A thrillers film should have a tight plot line to keep the audience in suspense. Verisimilitude is required to keep the audience in suspense. But <Bedevilled>(2010)embodies the Fantasy thoroughly even if <Bedevilled> doesn't depend on the verisimilitude. The matter is important to us. This thesis is focused on space and character of <Bedevilled> to review the Fantasy. Male characters were attackers in most of thrillers. Bok-nam who is main character as female in <Bedevilled> changed the attacker from the victim by herself in an instant. Also, 'Modo' which is the space of <Bedevilled> is full of the Symbolic order. But the Symbolic order of the Modo was subverted by Bok-nam as female characters. It is important that Bok-nam completed a near-impossible assignment. It is 'Fantasy'that impossibility can become possibility. The Fantasy not only lets Bok-nam get upsides with attacker but also gives a lot of creative appeal to narrative structure. So the Fantasy brings the house down and makes audience feel catharsis. However 'Fantasy' degenerated into 'the uncanny' while Bok-nam goes into police station of land as the Symbolic order. <Bedevilled> has lost much of the glamor at this point. That is one of the drawbacks of 'the uncanny' and limits of <Bedevilled>.
장철수 감독, <김복남 살인사건의 전말>, 2010.09.02.
김성곤 외, 탈구조주의의 이해-데리다, 푸코, 사이드의 문학이론 , 민음사, 1990.
로지 잭슨, 서강여성문학연구회 역, 환상성- 전복의 문학 , 문학동네, 2001.
박진, 「스릴러 장르의 사회성과 문학적 가능성」, 국제어문 제51집, 국제어문학회, 2011, 375-395쪽.
신경숙, 바이올렛 , 문학동네, 2001.
엘리자베스 그로츠, 임옥희 역, 뫼비우스 띠로서 몸 , 여이연, 2001.
이은애, 「무진기행의 정신분석적 독해」, 한국현대문학연구 제31집, 한국현대문학회, 2010, 337-380쪽.
전용갑, 「사실주의적 환상성의 전략으로서의 추리소설기법 -아돌포 비오이 카사레스의 <또 다른 미로>를 중심으로-」, 외국문학연구 제17집, 한국외국어대학교 외국문학연구소, 2004, 325-350쪽.
츠베탕 토도로프, 이기우 역, 환상문학서설 , 한국문화사, 1996.
캐스린 흄, 한창엽 역, 환상과 미메시스 , 푸른나무, 2000.
황혜진, 「스릴러 영화의 남성 중심적 서사에 대한 비평적 접근: <아저씨>와 <악마를보았다>를 중심으로」, 만화애니메이션연구 통권 제22호, 한국만화애니메이션학회, 2011, 65-80쪽.
김상만 감독, <심야의 FM>, 2010.10.14.
나홍진 감독, <추격자>, 2008.02.14.
박찬욱 감독, <친절한 금자씨>, 2005.07.28.
방은진 감독, <오로라 공주>, 2005.10.27.
봉준호 감독, <살인의 추억>, 2003.04.25.
원신연 감독, <세븐데이즈>, 2007.11.14.
허문영, 「최종 승리자는 괴물이다」, 씨네21 , 2008.05.08.