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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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환타지 소설 읽기의 심리적 경험: 몰입 이유, 경험 유형을 중심으로

Psychological experiences in reading of Fantasy fiction: Focus on reasons for absorption and experience-types

초록

본 연구에서는 최근 한국사회(특히 대학가)에서 유행하고 있는 환타지 열풍에 관심을 두고, 환타지 소설을 애호하는 대학생들을 대상으로 환타지 소설에 최초 접촉 경험과 몰입계기, 선호 이유와 심리적 경험, 환타지 소설 탐닉의 결과와 탐닉자의 성격 특성을 심층적으로 살펴보고자 하였다. 심층면접 결과, 연구대상자들은 초․중학생 때부터 주변의 권유와 물리적 근접성, 자극의 친근성으로 인해 환타지 소설을 읽기 시작했으며 현재도 상황적, 재정적, 심리적 이유로 환타지 소설을 선호하고 있다. 또 이들은 환타지 소설에 몰입함으로써 다양한 심리적 경험(일탈감, 자유감, 망아감, 원초적 욕구충족, 대리적 성장과 성취감, 자기갈등과 관조적 자기경험 등)을 하고 있었다. 또한 환타지 소설은 성격 특성에 관계없이 누구나 탐닉할 수 있으며, 여가 활동으로서 환타지 소설 읽기가 개인의 현실적 삶에 미치는 긍정적이며 부정적인 영향을 확인할 수 있었다. 마지막으로 집단심층면접 결과를 바탕으로 환타지 소설 탐닉의 효과와 문제점, 후속 연구에 시사점들을 논의하였다.

keywords
환타지 소설, 체험적 소비, 여가 경험, 몰입/삼매경, 자기 조절, 관조적 자기 경험, fantasy fiction, experiential consumption, leisure experience, flow, self-regulation, contemplative self experience, fantasy fiction, experiential consumption, leisure experience, flow, self-regulation, contemplative self experience

Abstract

This study focus on the strong wind of fantasy that have been very popular in Korean society, especially university town. The purpose of the present study is to examine fantasy fiction mania's(university students) psychological experiences-the first contact experiences, reasons and experiences for reading fantasy fiction, etc - for suggesting the functions and the future directions of reading fantasy fiction as serious leisure activity. Using FGI with fantasy fiction mania showed the following results. They had read fantasy fiction for the first time in these elementary/middle school days because of friend's or close acquaintance's recommendation, physical approximation and stimulus intimacy. They are also experiencing various leisure experiences-deviation from ordinary life, freedom, loss of self-consciousness, vicarious growth/achievement, conflict and contemplative self experience- through absorbing fantasy fiction. Finally, we discussed suggestions toward experiential consumption and leisure research.

keywords
fantasy fiction, experiential consumption, leisure experience, flow, self-regulation, contemplative self experience

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