바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

최근 한국 대중문화에서 지역성의 청각적 재현에 관하여

On the Aural Representation of Locality in Recent Korean Popular Culture

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2016, v.22 no.3, pp.407-432
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.3.012
최유준 (전남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

Globalization undertaken on the level of daily life is changing the imagined geography of people practically in the background of transnational digital media and mass migration. And also, non-material production inter-locked with economic neo-liberalism brought extensive retro-culture, which is removing historical layer of emotion perception. As a result, existing spatial aspect of ‘center-periphery’ looks deconstructed or reconstructed. In addition, cultural reinterpretation is being made on what was perceived as ‘the countrified’ in the meaning of ‘the outdated’. On the premise of such critical view, this study focuses on the voice related to auditory perception. On the one hand, the study reviews dialect as a ‘local language’ of internal nation-state, on the other hand, reviews traditional music regarded as ‘musical local language’ on the global level on the border of language and music, and analyses the change pattern in cultural representation of ‘locality’ or the instance of popular perception. Firstly, we can review the aspect of conventional use of local dialect in Korean films, especially the study compares the representation pattern of the otherness of dialect in <Milyang> and <Goksung>. And also there is visible change in non-Western traditional music which can be a counterpart in the imperial order on local dialect in nation-state. In digital culture and daily retro culture, history of music is flattened and past music coexists with present music. Cultural deterritorialization accompanied with neo-liberalism and globalization contains liberating instance which allows to get over emotional colonization related to the perceptional level of ‘the countrified’ on virtual level. But, neo-liberalism and globalization based on transnational financial capital regenerates oppression and domination through reterritorialization. Local as ‘periphery’ and tradition as ‘the past’ are displayed as new global goods covered with ‘the sophisticated’, instead of wiping out the labeling, ‘the countrified’.

keywords
지역성, 촌스러움, 목소리, 사투리, 전통음악, 탈영토화, 재영토화, locality, the contrified, voice, dialect, traditional music, deterritorialization, reterritorialization

참고문헌

1.

권명아, 『식민지 이후를 사유하다 - 탈식민화와 재식민화의 경계』, 책세상, 2009.

2.

김성혜, 「한류의 양가성: 담론적 구성물로서의 한류」, 『음악이론연구』 26, 서울대학교 서양음악연구소, 2016, 116-141쪽.

3.

김용규, 『혼종문화론』, 소명출판, 2013.

4.

전지영, 『트로트와 한국음악을 위한 변명』, 북코리아, 2016.

5.

정수진, 「무형문화유산의 문화정치학 - 유네스코 체제에 대한 한국의 대응을 중심으로」, 『실천민속학연구』 26, 실천민속학회, 2015, 287-318쪽.

6.

최유준, 「대중음악과 호남 사투리의 감성 정치」, 『호남문화연구』 49, 호남학연구원, 2011, 517-550쪽.

7.

게오르그 짐멜, 『짐멜의 모더니티 읽기』, 김덕영・윤미애 역, 새물결, 2005.

8.

머레이 쉐이퍼, 『사운드스케이프』, 한명호․오양기 옮김, 그물코, 2008.

9.

사이먼 레이놀즈, 『레트로마니아』, 최성민 옮김, 작업실유령, 2014.

10.

아르준 아파두라이, 『고삐풀린 현대성』, 차원현․채호석․배개화 역, 현실문화연구, 2004.

11.

안토니오 네그리.마이클 하트, 『공통체』, 정남영.윤영광 옮김, 사월의책, 2014.

12.

요한 고트프리트 폰 헤르더, 『언어의 기원에 대하여』, 조경식 역, 한길사, 2006.

13.

우카이 사토시, 『주권의 너머에서』, 신지영 옮김, 그린비, 2010.

14.

이토 마모루, 『정동의 힘 –미디어와 공진하는 신체』, 김미정 역, 갈무리, 2016.

15.

조너선 스턴, 『청취의 과거–청각적 근대성의 기원들』, 윤원화 역, 현실문화, 2010.

16.

지그문트 바우만, 『액체근대』, 이일수 역, 강, 2010.

17.

피에르 부르디외, 『구별짓기(상)』, 최종철 역, 새물결, 2006.

18.

피터 매뉴얼, 『비서구 세계의 대중음악』, 박홍규․최유준 역, 아카넷, 2014.

대중서사연구