바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

학습기술과 학습동기 및 자기효능감과 학업성취간의 관계

The Relationships Among Learning Skills, Motivation, Self-Efficacy and Academic Achievement

초록

본 연구의 목적은 크게 두 가지이다. 첫 번째는 학업성취에 중요하게 기여하는 학습기술의 요인을 확인하는 데 있다. 두 번째는 학습기술과 학습동기 및 자기효능감간의 관계를 확인하고 이에 따른 학업성취의 차이를 확인하는데 있다. 본 연구의 조사대상자는 고등학교 1학년 553명(남 191, 여 362)이었다. 학습기술 174문항에 대한 요인분석 결과, 88문항 11개 요인이 추출되었다. 이 요인들은 개요파악, 목표 및 시간관리, 문제출제, 복습, 연상 및 비교, 정교화 및 조직화, 시험전략, 질문 및 타인이용, 요점파악, 정독, 세부목표수립들이다. 학습기술 11개 요인을 독립변인으로, 학업성취를 종속변인으로 한 단계적회귀분석 결과, 질문 및 타인이용, 연상 및 비교, 개요파악요인이 학업성취에 영향을 주는 것으로 나타났다. 학습기술과 학습동기 및 자기효능감간의 관계를 알아보기 위한 상관분석 결과, 학습기술과 내적동기, 외적동기, 자기효능감간에 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 학습기술과 학습동기 및 자기효능감이 학업성취에 미치는 영향의 정도를 알아보기 위한 단계적회귀분석 결과에서는 자기효능감과 학습기술 및 내적동기가 학업성취에 영향을 주는 것으로 나타났다. 연구 결과들을 종합하여 보면 학습기술, 학습동기, 자기효능감 세 변인 모두 학업성취에 영향을 주는 것으로 나타났으며, 학업성취에 가장 많은 영향을 미치는 변인은 자기효능감인 것으로 나타났다. 그러므로 학업성취 향상을 위해서는 어느 한 변인에만 관심을 두기보다는 학습기술, 학습동기, 자기효능감 모두를 고려한 학습전략 및 교수법 개발이 이루어져야 할 것으로 보인다.

keywords
학습기술, 학습동기, 자기효능감

Abstract

This study has two purposes. The first is to identify learning skill factors contributing significantly for academic achievement. The second is to verify the differences in use of learning skills affected by learning motivation and self-efficacy and the difference in academic achievement caused by the use of learning skills. Participants of this study were 553 high school students(male 191, female 362). As the result of factor analysis for eighty eight learning skill items, eleven factors were extracted. The factors were understanding of outlines, management of time and goals, making questions on his or her own, review, association and comparison, elaboration and systematization, strategies for exams, inquiry and use of other people, making essential points, intensive reading, and setting detailed goals. As the result of stepwised regression analysis for academic achievement by eleven learning skill factors inquiry and use of other people, association and comparison factors had affects on academic achievement. As the results of correlation analysis to investigate the relationships among learning skills, learning motivation, and self-efficacy, learning skills, internal motivation, external motivation, and self-efficacy had positive relations. As the result of stepwised regression analyst to investigate the affect that learning motivation, self-efficacy, and learning skills has on academic achievement, self-efficacy and internal motivation had affects on academic achievement. In summary, all three variables - learning skills, learning motivation, and self-efficacy - had affects on academic achievement and among them self-efficacy was the most affective variable on academic achievement. Therefore, to improve academic achievement, it seems that learning strategies and teaching methods in which not a single variable but ail three variables - learning skills, learning motivation, and self-efficacy - are considered at the same time need to be developed.

keywords
learning skill, motivation, self-efficacy
투고일Submission Date
2007-09-22
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2007-11-26

한국심리학회지:학교