바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

대학생의 과제 중심 정보문제 해결과정 분석에 관한 연구

A Study on the Analysis of College Student's Information Problem Solving Process in Team Project Activities

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2012, v.29 no.3, pp.215-234
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.3.215
배경재 (동덕여자대학교)

초록

최근 대학교육에서 구성주의 교육 이론을 실천하는 방법으로서 팀 기반 학습에 대한 중요성이 점차 부각되고 있다. 그러나 이와 반대로 대학생들의 팀 과제에 대한 선호도는 매우 낮은 편이어서, 팀 과제 수행시의 정보문제 해결과정을 분석하여 대학의 정보문해 교육을 통해서 주요 문제점에 대한 해결방안을 지원할 필요성이 있다. 본 연구에서는 대학생들의 과제 중심 정보문제 해결과정을 두 차례의 인터뷰를 통해 분석한 결과 팀 과제 수행시 과제정의, 적합정보 판단, 결과와 과정의 평가, 팀원 간의 책임의 부재, 통합정리가 주요한 어려움으로서 분석되었다. 그 결과 정보문해 교육 내용에 반영할 권장사항으로서 다양한 정보원의 소개와 활용법 교육, 팀원 간의 커뮤니케이션 문제 해결, 정보의 신뢰성 판단 기준에 대한 교육, 과제 평가의 기준 및 방법이 제시되었다.

keywords
information problem solving process, team project, team based learning, information literacy, information problem solving process, team project, team based learning, information literacy, 정보문제 해결과정, 팀 과제, 팀기반 학습, 정보문해

Abstract

Recently, the importance of team based learning has emerged as the method for conducting the constructivist learning theory. College students, however, have the low preference toward team projects. Thus, this research suggested that the information literacy education should be designed to overcome the problems in team project activities after analyzing the college students' information problem solving process. The in-depth interviews were conducted twice with 10 subjects. As a result, the main problems during team project activities were task definition, judgement on relevant information, evaluation of result and process, absence of accountability and synthesis. The recommendations for information literacy course are as follows: introduction to different types of information sources, support for communication problems between team members, education of credibility judgment on information and criteria for evaluating the results.

keywords
information problem solving process, team project, team based learning, information literacy, information problem solving process, team project, team based learning, information literacy, 정보문제 해결과정, 팀 과제, 팀기반 학습, 정보문해

참고문헌

1.

고영만. (2004). 대학생을 위한 정보문해 교수 - 학습 모형 개발 연구. 정보관리학회지, 21(4), 67-88.

2.

고영만. (2000). 문제극복모형의 적합성과 정보화교육에 관한 연구. 정보관리학회지, 17(4), 7-26.

3.

김순희. (2006). 디자인분야 대학생의 정보문해 교육을 위한 핵심 정보문해능력 분석에 관한 연구. 정보관리학회지, 23(1), 5-19.

4.

박진수. (2012). 대학생들이 말하는 조별과제의 득과 실. 대학내일20대연구소..

5.

오의경. (2005). 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석. 한국문헌정보학회지, 39(4), 207-231.

6.

이수상. (2007). 우리나라 대학생의 정보 리터러시 수준에 대한 실태조사. 한국문헌정보학회지, 41(1), 85-103.

7.

조용완. (2010). 국내 외국인 유학생의 정보리터러시 현황 분석. 한국문헌정보학회지, 44(1), 75-99.

8.

조형정. (2008). 학습과정과 성과개선을 위한 팀 기반 학습의 개념적 탐색. 교육종합연구, 6(2), 27-42.

9.

Fitzgerald, M. A.. (1999). Evaluating information : An information literacy challenge. http://www.ala.org/aasl/aaslpubsandjournals/slmrb/slmrcontents/volume21999/vol2fitzgerald.

10.

Michaelsen, L. K.. (2009). Essential elements of team-based learning, In Team-based learning: Small group learning's next big step:Jossey-Bass.

11.

Morner, C. J.. (1993). test of library research skills for education doctoral students.

12.

Neely, T. Y.. (2000). Aspects of information literacy: A sociological and psychological study.

정보관리학회지