바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

영화(KINO)의 시대-영화잡지 <키노>와 1990년대 ‘비판적 시네필리아’의 문화정치

The Age of KINO -The Film Magazine KINO and the Cultural Politics of the "Critical Cinephilia" in the 1990s

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2017, v.23 no.3, pp.415-452
https://doi.org/10.18856/jpn.2017.23.3.012
이선주 (한양대학교 현대영화연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This paper examines the discursive practices of the Korean monthly film magazine KINO in terms of the ideas of "critical cinephilia" and "productive disenchantment." In the 1990s, known as the "age of culture" and the "renaissance of Korean cinema." the magazine led the way in producing alternative film discourses and encouraging readers to recognize cinema as an object of academic study and criticism. By examining the magazine's discursive practices, this paper aims to explore the cultural politics of the magazine that reflected on the ontology of cinema and its spectators, the relationship between cinema and society, and the cinema as a cultural practice. The idea of "productive disenchantment" was coined by Thomas Elsaesser when he posited that the development of Anglophone and European contemporary film theories in the 1970s benefited from the "transition from the love of cinema to the critical viewing and analysis of it." This idea is dialectical in that the film theories' distanciation from cinema was derived from the love of cinema. Overcoming the existing views that KINO was either the evangelist of ghettorized younghwagwang (film mania) culture or a simple copycat of Western auteurism, this paper argues that the dialectic of distanciation and attraction formed KINO's "critical cinephilia." This paper also states that the magazine's textual activities, including its compressed reception of Western film theories, philosophy, and critical theories, interventions into the contemporary sites of Korean film culture, and invitation to the alliance of cinephiles, all were the discursive practices of critical viewing based on the spirit of "productive disenchantment." In addition to providing a content analysis of the magazine, this paper also intends to evaluate the magazine's pursuit of "critical cinephilia" by positioning it within the larger context of the film culture of the 1990s. To this end, this paper explores the magazine's process of appropriating and translating Western film theories, critical philosophy, and cultural studies in the context of the cultural politics of the 1990s marked by the "age of culture." In doing so, it argues that KINO's discursive practices sought to form critical cinephiles who would go beyond the "manias" that the contemporary discourses of cultural studies highlighted as the subject of omnivore and dilettante if serious and devoted consumers.

keywords
<키노>, 영화잡지, 영화비평, 비판적 시네필리아, 생산적 각성, 1990년대 한국 영화문화, KINO, film magazine, film criticism, critical cinephilia, productive disenchantment, 1990s Korean film culture

참고문헌

1.

『키노』 1995.5(1호)-2003.7(99호)

2.

『키노』 PDF 인덱스 페이지 http://user.chol.com/~dorati/kino/

3.

정성일 아카이브 https://seojae.com/critic/

4.

『키노』 Special Issue(특별호), 1996.5.

5.

키노 편집부, 『2001 키노 201 감독』 1, 2, 2001.

6.

강순영, 「키노 수고했다, 이제부턴 우리가 맡는다」, 『COREA』 1호, 2004, 96-105쪽.

7.

구회영, 『영화에 대하여 알고 싶은 두 세가지 것들』, 한울, 1991.

8.

김소영, 『근대성의 유령들』, 씨앗을 뿌리는 사람, 2000.

9.

문재철, 「1980년대 이후의 영화비평과 이론의 흐름」, 한국영상자료원 편, 『한국영화사 공부 1980-1987』, 이채, 2005, 217-249쪽.

10.

문재철, 「영화적 경험양식으로서 한국 시네필에 대한 연구: 50년대에서 70년대까지를 중심으로」, 『영화연구』 47호, 2011, 113-138쪽.

11.

박아나, 「From Caligari to Cinephile: 1990년대 예술영화 담론과 B(급) 영화 감성 가로지르기」, 『영상예술연구』 25, 2014, 57-96쪽.

12.

시각과언어 편집부, 『영화언어 1: 89년 봄에서 1995년 봄까지』, 시각과 언어, 1997.

13.

시각과언어 편집부, 『영화언어 2: 89년 봄에서 1995년 봄까지』, 시각과 언어, 1997.

14.

에밀리 비커턴, 『카이에 뒤 시네마 영화비평의 길을 열다』, 이수원·정용준 역, 이앤비플러스, 2013.

15.

이상길, 「1990년대 한국 영화장르의 문화적 정당화 과정 연구: 영화장의 구조변동과 영화 저널리즘의 역할을 중심으로」, 『언론과 사회』 13권 2호, 2005, 63-116쪽.

16.

이종찬, 「1990년대 ‘비디오테크’ 세대의 영화 문화」, 김정남·이종찬 외, 『1990년대 문화키워드 20』, 문화다북스, 2017, 244-259쪽.

17.

정성일, 『언젠가 세상은 영화가 될 것이다』, 바다출판사, 2010.

18.

de Valck, M. & M. Hagener, “Down with Cinephilia? Long Live Cinephilia? And Other Videosyncratic Pleasures”, in Cinephilia: Movies, Love and Memory, eds. M. de Valck & M. Hagener, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005, pp.11-24.

19.

Elssaesser, T., “Cinephlia or the Uses of Disenchantment”, in Cinephilia: Movies, Love and Memory, eds., M. de Valck & M. Hagener, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005. pp.27-44.

20.

Martin, A. & J. Rosenbaum, eds. Movie Mutations: The Changing Face of World Cinephlia, London: British Film Institute, 2003.

21.

Sarris, A., “Notes on the Auteur Theory in 1962”, in Film Theory and Criticism: Introduction Readings, 6th edition, eds. L. Braudy & M. Cohen, New York: Oxford University Press, 2004, pp.561-564.

22.

Shambu, G., The New Cinephilia, Toronto: Caboose, 2014.

23.

Sontag, S., “The Decay of Cinema,” The New York Times, Feburary 25, 1996, http://www.nytimes.com/books/00/03/12/specials/sontag-cinema.html (검색일: 2017년 6월 15일)

24.

Willemen, P., “Through the Glass Darkly: Cinephilia Reconsidered”, in Looks and Frictions: Essays in Cultural Studies and Film Theory, Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 1993. pp.223-258.

25.

김성욱 외, 「씨네필의 대화 혹은 근심어린 한탄: 김성욱·임재철·조영각 대담」, 계간 『독립영화』 18호, 2004, 92-109쪽.

26.

김홍준·정성일·허문영 오픈토크 “1995-2015 변모하는 영화의 풍경”, 2015.3.28, 서울아트시네마.

27.

송은영, 「문화생산으로서의 자기현시: 인터넷 문화의 기원, PC 통신과 하이텔의 마니아들」, 『작가세계』 81호, 2009 여름, 315-327쪽.

28.

영화사 백두대간, 『예술영화전용관 동숭씨네마텍 1주년 기념백서』, 동숭아트센터, 1996.

29.

원승락·이정민, 「사라진 잡지, 남겨진 것들-키노 KINO(이연호)」, 『D+』 Vol.1, 2009.5, https://seojae.com/kino/index-up/dplus.htm (검색일: 2017년 6월 15일)

30.

유성관·김홍윤, 「대담: 정성일, 구회영을 만나다」, 『영화천국』 48호, 한국영상자료원, 2016, 48-52쪽.

31.

전종혁, 「영화잡지를 다시 읽다」, 『한국영화』 38호, 영화진흥위원회, 2013, 20-29쪽.

32.

정성일, 「독점과 소비의 트랙을 질주해 온 매니아 시대의 종언」, 『말』 153호, 1999, 230-231쪽.

33.

한나래 편집부, 「미국영화, 그 과거와 현재」, 『필름컬처』 1, 한나래, 1998, 8-125쪽.

34.

「서태지狂-비디오狂-오디오狂: 대중문화 ‘마니아’들의 세계」, 『동아일보』, 1995.11.17, 35쪽.

35.

「감상하고 분석하고 토론하고: 영화비평 ‘마니아’의 공간으로」, 『동아일보』, 1997.11.5, 19쪽.

대중서사연구