psychotherapy was highly effective overall. When mean effect sizes were compared according to moderator, the effect of therapy type and outcome type were significantly affected. The implications and limitations were discussed.

keywords
youth, psychotherapy, methodology, meta-analysis, 아동, 청소년, 심리치료, 방법론, 메타분석

Reference

1.

강경미 (1994). 소아기 우울증. 소아 청소년 정신의학, 5(1), 3-11.

2.

강동구정신보건센터․울산대학교서울아산병원 공동 조사연구. (2007). 강동구정신보건지역사회진단조사보고서.

3.

권정혜, 이재우 (2001). 우울증의 인지행동치료. 인지행동치료, 1(1), 1-22.

4.

김규수 (2000). 우울 아동의 치료와 부모 역할. 놀이치료연구, 3(2), 41-51.

5.

김수진 (2001). 우울증에 대한 인지 행동적 집단상담효과의 메타분석. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문.

6.

김효은 (2009). 부모 상담을 병행한 아동의 우울 불안 수준 감소에 대한 미술 치료 사례 연구. 예술심리치료연구, 5(1), 23-48.

7.

민성길, 김한중, 오경자, 이혜련, 김진학, 신의진, 배주미, 김성은 (1997). 학교정신보건사업 모델개발: 1. 학교를 중심으로 한 초등학생들의 정서 및 행동문제에 관한 연구. 신경정신의학, 36(5), 812-825.

8.

박민주, 방희정 (2007). 가정결손 여부가 저소득 가정 아동의 사회성에 미치는 영향. 놀이치료연구, 11(3), 113-128.

9.

박승민 (2009). 청소년 인터넷 중독 집단상담 프로그램의 효과에 대한 메타분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 21(3), 607- 623.

10.

박혜정, 이미옥 (2009). 청소년 미술 치료에 대한 메타분석. 미술치료연구, 16(3), 423-444.

11.

서울시학교보건진흥원․서울시소아청소년광역정신보건센터 공동 조사연구 (2005). 소아청소년 정신장애 역학 보고서.

12.

서지영, 박완주 (2010). 학령기 ADHD 아동을 위한 비약물적 중재프로그램의 경향과 효과에 대한 메타분석. 한국간호학회지, 19 (2), 117-132.

13.

손명희, 송영혜 (2009). 집단놀이치료프로그램 효과에 대한 메타분석. 놀이치료연구, 13(1), 19-43.

14.

송혜향 (2003). 의학, 간호학, 사회과학 연구의 메타분석법. 서울: 청문각.

15.

오민경 (2004). 미술치료 효과에 대한 메타분석-아동 및 청소년 집단 프로그램 중심으로. 원광대학교 보건환경대학원 석사학위 청구 논문.

16.

오성삼 (2002). 선행 연구 결과의 통합과 재분석을 위한 메타분석의 이론과 실제. 서울: 건국대학교 출판부.

17.

오익수, 김 철 (2009). 인터넷 중독 예방 및 개입 프로그램의 효과에 대한 메타분석. 한국정보교육학회지, 13(4), 529-537.

18.

원길수 (2010). 미술치료효과에 대한 메타분석: 박사학위논문을 중심으로. 상담학연구, 11 (2), 429-447.

19.

이명희 (2008). 집단놀이치료 프로그램 효과에 대한 메타분석. 대구대학교대학원 박사학위 청구논문.

20.

이성수 (2008). 미술치료 프로그램이 ADHD 아동의 일차적 증상에 미치는 효과에 대한 메타분석. 대구대학교대학원 석사학위 청구논문.

21.

이숙영, 이윤주, 정혜선 (2002). 메타분석을 통한 부모교육 프로그램의 효과 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(3), 637- 654.

22.

이안나 (2003). 인지행동 집단상담의 불안감소 효과에 대한 메타분석. 서울대학교대학원 석사학위 청구논문.

23.

이유미. (2006). 집단상담 프로그램이 ADHD 아동의 행동변화에 미치는 효과. 한국교원대학교대학원 석사학위 청구논문.

24.

이정민 (2010). 집단미술치료가 비행청소년의 행동특성에 미치는 효과에 대한 메타분석. 순천향대학교 석사학위 청구논문.

25.

이준영 (2008). 메타분석. 대한내분비학회지, 23 (6), 361-378.

26.

이진화, 임원신, 김경은 (2010). 저소득층 부모가 지각한 부모효능감, 결혼만족도, 사회적 지지와 지역사회환경의 질이 가정 중심 유아교육의 부모참여도에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 19(5), 761-774.

27.

정순옥 (2005). 아동 및 청소년의 자아관련변인에 미치는 미술치료의 효과에 관한 메타분석. 광운대학교 석사학위 청구논문.

28.

정여주 (2007). 집단미술치료가 저소득층 아동의 우울과 자아존중감에 미치는 영향. 유아학회지, 28(4), 97-111.

29.

조성은 (2004). 비행청소년을 위한 집단상담 효과에 대한 메타분석. 청소년학연구, 11(3), 135-150.

30.

채정호, 김 원, 유태열 (2003). 인지행동치료의 치료적 효능과 유효성. 인지행동치료, 3(1), 9-26.

31.

최지순, 김정규 (2008). 내면화 문제를 가진 저소득 결손가정 아동의 게슈탈트 예술치료 효과 연구. 상담학연구, 9(3), 1167-1181.

32.

허유정, 최영희, 박기환 (2003). 공황장애 집단 인지행동치료의 치료적 요인, 인지행동치료 3(1), 57-67.

33.

홍성란 (2010). 초등학생 미술치료 효과에 대한 메타분석. 한국교원대학교 석사학위 청구논문.

34.

홍은주, 조미영 (2010). 아동 및 청소년 집단미술치료 프로그램 효과에 대한 메타분석: 1997-2010. 아동교육, 19(4), 299-311.

35.

American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4nd ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

36.

Barrnett, R. J., Docherty, J. P., & Frommett, G. M. (1991). A review of child psychotherapy research since 1963. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 1-14.

37.

Casey, L. K. & Berman, J. S. (1985). The outcome of psychotherapy with children. Psychological Bulletin, 98, 388-400.

38.

Chambless, D. L., & Hollon, S. D. (1998). Defining Empirically Supported Therapies, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66(1), 7-18.

39.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

40.

Cooper, H., & Hedges, L. V. (1994). The handbook of research synthesis. New York: Russell Sage Foundation.

41.

Dinkmeyer D., & Mckay G. D. (1976). STEP: Systematic training for effective parenting: Leader's manual. Cride Pines, Minnesota: American Guidance Service.

42.

Durlak, J. A., Wells, A. M., Cotten, J. K., Johnson, S. (1995). Analysis of selected methodological issues in child psychotherapy research. Journal of Clinical Child Psychology, 24(2), 141-148.

43.

Egger M, Davey, S. G., & Altman, D. (2001). Systematic reviews in health care: Meta-analysis in context. BMJ Publishing Group.

44.

Eysenck H. J. (1955). The effects of psychotherapy: an evaluation. Journal of Consulting Psychology 16, 319-324.

45.

Eysenck H. J. (1960). The effects of psychotherapy. In: Eysenck HJ, editor. Handbook of abnormal psychology: an experimental approach. London: Pitman Medical Publishing.

46.

Eysenck H. J. (1966). The effects of psychotherapy. New York: International Science Press.

47.

Hedges, H., & Olkin, I. (1985). Statistical methods for meta-analysis. Orlando, FL: Academic Press.

48.

Heinicke, C. H. & Strassman, L. H. (1975). Toward more effective research on child psychotherapy. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 14, 561-588.

49.

Hoagwood, K., Jensen, P. S., Petti, T., & Burns, B. J. (1996). Outcomes of mental health care for children and adolescent: I. A comprehensive conceptual model, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1055-1063.

50.

Kazdin, A. E. (1990). Psychotherapy for children and adolescent. Annual Review of Psychology, 41, 21-54.

51.

Kazdin, A. E., Bass, D., Ayers, W., & Rodgers, A. (1990). Empirical and clinical focus of child and adolescent psychotherapy research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 58, 729-740.

52.

Kazdin, A. E., (2000). Psychotherapy for children and adolescents: Directions for research and practice. Oxford, UK: Oxford University Press.

53.

Kazdin, A. E. (2003). Psychotherapy for children and adolescent. Annual Review of Psychology, 54, 253-276.

54.

Levitt E. E. (1956). The results of psychotherapy with children: an evaluation. Journal of Consulting Psychology, 21, 189–196.

55.

Levitt E. E. (1963). Psychotherapy with children: a further evaluation. Behavior Research and Therapy, 60, 326-329.

56.

Lycons, L. C., & Woods, P. J. (1991). The efficacy of rational-emotive therapy: A quantitative review of the outcome research. Clinical Psychology Review, 11, 35-369

57.

Miller, W. R., & Berman, J. S. (1983). The efficacy of cognition behavior therapies: A quantitative review of the research evidence. Psychological Bulletin, 94, 39-53.

58.

Nezu, A. M., & Nezu, C. M. (2008). Evidence-based outcome research. New York: Oxford University Press.

59.

Pearsall, D. F. (1991). Psychotherapy Outcome Research in Child Psychiatric Disorders. Canadian Journal of Psychiatry, 42, 595-601.

60.

Rachman, S., & Wilson, G. T. (1980). The effects of psychological therapy (2nd ed.). New York: Pergamon Press.

61.

Robert, L. & Hendren, D. O. (1993). Adolescent psychotherapy Research: A Practical Review. American Journal of Psychotherapy, 47(3), 334 -343.

62.

Rosenthal, R, (1979). The “file drawer problem” and tolerance for null results. Psychological Bulletin, 86, 638-641.

63.

Smith, M. L., Glass, G. V. & Miller, T. I. (1980). The benefits of psychotherapy. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

64.

Shaffer, D. (1984). Notes on psychotherapy research among children and adolescents. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 23, 552-561.

65.

Shapiro, D. A., & Shapiro, D. (1982). Meta-analysis of comparative therapy outcome studies: A replication and refinement. Psychological Bulletin, 92, 581-604.

66.

Sutton A. J., Abrahams, K, R., Jones, D. R., Sheldon, T. A.,, & Song, F. (2000). Methods for meta-analysis in medical research. John Wiley and Sons.

67.

Tramontana, M. G. (1980). Critical review of research on psychotherapy outcome with adolescents: 1967-1977. Psychological Bulletin. 88(2), 429-450.

68.

Weisz J. R., Weiss B, Alicke M, D., & Klotz, M. L. (1987). Effectiveness of psychotherapy with children and adolescents: a meta-analysis for clinicians. Journal of consult and clinical psychology, 55(4), 542-549.

69.

Weiss, B., & Weisz, J. R. (1990). The impact of methodological factors on child psychotherapy outcome research: A meta analysis for researchers, Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 639-670.

70.

Weisz, J. R., Huey S. J. & Weersing, V. R. (1998). Psychotherapy outcome research with children and adolescents. In Advances in Clinical Child Psychology, ed. TH Ollendick, RJ Prinz, 20:49-91. New York: Plenum.

71.

Weisz, J. R., Weiss, B., & Donenberg, G. R., (1992). The lab versus the clinic: Effects of child and adolescent psychotherapy. American Psychologist, 47, 1578-1585.

72.

Weisz, J. R., Doss, A. J., & Hawley, K. M. (2005). Youth psychotherapy outcome research: A review and critique of the evidence base. Annual Review of Psychology, 56, 337-363.

73.

Wilson, G. T., & Rachman, S. J. (1983). Meta-analysis and the evaluation of psychotherapy outcome: Limitations and liabilities. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51, 54-64.

74.

World Health Organisation. (1992). ICD-10 Classifications of Mental and Behavioural Disorder: Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines. Geneva: World Health Organization.

logo