바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

‘영상-굿’, 한국 영화의 주술성과 역사의 해원

Film-Gut - Shamanism and the Redemption of History in Korean Films

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2016, v.22 no.4, pp.9-36
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.4.001
김지미 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

Part of modernization was disenchantment. Religion replaced shamanism with a set of creeds. However, the expanding intellectualism and rationality, and technological progress, were not sufficient to fulfill our inner selves’ longings. Where politics in practice could counsel only unreliable visions, anxiety about labor conditions dared modern people to connect back to pre-modern shamanism, this time through cutting-edge technology. Hence the return of Zaubergarten. Korean films depicted shamanism through its local Korean version. Korean shamanism is depicted through three different modes: Firstly, ‘horror’ mode adopting motifs such as vindictive ghosts, revenge, shamanism. Secondly, ‘erotic’ mode where ecstasy meets primitivism. Thirdly, ‘redemption’ mode that reveals the injustices of the social structure befallen on the alienated class and resolves them on behalf of the consciousness of the base-level class and the victims. The most interesting to me is the third mode from which the films <MANSHIN: Ten Thousand Spirits> and <Spirits’ Homecoming>. <MANSHIN: Ten Thousand Spirits> fused shamanism with the typical characteristics of the cinematic medium to show people’s sufferings in modern Korean history as seen from the alternating perspectives between a shaman, KIM Keum Hwa, and others watching her, and between the Subjective and the Objective. The film experiments with a new method of using cameras as a ritual tool, turning the film into a cinematic ritual. <Spirits’ Homecoming> sought redemption of the Japanese comfort women issues, which have not been resolved either politically or historically, through shamanistic motifs. The film adopted shamanism as a narrative medium connecting the present with the past. Gut is a narrative tool helping the spirits of the comfort women come back home and is also performing its own original function of healing people’s dissatisfaction with the external political reality.

keywords
Zaubergarten, disenchantment, shamanism, horror, erotism, redemption, <MANSHIN: Ten Thousand Spirits>, <Spirits' Homecoming>, Gut, healing, 주술정원, 탈주술화, 무속, 공포, 에로티즘, 해원, <만신>, <귀향>, 굿, 치유

참고문헌

1.

<만신>, 박찬경 연출, 2014, 104분.

2.

<귀향>, 조정래 연출, 2016, 127분.

3.

김금화, 『비단꽃 넘세 - 나라만신 김금화 자서전』, 생각의나무, 2007.

4.

김덕묵, 「실천윤리적 측면에서 분석해 본 무속」, 『샤머니즘의 윤리사상과 상징』, 민속원, 2014.

5.

김지미, 『1960~70년대 한국 영화의 여성 주체 재현 방식 연구』, 서울대학교 박사학위논문, 2011.

6.

막스 베버, 「직업으로서의 학문」, 『‘탈주술화’과정과 근대』, 전성우 역, 나남출판, 2002.

7.

미르치아 엘리아데, 『이미지와 상징』, 이재실 역, 까치, 1998.

8.

백문임, 『월하의 여곡성』, 책세상, 2008.

9.

양종승, 『샤머니즘의 사상』, 민속원, 2013.

10.

윤미향, 「20년간의 수요일 - 일본군 ‘위안부’ 문제 해결을 위한 생존자들과 여성들의 연대」, 『한국여성신학』74, 2012, 146-174쪽.

11.

이부영, 『한국의 샤머니즘과 분석심리학』, 한길사, 2012.

12.

이재현, 「시간, 기억, 기술 –베르나르 스티글레르의 기술철학」, 이광석 외, 『현대기술·미디어 철학의 갈래들』, 그린비, 2016.

13.

이종승, 『영화와 샤머니즘』, 살림, 2005.

14.

장루이 뢰트라, 『영화의 환상성』, 김경온 · 오일환 역, 동문선, 2002.

15.

전태국, 『탈주술화와 유교문화 - 세계화하는 한국의 사회문화』, 한울, 2013.

16.

정유진, 「박정희 정부기 문화재정책과 민속신앙」, 『역사민속학』39, 2012, 175-213쪽.

17.

정진성, 「전시 하 여성침해의 보편성과 역사적 특수성 - 일본군 위안부문제에 대한국제사화의 인식」, 『한국여성학』19, 2003, 39-61쪽.

18.

한양명·안태현, 「축제 정치의 두 풍경 : 국풍81과 대학대동제」, 『비교민속학』26, 2004, 469-496쪽.

19.

「위안부 합의 논란…朴 부정평가 상승」, 『포커스뉴스』, 2016.1.4. http://www.focus.kr/view.php?key=2016010402110857761&sub_gdnum=

20.

「박정희 1965년 한일협정과 놀랄만큼 닮았다」, 『미디어오늘』, 2015.12.29.http://www.mediatoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=126818

21.

「국민의 손으로 만든 영화 [귀향]의 14년 제작기」, 『네이버영화매거진』.2016.2.24. http://navercast.naver.com/magazine_contents.nhn?rid=2810&contents_id=110119

22.

「한국, 인터넷 평균 전송속도 4분기 연속 세계 1위」, 『뉴시스』, 2015.3.26. http://www.newsis.com/ar_detail/view.html?ar_id=NISX20150326_0013561268&cID=10402&pID=10400

23.

「[창업의달인] ③김종화, 윙버스·데일리픽으로 120억 벌고, 월 2억명 찾는 ‘봉봉’창업」, 『조선비즈』, 2016.5.11. http://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2016/05/10/2016051003443.html

24.

「10초의 재미로 세계를 공략하다」, 『시사인』, 2016.4.1. http://www.sisainlive.com/news/articleView.html?idxno=25683

25.

「미래 막막해”…占 권하는 사회- 불안사회, 점집 찾는 사람 부쩍 늘어」, 『경북매일』, 2016.1.22. http://www.kbmaeil.com/news/articleView.html?idxno=373641

26.

「혼 경영 독인가...약인가?」, 『브레이크뉴스』, 2015.12.1. http://www.breaknews.com/sub_read.html?uid=413080&section=sc3

27.

「[인터뷰] ‘만신’ 박찬경, “영화와 굿은 닮았다”」, 『enews24』, 2014.2.26. http://enews24.interest.me/news/article.asp?nsID=353572

대중서사연구