바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

한국아동인성평정척도 교사용(KPRC-TRF)의 요인구조

Factor Scales of Korean Personality Rating Scale for Children-Teacher Report Form(KPRC-TRF)

초록

본 연구는 한국아동인성평정척도 교사용(KPRC-TRF)의 자아탄력성척도와 10개 임상척도에 내재되어 있는 요인구조를 밝히는데 목적이 있다. 초등학교 1~6학년 아동 3,341명을 대상으로 해당 아동의 담임교사가 평정한 자료를 공통요인분석방법에 따라 요인분석 하였다. 변수의 공통분 추정방법으로는 재분해를 통한 반복추정법, 축소상관행렬의 분해방법은 반복 주축분해법, 회전방법은 사각회전 중 Direct Oblimin을 사용하였다. 요인분석 결과 각 척도별로 2~4개의 하위요인이 산출되었고 그 결과를 아동용(KPRC-CRF)의 요인분석 결과와 비교하였다. 마지막으로 본 연구의 제한점 및 초등현장에서 활용하기 위해 보완해야 할 점 등을 논의하였다.

keywords
한국아동인성평정척도 교사보고형, 한국아동인성평정척도 아동보고형, 요인구조, 아동평가

Abstract

The purpose of this study is to examine factor structure of ERS and 10 clinical scales of the Korean Personality Rating Scale for Children-Teacher Rating Form(KPRC-TRF). The data were collected from 3,341 elementary schoolers at grades 1 through 6 that were rated by class teachers. The model of factor analysis was used Common Factor Model, an estimated volume of communality was got by refactoring, extraction method was selected principal axis factoring with iteration, and rotation method was selected Direct Oblimin a kind of oblique rotation. Two, three and four factors were extracted each 11 scale as results of a factor analysis, and then compared with the factor structure of KPRC-CRF. Finally, the limitations of this study and suggestions for adaptation to elementary school were presented.

keywords
Korean Personality Rating Scale for Children-Tdacher Report Form(KPRC-TRF), Korean Personality Rating Scale for Children-Child Report Form(KPRC-CRF), Factor structure, Child Assessment
투고일Submission Date
2007-09-22
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2007-11-26

한국심리학회지:학교