바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

<희망> 문예란에 나타난 ‘희망’의 표상 구축 방식과 문화정치-1950년대 <월간희망> 문예란을 중심으로

The Establishment Methods of Representation of "Hope" and Cultural Politics in the Literature Section of Huimang(Hope)-With a focus on the literature section of the monthly Huimang(Hope) in the 1950s

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2017, v.23 no.3, pp.95-130
https://doi.org/10.18856/jpn.2017.23.3.003
임은희 (한양대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

Recognizing that the magazine Huimang(Hope)(1951-1966) did not slow down its communication with public readers by devoting a lot of space to literature and thus continuing to reinforce its literature section, this study focused on the ways that its directing points were embodied through its "literature section." A look at the layout patterns of the literature section shows that the editors intended to guide the public consistently through the representation of "hope." When they introduced writers, they focused on depicting them as individuals that represented "hope" that overcame hardship instead of placing them in the history of literature. They also maintained their communication with the readers actively in the "literature section for the readers" to turn the public into a culture and build "hope." The "long serial novels" presented romantic love as their major narrative and found a major factor of conflict in the free expression of characters' desire. The control method of punishment worked as a rite of passage at the point of stitching up the conflicts rather than popularizing such stimulating materials. Inherent in the method was the way of controlling women's "dangerous sex" with the traditional Confucian discourse and the chastity ideology. It is linked to gender politics in the process of nuclear families under the national reconstruction project in the 1960s. It can be understood as the cultural politics of "hope" through the long serial novels in Huimang(Hope). Hope established itself as a "general magazine for people's refinement" that led the "popularization of literature" and "enculturation of the public" to restore and reconstruct the nation out of the war with "hope" in the 1950s.

keywords
the magazine Huimang(Hope), popularization of literature, enculturation of the public, general magazine for people's refinement, guidance, romantic love, "hopeful" return to patriarchy, cultural politics, <월간희망> 잡지, 문학의 대중화, 대중의 문화화, 대중교양 종합지, 계도성, 낭만적 사랑, 가부장제로의 ‘희망’적 귀환, 문화정치

참고문헌

1.

『월간희망』, 1952.6-1958.6.

2.

김지영, 「통속오락잡지 『명랑』을 통해 본 전후 사랑의 인식구조-1950년대 수록소설을 중심으로」, 『어문논집』 68, 민족어문학회, 2013, 159-207쪽.

3.

김지영, 「1950년대 여성잡지 『여원』의 연재소설 연구-연애 담론의 소설적 형상화를 중심으로-」, 『여성문학연구』 30호, 한국여성문학학회, 2013, 347-384쪽.

4.

염철, 「『희망』에 나타난 한국전쟁기 한국인의 감성 양상: ‘독자문예란’에 수록된 시 작품을 중심으로」, 『어문론집』 63, 중앙어문학회, 2015, 83-109쪽.

5.

이봉범, 「1950년대 종합지 『신태양』과 문학」, 『현대문학의 연구』 51, 한국문학연구학회, 2013, 511-570쪽.

6.

김지영, 「전후 문학 장의 재편과 잡지 『문학예술』-전반기(1952.8~1956.3)의 매체전략과 문학의 관련을 중심으로-」, 『한국근대문학 재생산 제도의 구조』, 깊은샘, 2007.

7.

이선미, 「명랑소설의 장르인식, ‘오락’과 ‘(미국)문명’의 접점-1950년대 중/후반 『아리랑』의 명랑소설을 중심으로」, 『한국어문학연구』 제59집, 한국어문학연구학회, 2012, 55-93쪽.

8.

이은선, 「전쟁기 『희망』과 조흔파의 “명랑소설”연구」, 『어문론총』 66, 한국문학언어학회, 2015, 295-321쪽.

9.

재클린 살스비, 『낭만적 사랑과 사회』, 박찬국 옮김, 민음사, 1985.

10.

전지니, 「1950년대 초반 종합지 『희망』의 반공청년 표상연구」, 『어문론총』 68, 한국문학언어학회, 2016, 217-268쪽.

11.

김지영, 「『희망』 소재 문예면에 나타난 전쟁기의 윤리: 김광주의 「동방이 밝아온다」(1951)와 방인근의 「유엔공주님」(1952)을 중심으로」, 『한국문학이론과 비평』 제70집, 한국문학이론과 비평학회, 2016, 103-130쪽.

12.

조윤아, 「인권교육의 텍스트 확장을 위한 연구-1950년대 대중잡지 『희망』을 중심으로」, 『종교교육학연구』 47, 한국종교교육학회, 2015, 115-136쪽.

13.

주디스 버틀러, 『젠더트러블』, 조현준 옮김, 문학동네, 2008.

14.

한기형, 「근대문학과 근대문화제도, 그 상관성에 대한 시론적 탐색」, 『상허학보』 19집, 상허학회, 2007, 49-77쪽.

대중서사연구