바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

『사상계』와 아카데미즘, 그리고 ‘학술적인 것’에 대한 대중적 인식의 형성 방식 -1953~1960년까지를 중심으로

Sasanggye, Academism and the Formation method of Popular recognition about 'Academy' - focused on 1953~1960

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2012, v.0 no.28, pp.193-234
https://doi.org/10.18856/jpn.2012..28.007
김미란 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The purpose of his paper is to consider the relation of a modern state and modern academy, especially Sasanggye and academism. To do this work, I tried to make it clear that Sasanggye designated litterae humaniores to achieve the goal of idea formulation at first, but gradually its focus moved to social science because of the response to the request of the times. And I investigated that Sasanggye had intensively refined academism to settle down the academic writing tradition as its subordinated subject. It means Sasanggye took the role of a learned journal. At that time, as South Korea was a newly emerging nation, intellectuals tried to have new knowledges for nation-building. And the academic community and knowledge production systems had not constructed yet, Sasanggye took the charge of that role. So learned journals which were published by the learned societies and Sasanggye were not distinguished easily in the 1950s. But Sasanggye had a exclusive possession in classifying knowledges with particular methods. In other words it adopted a particular branch of learning as a foothold and attempt to hierarchize the academy. And through the process of its arranging learning, economics and historical science were embossed as the important knowledges in Sasanggye. The reason why they took the important role was to have power to explain the actualities concretely. However, Sasanggye is also noticeable in the respect of training the scholars by presenting abundant paper samples. And in the primary stage of Sasanggye, this scholar training was none other than reader training, Until 1954 its readers were scholars mostly. But in 1955 Sasanggye changed the main reader with university students and thirties intellectuals. This was for popularization of the academic knowledge. For This purpose, Sasanggye invited the public to join in the prize contest for the papers on university students which they could participate in after learning how to write academic papers. And Sasanggye boldly devoted space to the papers written by university students if they were remarkable. But as Sasanggye extended the range of the reader, the characteristic of a popular culture magazine for the well-educated classes was strengthen gradually. Undoubtedly it had relations with the continuously demand by the reader.

keywords
Sasanggye, academism, academy, learned journal, litterae humaniores, social science, hierarchizing of academy, culture, writer, reader, 『사상계』, 아카데미즘, 학술지, 인문학, 사회과학, 학문의 위계화, 교양, 저자, 독자

참고문헌

1.

경향신문

2.

국어국문학

3.

동아일보

4.

사상

5.

사상계

6.

역사학보

7.

진단학보

8.

철학

9.

권보드래, . 사상계 와 세계문화자유회의., 아세아연구 54(2), 2011, 248쪽.

10.

김건우, .한국문학의 제도적 자율성의 형성: 대학제도를 중심으로., 동방학지 149, 2010. 3.

11.

김동춘, .4·19혁명과 사회과학., 실천문학 97, 2010, 335쪽.

12.

김현주, . 창작과비평 의 근대사담론: 후발자본주의 사회의 역사적 사회과학., 상허학보 36, 2012. 10, 446쪽.

13.

문교40년사편집위원회 편, 문교40년사 , 문교부, 1988.

14.

박지영, .번역된 냉전, 그리고 혁명: 사르트르, 마르크시즘, 실존과 혁명., 사상계연구팀 저, 냉전과 혁명의 시대 그리고 사상계 , 소명출판, 2012.

15.

서은주, .1950년대 대학과 ‘교양’ 독자., 현대문학의 연구 40, 2010, 10쪽.

16.

장준하, 장준하선생 10주기추모문집간행위원회 편, 장준하전집3: 민족주의자의 길 , 세계사, 1992.

17.

장준하선생추모문집간행위원회 편, 민족혼·민주혼·자유혼: 장준하의 생애와 사상 , 나남출판, 1995.

18.

정진아, .1950년대 후반~1960년대 초반 ‘사상계경제팀’의 개발 담론., 사상계연구팀 저, 냉전과 혁명의 시대 그리고 사상계 , 소명출판, 2012.

19.

조은정, .1950년대 ‘작가론’의 제도화 과정: 조연현과 『현대문학』지를 중심으로., 한국현대문학회 제3차 전국학술발표대회, 2009.10, 122쪽.

20.

최기숙, .1950년대 대학생의 인문적 소양과 교양 ‘지’의 형성., 현대문학의 연구 42, 2010, 148쪽.

21.

최기숙, .1950년대 대학의 국문학 강독강좌와 학회지를 통해 본 국어국문학 고전연구 방법론의 형성과 확산., 한국고전연구 22, 2010, 480쪽.

22.

한기형, .근대매체와 식민지 민간학술사회의 형성: 근대문학의 지식사적 위상에 대한 시론., 한국현대문학회 학술발표회자료집 , 2009.

23.

허은, .1950년대 ‘주한 미공보원(USIS)’의 역할과 문화전파 지향., 한국사학보 15, 2003.

24.

황필홍.이병수, .50년대까지 영미철학의 수용과 용어의 번역., 시대와철학 14(2), 2003, 162쪽.

25.

후지이 다케시, .반공과 냉전 사이: 사상 과 사상계 의 반공주의와 진영론., 서강대학교 인문과학연구소 학술대회 발표지: 냉전과 혁명, 그 사회역사적 분절과 이행의 논리들 , 2011. 4. 22.

대중서사연구