프랜차이즈 가맹점의 계약 전 기대와 운영 후 지각된 성과에 대한 부정적 차이인식(gap)의 정도가 커지면 분쟁의 원인으로 발전할 수 있는데, 이는 근본적으로 가맹본부가 신규 가맹점 모집에 급급한 나머지 계약전 기대를 너무 높게 만들어 운영 후 지각된 성과와의 부정적 차이인식(gap)이 커지면서 발생하는 경우가 높다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 가맹본부의 관계지향성에 대한 가맹점의 계약 전 기대와 운영 후 지각된 성과의 차이인식(gap)을 통해 가맹본부의 관계지향성에 대한 가맹점의 만족도를 간접적으로 측정하고, 관계지향성에 대한 차이인식(gap)이 프랜차이즈 업종별로 어떻게 다르게 나타나는지 알아보고자 한다. 본 연구의 실증분석 결과, 관계지향성에 대한 차이인식(gap) 평균이 모두 음(-)으로 나타난 것은 운영 후 지각된 성가가 계약 전 기대보다 낮다는 것을 의미하는 것으로, 가맹점 계약 전 기대관리의 필요성과 함께 프랜차이즈 업종별로 관계지향에 대한 차이인식(gap)이 다르게 나타났다는 것을 밝혔다는 데에서 그 의의를 찾을 수 있다. 이런 점들로 볼 때, 프랜차이즈는 가맹본부와 가맹점 간의 계약관계에 의해서 유지되는 시스템으로 지속적인 관계를 유지하기 위해서는 많은 노력과 함께 기대관리가 필요하다.
This study aims to analyze the relationship between the expectation of franchisees to their franchisers before contracting and perceived performance after actually operation. The analysis data was collected from 789 franchisees located in Seoul and Gyeonggi-do of South Korea. The findings are as followings: first, the gap between expectation of franchisees and perceived performance was negative and it becomes an necessary for franchise managers to manage the expectation of franchisees by using various effective marketing strategies. Second, the gaps were different among different franchise industrial classifications and the gap in the food-service industry is the largest.
유통시장 전면 개방 이후 외국유통업체 및 국내 대기업의 유통산업 진입, 정보화 사회에 따른 인터넷 통신판매 급증, 소득수준의 향상으로 인한 고급화 및 규격화 추구, 젊은 층을 중심으로 편리성을 중시하는 소비패턴 변화 등의 이유로 재래시장은 소비자에게 점점 더 외면 받고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 새로운 유통환경변화 속에서 재래시장의 침체 원인 및 문제점을 파악하고, 해외 재래시장 및 국내 재래시장의 활성화 사례 분석을 통해 국내 재래시장의 활성화 방안을 모색해보고자 한다. 사례분석 결과 활성화에 성공한 시장의 경우 초기에 활성화에 강한 의지를 갖고 있던 리더십 있는 소수의 상인에 의해 시작된 사례가 많다는 것이다. 특히 하드웨어적인 측면의 시장 활성화보다는 경영의 효율화나 마케팅력 강화와 같은 소프트웨어 측면의 활성화대책이 상대적으로 효과가 높다는 것이다. 또한 신용거래의 정착에 필수적인 신용카드 이용확대를 위한 노력이 중요한데, 신용카드가맹점의 확대를 위해서는 신용카드 장점과 기대효과에 대한 상인들의 인식제고가 필요하다. 이러한 연구결과는 재래시장에 많은 소비자들이 스스로 방문하여 쇼핑의 즐거움과 편의성, 그리고 시간적, 금전적, 심리적 가치를 창출할 수 있는 장소가 될 수 있도록 시장 생태계를 조성하는 방안을 제시하는데 의의가 있다.
Since circulation market whole surface opening, traditional market is real condition that is looked away more gradually to consumer as reasons of international retail firms and domestic enterprise firms to enter distribution industry, internet mail order rapid increase by information-oriented society, the pursuit of upgradation and normalization by elevation of income level and consumption pattern change that consideration convenience with young consumers as the central figure. Therefore, the purpose of this study is to analyze stagnation cause of traditional market and problem within a change of new distribution environment, and to develop new approaches for dealing with domestic traditional market relationship prompting competition through activation example analysis of foreign traditional market and domestic traditional market. The result of the study indicated that there are a lot of cases that are begun by a few's merchant with leadership that has been will which is strong in activation in beginning in market's occasion that succeed in activation. In particular, software side such as operational efficiency or marketing expertise strengthening of management is that effect is high relatively than hardware side market activation. Also essential to the settlement of credit transactions using credit cards is important for expanding the effort, for the expansion of credit card merchant credit card advantage and raise awareness among traders about the expected effects is needed. Though these study finding submits plan that create market ecosystem so that many consumers may become place that could visit naturally and create pleasure and convenience, and time, monetary, psychological value of shopping to traditional market, there is sense.
프랜차이즈는 지속적으로 성장하고, 국내뿐만 세계적으로 급성장할 것으로 예측하고 있다. 국내 프랜차이즈 시장은 외형적으로 무서운 속도로 증가하고 있으며, 2010년의 예상매출액은 114조원에 달할 것으로 보고 있다. 매년 새로운 프랜차이즈 시스템이 생겨나고 있지만 성공하는 경우보다 실패하는 기업이 훨씬 많다고 할 수 있다. 국내 유통시장의 전면 개방으로 외국 프랜차이즈 업체의 국내 진출이 가속화되고 있는 현재 상황에서 국내 프랜차이즈 업체는 신규 가맹점의 확보·기존 가맹점 유지와 내부 인력을 강화하는 것이 중요하지만, 그럼에도 불구하고 지금까지는 프랜차이즈 본부의 내부 인력을 활성화하는 방안이 제시되고 있지 않다. 따라서 본 연구에서는 프랜차이즈 본부의 발전과정에서 나타나는 내부 인력현황과 인력의 활용에 대해 연구하고자 한다. 연구 결과, 기업의 규모와 매출이 성장함에 따라 기업에게 요구되어지는 내부 인력은 기업성장주기에 따라 달라지는 것을 볼 수 있다. 현재 프랜차이즈 산업에서 필요로 하는 내부 인력 현황을 살펴보면, 유통과 재무/회계에 많은 인력을 요구하고 있는 것으로 나타났으며, 이러한 현상을 조직 수명주기로 살펴보면 공식화단계로 성장단계라고 볼 수 있다. 이러한 수명주기로 볼 때, 향후 조직이 필요로 하는 인력 수급을 고려하여야 할 것이다.
Currently, franchise industries are constantly rising in the domestically and it is possible to predict that franchise industries will rapidly develop internationally. Local Franchisee markets are increasing quickly and in year 2010 their income will exceed 114 trillion won. Annually, new franchise system is being born; however, there are only few industries that success in the market. When circulation market was opened for foreign franchise industries, their numbers of franchisee were rapidly increasing; however, domestic franchise industries are not securing new franchise and strengthening current franchise 's man power moreover these implements are being discarded. Therefore, in this research shows that development procedures of franchise division and utilization of personnel, and subsequent to this research indicates that changes of scales and income of cooperate growth will determine numbers of manpower on franchise industry. N ow days, when we are looking at personnel in franchise industries, they need more personnel in distribution, finance, and accounting department, so this phenomenon formalize life cycle of organization and its stages. When we are considering life cycle of organization, needs of human resource on future is important.
프랜차이즈 시스템을 기반으로 하는 하나의 가상기업인 프랜차이즈 기업(Franchise Enterprise)의 개념에서 이 프랜차이즈 기업이 프랜차이즈 사업을 지속적으로 성공하기 위해서는 sub-system 자체도 경쟁력을 갖고 가야하고, 이들 sub-system 간의 공생적 관계(symbiotic relationship)도 프랜차이즈 시스템의 목표인 공생(symbiosis)을 향해서 잘 유지를 해야 한다. 이런 관점에서 프랜차이즈 시스템에 대한 평가는 기존의 프랜차이즈 평가와는 다른 관점에서 진행되어야 할 것으로 보인다. 즉, 기존의 평가 시스템은 가맹본부 중심의 평가에 집중을 하고 있다. 물론 프랜차이즈 시스템의 중심은 가맹본부(가맹본부 시스템)가 되지만 프랜차이즈 시스템을 기반으로 하는 프랜차이즈 기업의 관점에서 보면 가맹본부 시스템과 더불어 다른 하위시스템(가맹점, 벤더, 고객) 간의 공생적 관계가 유지될 때 성공적이고 지속 가능한 사업성과를 기대할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 기존 평가시스템을 고찰하고, 지금까지 가맹본부-가맹점 중심의 평가시스템의 관점에서 더 확대하여 4개의 하위 시스템 자체와 이들 간의 공생적 관계(symbiotic relationship)를 통한 공생지수(symbiosis index)를 도출하여 프랜차이즈 시스템의 새로운 평가 모델을 제시하고자 한다.
The key success factors for Franchise Enterprise as a virtual company which is established based on franchise system are the competitiveness of sub-systems in franchise system such as franchisor, franchisee, vendor(supplier), and customer, and to sustain the symbiotic relationship among sub-systems. In this regard, evaluating franchise system is considered to be implemented in different contexts and methods comparing with extant evaluation system in franchise business which is more focused on the relationship between franchisor and franchisee. The flagship role of establishing franchise system is to be franchisor system, however, the symbiotic relationship among other sub-system including franchisee, vendor, and customer leads to successful Franchise Enterprise. The purpose of this study is to research existing evaluation systems for franchise business and to explore the model of evaluating franchise system, what is called, "Symbiosis Index".
요즘 시중의 은행들은 전국적으로 확산된 지점망으로 많은 고객에게 금융 서비스를 제공하고 있으며, 관련 분야의 높은 경쟁으로 인해 서비스의 양과 질은 향상됨은 물론 고객의 돈을 다루는 업종의 특성상 높은 신뢰도를 바탕으로 고객을 유치하고 있다. 하지만, 이러한 발전에도 불구하고 소매금융을 주로 다루는 영업점에서의 은행창구 업무는 고객의 수요와 다양한 욕구를 충족시키지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 이러한 은행 창구의 문제점에 주목하고 은행 창구 업무를 프랜차이즈 사업으로 확대하여 은행과 가맹점간의 협력적 이익을 형성하여 영업점에 대한 영업비용의 절감을 추구하고, 점차 증가하는 고객 욕구에 대한 높은 수준의 만족을 제공하며, 사회적인 문제로 대두되고 있는 제 3 금융권에 대한 소비자의 인색을 재정립하는 등 소비자의 바람직한 금융문화 인식의 향상에 기여하고자 다음과 같은 제안을 하였다. 본 제안을 통해 은행본사와 가맹점간의 상호 협력으로 은행은 창구에 대한 영업비용의 절감과 고객 서비스의 질 향상, 고객은 편리하고 신속한 금융 서비스를 제공받고, 소상인의 금융산업으로 진출의 기회, 서민층에 대한 제 3 금융권의 피해 축소 등 사회적인 이익도 고려할 수 있으리라 기대된다. 또한 은행은 창구의 영업비용을 여유자금으로 전환하여 사업 범위를 확장하거나 기존의 약점을 보완할 수 있고, 고객은 현재 소매금융의 한정적인 부분에 효율적인 요소를 가미한 서비스를 받을 수 있으리라 기대된다.
Today, banks offer banking services to a large number of customers by a branch network spread all over the nation. The quantity and quality of services are advanced by fierce competition in their field. So they are attracting customers based on high confidence in the financial industry. In spite of these developments, the retail bank market currently does not satisfy customers demands and various desires. In this research, the problems with banking services were observed. It was proposed that the banking services apply a franchise business model. First, this proposal will reduce the business expenses by collaborating profits with head office of banks and affiliates. Second, it will offer greater satisfaction to the customers. Through the mutual collaboration with head office of banks and affiliates in this proposal, it is anticipated that banks will reduce their business expenses and improve services for customers by offering convenient and fast banking services. It is also expected that the banks will expand and make up their weakness through increased profit and customers will be provided additional services.
본 연구는 프랜차이즈 산업에 있어 가맹본부의 효율적인 가맹점 관리 시스템 도입을 위한 새로운 실무적 관점의 연구이다. 프랜차이즈 가맹본부와 가맹점사업자 간의 계약에 의해 관계가 형성되고 이후 지속적으로 계약에 의해 규정받게 된다. 따라서 가맹본부는 다수의 가맹점사업자를 효과적으로 통제하고 관리하기 위해서 계약의 체계적인 관리가 필요하고, 외부적으로는 정부의 규제정책에 합법적이고 능동적으로 대처할 필요가 있다. 이를 위하여 프랜차이즈 기업의 "전사적 계약관리(ECM : Enetrprise Contract Management)"라는 개념을 정립하여 가맹점 관리의 시스템화를 촉진시키고자 하였다. 이를 실무적 차원에서 효과적으로 도입하기 위하여 프랜차이즈 전문 IT프로그램인 ECM 기반의 "프랜차이즈 계약관리·슈퍼바이징 시스템(Franchise Contract Management·Supervising System) - TruFCM"을 개발하였다. 이 프로그램을 통해 프랜차이즈 기업의 지속가능경영의 실현과 프랜차이즈 산업의 질적인 발전에 기여하고 하는 데 본 연구의 의의가 있다 하겠다.
This practical study is to propose a model for efficiently implementing franchise management by Franchise Enterprise in franchise industry. Franchise system is established and mutual relationship is also fulfilled based on bilateral contract between franchisor and franchisee. After contract and opening the franchisee store, franchisees are continually supervised and administered according to mutually agreed process and procedures. In this regard, franchisor should have well-managed system for supervising and assisting franchisee efficiently and effectively. The purpose of this study is to set-up the concept of enterprise contract management(ECM) in Franchise Enterprise and to promote the systemization of franchise management, and also to present and propose the development tool for franchise-specific IT program which is called " Franchise Contract Management'Supervising System".