open access
메뉴본 연구는 대학생의 완벽주의와 학업지연행동의 관계를 확인하고 그 사이에서 스트레스 대처방식이 미치는 조절효과를 확인하고자 하였다. 남자 대학생 38명, 여자 대학생 81명을 대상으로 다차원적 완벽주의 척도, 스트레스 대처 전략 평가지, 지연행동 척도를 사용하여 설문을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기지향적 완벽주의와 학업지연행동은 유의한 부적 상관을 가졌다. 둘째, 사회적으로 부과된 완벽주의와 학업지연행동은 유의한 상관을 가지지 않았다. 셋째, 회피 중심 대처방식이 자기지향적 완벽주의와 학업지연행동의 관계에서 유의한 조절효과를 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 문제 해결 중심 대처방식과 사회적 지지 추구는 완벽주의와 학업지연행동의 관계에서 유의한 조절효과를 미치지 않았다. 본 연구는 완벽주의와 스트레스 대처방식의 상호작용을 통해 학업지연행동을 파악 및 개선하는 데 기초가 되는 정보를 제공하였다는 의의를 가진다.
This study aimed to investigate the relationship between perfectionism and academic procrastination and to investigate the moderating effect of stress coping strategies between these variables. A total of 38 male and 81 female students in South Korea took a survey using the Multidimensional Perfectionist Scale (MPS), Korean-Coping Strategies Inventory (K-CSI), and Aitken Procrastination Inventory (API). The results of this study were as follows. First, self-oriented perfectionism and academic procrastination had a significant negative correlation. Second, socially-prescribed perfectionism and academic procrastination were not significantly correlated. Third, the avoidant coping strategy had a significant moderating effect on the relationship between self-oriented perfectionism and academic procrastination. Fourth, seeking social support and problem-solving strategies did not have a significant moderating effect on the relationship between self-oriented perfectionism and academic procrastination. This study indicated that avoidant coping strategies affect in the relationship between perfectionism and academic procrastination.