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대중서사연구

한국 문화콘텐츠학의 현황과 전망

Current Condition and Prospect of Korean Cultural Contents

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2006, v.0 no.16, pp.7-31
박기수 (한양대학교)
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초록

이 글은 문화콘텐츠에 대한 실천적이고 생산적인 논의를 기반으로 문화콘텐츠학을 정립하기 위한 토대를 구축하기 위한 것이다. 문화콘텐츠의 장르별, 매체별, 분야별 광범위성을 고려하여 이 글에서는 스토리텔링을 중심으로 논의를 진행하였다. 이러한 논의의 전제는 문화콘텐츠의 변별성이 되어야 함은 물론이다. 한국문화콘텐츠는 비교적 다양한 장르의 콘텐츠들이 시장에 진입에 성공했고, One Source Multi Use를 통한 고부가가치 창출의 기반이 마련되었고, 우수한 향유자들을 보유하고 있으며, 문화콘텐츠에 대한 인식이 높다는 강점을 지니고 있다. 이제 그러한 강점은 보다 생산적이며 지속 가능한 모델로 구체화하느냐에 있다. 이러한 논의를 위해서는 통합적인 논의와 산학협력을 기반으로 한 실천적이며 구체적인 논의가 필수적이다. 문화콘텐츠학으로서 스토리텔링에 대한 논의는 1) 양질의 스토리텔링을 확보하기 위한 원천 소스 개발 및 전환 전략, 2) 확보된 소스를 어떻게 효과적으로 콘텐츠화 할 것인가 하는 스토리텔링 전략, 3) 구현된 스토리텔링을 매개로 한 향유의 활성화 전략과 One Source Multi Use 확산 전략, 4) 문화콘텐츠 스토리텔링 리터러시 전략 등을 통합적인 관점에서 진행시켜야만 한다. 또한 그러한 성과를 산학협력을 기반으로 검증하고 동시에 이를 기반으로 이론적이며 논리적인 체계화를 수행할 수 있을 때 학문적인 신뢰와 권위를 확보할 수 있을 것이다. 주제어한국문화콘텐츠, 스토리텔링, 원천소스, 스토리텔링 전략, 향유, one source multi use, 리터러시, 산학협력

keywords
한국문화콘텐츠, 스토리텔링, 원천소스, 스토리텔링 전략, 향유, one source multi use, 리터러시, 산학협력, Korean Cultural Contents, Storytelling, original source, storytelling strategy, enjoyment, one source multi use, literacy, the academic-industrial cooperation

Abstract

This article aims at forming foundation to prescribe study of cultural contents based on practical and productive discussion. Considering character of cultural contents, that covers a wide range of genre, media, and field, I advanced the discussion focused on storytelling. Of course this argument should premise cultural contents' distinction. The various genre of Korean cultural contents have been launched into market successfully, and the basis for creating higher value-added business with one source multi use was set up. It has excellent enjoyer with strong point that they have a correct understanding of cultural contents. Now the strong point is connected to giving shape to the cultural contents to make it more productive and long lasting model. It is necessary to discuss totally, practically and concretely on the basis of academic-industrial cooperation for this arguments. The discussion of storytelling as cultural contents study should be advanced with the total view of following points. 1) strategy to develop original source to secure good quality storytelling. 2) storytelling strategy on how to make secured source into cultural contents effectively. 3) strategy to actualize enjoyment with embodied storytelling and strategy to expand one source multi use. 4) literacy strategy for cultural contents storytelling. The result of above should be researched in the academic-industrial cooperation. When it can be systemized theoretically and logically, it can also secure academic trust and authority. Key Words Korean Cultural Contents, Storytelling, original source, storytelling strategy, enjoyment, one source multi use, literacy, the academic-industrial cooperation

keywords
한국문화콘텐츠, 스토리텔링, 원천소스, 스토리텔링 전략, 향유, one source multi use, 리터러시, 산학협력, Korean Cultural Contents, Storytelling, original source, storytelling strategy, enjoyment, one source multi use, literacy, the academic-industrial cooperation

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