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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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체화된 심적 시뮬레이션이 구매의도에 미치는 영향

The influence of embodied mental simulation on purchase intention

초록

본 연구에서는 도구(포크)를 제시하는 조건에 따라 심적 시뮬레이션이 제품(케이크)의 구매의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보았다. 실험결과, 도구가 주사용 손의 방향에 놓인 것을 보았을 때, 도구가 없거나 도구가 반대방향에 놓인 경우보다 구매의도가 높았다. 또한 도구를 보는 조건과 마찬가지로 도구를 쥐는 조건에서도 주로 사용하는 방향의 손에 도구를 쥔 경우에 도구가 없는 경우보다 구매의도가 증가했다. 하지만 도구를 쥐는 조건과 도구를 보는 조건간의 구매의도에서 유의한 차이는 없었다. 한편 구매의도는 도구가 제품이용에 도움이 되는 경우에만 증가했다. 반대로 도구가 제품이용에 도움이 안 되는 경우에는 구매의도가 감소했다. 또한 본 연구에서는 주로 사용하는 손의 유연성을 추가하여 오른손잡이를 완고한 오른손잡이와 유연한 오른손잡이로 나누고, 두 조건 간 구매의도에 미치는 심적 시뮬레이션 효과가 다르게 나타나는지도 알아보았다. 실험결과, 두 조건간의 유의한 차이는 없었다. 이는 심적 시뮬레이션은 자동적으로 일어난다는 주장을 지지하는 결과이다.

keywords
체화된 인지, 심적 시뮬레이션, 구매의도, embodied cognition, mental simulation, purchase intention

Abstract

This study examines whether and how embodied mental simulation influences product purchase intention. We manipulate how the handle of a tool is presented. There are 5 conditions; holding a fork with right hand/left hand, seeing a fork’s handle located on the right/left side and no tool(control condition). The result shows that there is no significant difference between holding a fork with right(left) hand and seeing a fork’s handle located on the right(left) side. Both conditions facilitate mental simulation and it increases purchase intention of products. However, It’s only when the tool(e.g. a fork) is relevant to the product(e.g. cake). When the tool has no relevance to the product(e.g. coffee), facilitation of mental simulation decreases purchase intention of products. These findings support mental simulation account(vs. motor fluency account). Also, we examine whether flexibility of handedness(rigid right-hander vs. flexible right-hander) which influences facilitation of mental simulation. The result shows that there is no significant difference between rigid right-hander and flexible right-hander. The finding highlights that mental simulation is automatically activated, not through the process of monitoring situational constraints.

keywords
embodied cognition, mental simulation, purchase intention

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