open access
메뉴본 연구는 인성교육을 목적으로 실시된 두 개의 구조화된 집단상담의 성장촉진요인을 탐색하기 위한 것이다. 한 대학에서 교양과목으로 실시된 집단상담(집단A)에 참여한 441명과, 사관학교에서 인성교육을 위해 진행된 집단상담(집단B)에 참여한 370명을 대상으로 중대사건질문지(Bloch 등, 1979)와 집단상담 치료적요인척도(Kivlighan 등, 1996)를 사용하여 최대우도법으로 요인분석을 하였다. 연구결과 장기집단(집단 A)에서는 3개의 성장촉진요인이, 단기집단(집단 B)에서는 6개의 요인이 추출되었다. 집단 A의 3개요인은 ① 대인간 상호작용을 통한 자각과 변화 시도, ② 응집성과 긍정적, 수용적 분위기 ③ 자기이해와 통찰이었고, 집단 B의 6개 요인은 ① 대인간 상호작용을 통한 학습 ② 자기문제의 이해 ③ 자기감정표현의 기회 ④ 카타르시스와 변화 시도 ⑤ 정서적 자각과 통찰 ⑥ 응집성과 긍정적, 수용적 분위기였다. 성장촉진요인과 밀접한 관련이 있는 집단상담활동이 탐색되었으며 장기집단과 1일 집중 집단상담의 인성교육적 의미가 논의되었다.
The purpose of this study was to examine the therapeutic factors of 2 group-counseiings focused on character education. Four hundred and forty one college students who took group counseling as a liberal arts course(Group A) and 370 military academy cadets who participated in 1-day intensive group counseling program(GroupB) were rated on a Critical Incident Questionnaire(Bloch et al. 1979) and The Group Counseling Helpful Impacts Scale(Kivlighan et. al. 1996). The factor analysis was performed by maximum likelihood. Results revealed 3 therapeutic factors from group A, and 6 therapeutic factors from group B. These factors of Group A were labeled 1) Awareness and attempt to change through Interpersonal activity, 2) Group cohesiveness and positive, acceptive climate, 3) Self understanding and insight. The factors of Group B were 1) Learning from interpersonal activity, 2) Understanding of Self-problem 3)The chance of self expression 4)Catharsis and attempt to change, 5) Emotional awareness and insight, 6)Cohesiveness and positive, acceptive climate. Group exercises that seemed to be closely related to the therapeutic factors were explored. The implication of long-term and short-term group counseling for character education was also discussed.