바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Relationship between Child Abuse and School Violence: The Mediating Effects of Aggression and Depression

Abstract

This study was conducted to identify the relationship between child abuse and school violence and whether aggression and depression have any mediating effects on this relationship. This study analyzed the responses of 1,937 eighth grade students. The main results of this study were as follows. First, child abuse was positively correlated with school violence aggression and school violence victimization. Second, aggression and depression mediated the effect of child abuse on aggression and victimization, respectively. Third, aggression mediated the effect of child abuse on victimization. Fourth, although there was a reciprocal causal relationship between aggression and victimization, school violence victims who were abused by their parents were less likely to be the perpetrators of violence themselves. These findings have implications regarding the use of counseling intervention to prevent violence in schools.

keywords
child abuse, school violence aggression, school violence victimization, aggression, depression, 가정학대, 학교폭력가해, 학교폭력피해, 공격성, 우울

Reference

1.

교육복지부 (2014). 2014년 2차 학교폭력 실태조사 분석결과 발표자료.

2.

권석만 (2013). 현대이상심리학. 2판. 서울: 학지사.

3.

김광일, 김재환, 원호택 (1984). 간이 정신진단검사 실시 요강. 서울: 중앙적성연구소.

4.

김세원 (2003). 사회적 지지가 학대경험 아동의 적응에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

5.

김수정, 정익중 (2013). 아동학대가 우울, 불안과 공격성에 미치는 지속 효과와 최신 효과에 대한 종단 연구. 한국아동복지학, 43, 1-28.

6.

김유식, 이솔잎, 최재필 (2016). 중2학생의 신체매력, 또래관계 및 자아존중감의 관계. 교과교육학연구, 20(1), 21-34.

7.

김은경 (2008). 학대받은 아동의 정서와 인지적 편향이 우울과 공격성에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 박사학위논문.

8.

김은영 (2014). 청소년의 학교폭력 가해행동에 영향을 미치는 요인: 학교폭력피해 및 가정폭력 목격경험을 중심으로. 한국치안행정논집, 11(1), 1-22.

9.

김재엽, 성신명, 김준범 (2015). 학교폭력 가해-피해 중복경험 청소년의 우울, 공격성, 자기통제력과 가정폭력 경험에 관한 연구: 가해, 피해 집단과의 비교를 중심으로. 학교사회복지, 31, 83-109.

10.

김재엽, 이근영 (2010). 학교폭력 피해 청소년의 자살생각에 대한 연구. 청소년학연구, 17(5), 121-149.

11.

김재엽, 이지현, 정윤경 (2008). 청소년들의 가정폭력노출경험이 학교폭력가해행동에 미치는 영향: 학교폭력에 대한 태도의 매개효과. 한국아동복지학, 26, 109-137.

12.

김재철, 최지영 (2011). 부모학대가 공격성에 미치는 영향: 자존감, 학교폭력 피해경험의 매개효과. 아동교육, 20(1), 19-32.

13.

김준호, 박정선, 김은경 (1997). 학교주변 폭력의 실태와 대책. 형사정책연구원 연구총서, 13-276.

14.

김희화 (2001). 청소년의 집단 괴롭힘과 학교생활 특성에 관한 연구. 청소년학연구, 8 (2), 119-142.

15.

남석인, 최권호, 민지아 (2011). 일반긴장이론에 근거한 청소년의 자살성 남녀 비교: 서대문구 중학생을 중심으로. 사회복지연구, 42(2), 467-491.

16.

도기봉 (2008). 학교폭력에 영향을 미치는 공격성과 생태체계요인의 상호작용효과. 청소년복지연구, 10(2), 51-74.

17.

박은주, 최말옥 (2014). 부모의 학대적 양육태도와 청소년비행경험 및 피해경험에 관한 연구: 우울 및 공격성의 매개효과를 중심으로. 한국가족관계학회지, 18(4), 219-238.

18.

박재연 (2010). 학교폭력이 청소년 우울 및 자살에 미치는 영향에서 탄력성의 매개효과: 성별차이를 중심으로. 사회복지연구, 41(1), 345-375.

19.

송재홍, 김광수, 박성희, 안이환, 오익수, 은혁기, 정종진, 조붕환, 홍종관, 황매향 (2016). 학교폭력의 예방과 상담. 2판. 서울: 학지사.

20.

신혜섭 (2005). 중학생의 학교폭력 유형에 영향을 미치는 변인-가해경험, 피해경험, 가해, 피해 중복경험에 대한 분석. 청소년학연구, 12(4), 123-149.

21.

오 주, 아영아 (2006). 중학생 학교폭력 가해-피해 중복경험에 영향을 미치는 요인. 사회복지개발연구, 12(1), 79-100.

22.

윤가현, 권석만, 김문수, 남기덕, 도경수, 박권생, 송현주, 신민섭, 유승엽, 이영순, 이현진, 정봉교, 조한익, 천성문, 최준식 (2012). 심리학의 이해. 4판. 서울: 학지사.

23.

이규미, 이대식, 김영혜 (2003). 심각한 폭력(살인) 가해 학생에 대한 사례 분석: 폭력 유발 요인과 예방안. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(2), 367-382.

24.

이상균 (2005). 청소년의 또래폭력 가해경험에 대한 생태 체계적 영향 요인. 한국아동복지학, 19, 141-170.

25.

이승주, 정병수 (2015). 가정폭력 노출경험과 학교폭력 가해행동의 관계: 공격성의 매개효과 검증. 한국경찰학회보, 17(3), 223- 250.

26.

이정애 (2014). 청소년의 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향: 공격성의 매개효과. 호남대학교 대학원 박사학위논문.

27.

이주성 (2005). 아동기 피학대 경험이 폭력행동에 미치는 영향: 해리와 감정표현불능증의 매개효과 검증. 고려대학교 대학원 박사학위논문.

28.

이학식, 임지훈 (2009). 구조방정식 모형분석과 AMOS 16.0. 서울: 법문사.

29.

이희연 (2013). 학교폭력 경험에 관한 문화기술지. 학교사회복지, 25, 275-309.

30.

전혜리, 조영일 (2015). 학교폭력 가해경험과 음주 및 흡연 경험의 종단적 연구. 청소년학연구, 22(1), 111-129.

31.

정향기, 최태진 (2013). 중학생의 학교폭력 경험 유형에 따른 의사소통 특성. 상담학연구, 14(1). 573-591.

32.

조붕환, 임경희 (2003). 아동의 정서, 행동문제 자기보고형 평정척도 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15 (4), 729-746.

33.

조윤오 (2012). 학교폭력 예방을 위한 보호관찰관: 경찰 협력방안에 관한 소고. 한국교정학회, 55, 55-77

34.

조한익, 조민경 (2013). 학교폭력 피해경험과 가해경험의 관계: 자존감과 자존감 안정성의 조절효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(4), 913-932.

35.

청소년폭력예방재단 (2014). 2014년 전국학교폭력 실태조사.

36.

최수미, 김동일 (2010). 따돌림 관여 유형에 따른 사회적 기술과 공격적 행동성향. 청소년상담연구, 18(1). 59-72.

37.

한국청소년정책연구원 (2015). KCYPS 제1-6차 조사코드북.

38.

허묘연 (2000). 청소년이 지각한 부모 양육행동 척도개발연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

39.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

40.

Ando, M., Asakura, T., & Simons-Morton, B. (2005). Psychosocial influence on physical, verbal, and indirect bullying among Japanese early adolescents. The Journal of Early Adolescence, 25(3), 268-297.

41.

Averill, J. R. (1983). Studies on anger and aggression: Implications for theories of emotion. American Psychologist, 38(11), 1145.

42.

Baldry, A. C. (2003). Bullying in schools and exposure to domestic violence. Child abuse and Neglect, 27(7), 713-732.

43.

Bandalos, D. L., & Finney, S. J. (2001). Item parceling issues in structural eqation modeling. In Marcoulides, G. A., & Schumacker, R. E. (Eds.), New Developments and Techniques in Structural Equation Modeling. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.

44.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

45.

Cluver, L., Bowes, L., & Gardner, F. (2010). Risk and protective factors for bullying victimization among AIDS affected and vulnerable children in South Africa. Child Abuse and Neglect, 34(10), 793-803.

46.

Cohen, J. A., & Mannarino, A. P. (1996). A treatment outcome study for sexually abused preschool children: Initial findings. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35(1), 42-50.

47.

Dweck, C. S., & Reppucci, N. D. (1973). Learned helplessness and reinforcement responsibility in children. Journal of Personality and Social Psychology, 25, 109-116.

48.

Efron, B., & Tibshirani, R. J. (1993). An introduction to the bootstrap. NY: Chapman & Hall.

49.

Espelage, D. L., Bosworth, K., & Simon, T. R. (2000). Examining the social context of bullying behaviors in early adolescence. Journal of Counseling and Development, 78, 326-333.

50.

Espelage, D. L., Low, S., & De La Rue, L. (2012). Relations between peer victimization subtypes, family violence, and psychological outcomes during adolescence. Psychology of Violence, 2, 313-324.

51.

Espelage, D. L., Low, S., Rao, M., Hong, J. S., & Little, T. D. (2013). Family violence, bullying, fighting, and substance use among adolescents: a longitudinal mediational Model. Journal of Research on Adolescence, 24(2), 337-349.

52.

Finkerlhor, D., Ormrod, R., Turner, H., & Holt, M. (2009). Pathways to Poly-Victimization. Child Maltreatment, 14(4), 316-329.

53.

Georg, C., & Main, M. (1979). “Social interactions of young abused children: Approach, avoidance, and aggression” Child Development, 50(2): 306-318.

54.

Georgiou, S. N. (2008). Bullying and victimization at school: The role of mothers. British Journal of Educational Psychology, 78(1), 109-125.

55.

Hay, C., & Evan, M. (2006). Violent victimization and involvement in delinquency: Examining predictions from general strain theory. Journal of Criminal Justice, 34(3), 261-274.

56.

Haynie, D. L., Nansel, T., Eitel, P., Crump, A. D., Saylor, K., Yu, K., & Simons-Morton, B. (2001). Bullies, victims, and bully/victims: Distinct groups of at-risk youth. The Journal of Early Adolescence, 21(1), 29-49.

57.

Hazler, R. J. (1996). Breaking the cycle of violence: Interventions for bullying and victimization. Taylor & Francis.

58.

Heise, D. R. (1975). Causal analysis. NY: Wiley.

59.

Holt, M. K., Kantor, G. K., & Fikelhor, D. (2009). Parent/child concordance about bullying involvement and family characteristics related to bullying and peer victimization. Journal of School Violence, 8, 42-63.

60.

Hotaling, G, T., & Sugarman, D. B. (1986). An analysis of risk makers in busband to wife violence: the current state of knowledge. Violence and Victims, 1, 101-124.

61.

Kalmuss, D. (1984). The intergenerational transmission of marital aggression. Journal of Marriage and the Family, 46, 11-19.

62.

Keiley, M. K. Howe, T. R., Dodge, K. A., Bates, J. E., & Pettit, G. S. (2001). The timing of child physical maltreatment: A cross-domain growth analysis of impact on adolescent externalizing and internalizing problems. Development and Psychopathology, 13(4), 891- 912.

63.

Kemp, A. (1998). 가족학대 가족폭력(이화여자대학교 사회사업연구회 역, 2001). 서울: 나남출판사.

64.

Kemp, R., & Kemp, C. H. (1978). Child Abuse. Fontana: Sage Publications.

65.

Kenny, D. A. (1979). Correlation and casuality, NY: Wiley.

66.

Kline, R. B. (2005). 구조방정식모형: 원리와 적용(이현숙, 김수진, 전수현 역, 2010). 서울: 학지사.

67.

Marsh, H. W., Parada, R. H., Craven, R. G., & Finger, L. (2004). In the looking glass: A reciprocal effect model elucidating the complex nature of bullying, psychological determinants, and the central role of self-concept. In C. E. Sanders, G. D. Phye (Eds.), Bullying: Implications for the classroom, 63-109, CA: Elsevier Academic Press.

68.

Olweus, D. (1994). Annotation: Bullying at school based intervention program. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1171-1190.

69.

Olweus, D. (1997). Bully-victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12(4), 495-510.

70.

Patterson, G. R., Capaldi, D., & Bank, L. (1989). An early starter model for predicting delinquency. The development and Treatment of childhood aggression(pp.139-168). N.J.: Erlbaum.

71.

Schreck, C. J., Stewart, E. A., & Osgood, D. W. (2008). A reappraisal of the overlap of violent offenders and victims. Criminology, 46(4), 871- 906.

72.

Schwartz, D., Dodge, K. A., & Coie, J. D. (1993). The emergence of chronic peer victimization in boys' play groups. Child Development, 64(6), 1755-1772.

73.

Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: On depression, development and death. San Francisco: Freeman.

74.

Shrout & Bolger (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7, 422-45.

75.

Smith, D. J., & Ecob, R. (2007). An investigation into causal links between victimization and offending in adolescents. The British Journal of Sociology, 58(4), 633-659.

76.

Szykula, S. A., & Fleischman, M. J. (1985). Reducing out-of-home placements of abused children: Two controlled field studies. Child Abuse and Neglect, 9(2), 277-283.

77.

Vaughn, M. G., & Fu, G. (2010). Psychiatric Correlates of Bullying in the United States: Findings from a National Sample. Psychiatric Quarterly, 81(3), 183-195.

78.

Widom, C. (1989). The cycle of violence. Science, 244, 160-166.

79.

Widom, C. (2000). Childhood victimization: Early adversity, later psychopathology. National Institute of Justice Journal, 1, 2-9.

80.

Wilczenski, F. L., Steegmann, R., Braun, M., Feeley, F., Griffin, J., Horowitz, T., & Olson, S. (1997). Children as victims and victimizers: intervention to promote ‘Fair Play’. School Psychology International, 18, 81-89.

Korean Journal of School Psychology