바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

  • P-ISSN1738-3188
  • E-ISSN2713-9964

알랭 레네 영화로 본 재현의 윤리 연구—<밤과 안개>, <히로시마 내 사랑>, <뮤리엘>을 중심으로

A Study on the Ethics of Reproduction in Alain Resnais’s Film―Focusing on <Night and Fog>, <Hiroshima, Mon Amour>, and <Muriel, ou Le temps d’un retour>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)2713-9964
2019, v.25 no.1, pp.393-425
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.1.012
최은정 (한양대학교)

Abstract

This paper focuses on Alain Resnais’s representative works <Night and Fog> (1955), <Hiroshima, Mon Amour> (1959), and <Muriel, ou Le temps d’un retour> (1963), and analyzes how he implements a representation of memory though cinematic apparatus. These three films deal with horrific memories that seem impossible to reproduce aesthetically such as the Holocaust, the Hiroshima Atomic Bomb, World War II, and the war in Algeria. The reappearance of events that stripped humans of even their minimum dignity can naturally be associated with ethical issues. These events can never be reproduced because they cannot be explained in the human language. It is also impossible to reproduce in a way that doesn’t invade other peoples’ sufferings, nor displays the pain of others as spectacles. Alain Resnais was a director who realized that if factual representation was not possible from the beginning, truthfulness would have to be approached through cinematic form. Therefore, he tries to overcome these problems through cinematic forms. First, he shifts to action films to avoid the obscenity of documentary. <Night and Fog> shows the records of camps captured by German forces in the past, while <Hiroshima, Mon Amour> shows the pain of others in a fictional form of representation. Next, he describes how the trauma affects the identity of the main character through a flashback in <Hiroshima, Mon Amour>, but also shows a main character who is experiencing trauma without a flashback in <Muriel, ou Le temps d’un retour> Flashbacks have the effect of showing the effects of trauma on the main character, but at the same time they involve the obscenity of enjoying the suffering of others. Nonetheless, the absence of flashbacks highlights the impossibility of representation. This is because it is not silent in the impossibility of representation but is constantly approaching. The attitude that repeatedly circles around impossibility is an ethical form that maximizes the impossibility of representation. In conclusion, this is the ethics of representation that Alain Resnais showed in his films.

keywords
Alain Resnais, <Night and Fog>, <Hiroshima, Mon Amour>, <Muriel, ou Le temps d’un retour>, Representation of Memory, Impossibility of Representation, Trauma, Ethics of Representation, 알랭 레네, <밤과 안개>, <히로시마 내 사랑>, <뮤리엘>, 기억의 재현, 재현 불가능성, 트라우마, 재현의 윤리

참고문헌

1.

알랭 레네, <밤과 안개>(Night And Fog), 1955.

2.

알랭 레네, <히로시마 내 사랑>(Hiroshima, Mon Amour), 1959.

3.

알랭 레네, <뮤리엘>(Muriel, ou Le temps d’un retour), 1963.

4.

김성욱, 「레네 영화에서의 시간과 기억」, 임재철 엮음, 『알랭 레네』, 한나래, 2001.

5.

김이석, 「기억의 재현: 알랭 레네의 <밤과 안개>를 중심으로」, 『문학과영상』 제9집, 문학과영상학회, 2008, 587-613쪽.

6.

김태희, 「영화의 기법과 모럴의 문제—‘트래블링’이 모럴의 문제인가?」, 『프랑스학연구』 제46집, 프랑스학회, 2008, 585-608쪽.

7.

남다은, 「윤리와 폭력과 연민의 이상한 동거—현실의 외설성을 모방하고 반복하는 <한공주>의 어떤 장면에 대해」, 『씨네 21』 제955호, 2014.

8.

박지현, 「역사와 기억의 새로운 관계—영화로 본 ‘비시 프랑스’에 대한 기억」, 『서양사론』 제88호, 한국서양사학회, 2006, 133-158쪽.

9.

세르주 다네, 「<카포>의 트래블링」, 이윤영 편역, 『사유 속의 영화』, 문학과지성사, 2011.

10.

수전 손택, 『타인의 고통』, 이재원 옮김, 이후, 2004.

11.

슬라보예 지젝, 『그들은 그들은 자기가 하는 일을 알지 못하나이다』, 박정수 옮김, 인간사랑, 2004.

12.

슬라보예 지젝, 『진짜 눈물의 공포』, 오영숙 외 옮김, 울력, 2004.

13.

슬라보예 지젝, 『헤겔 레스토랑』, 조형준 옮김, 새물결, 2013.

14.

안현주, 「가해자의 기억—알랭 레네의 <뮤리엘 혹은 회귀의 시간>」, 『영상예술연구』 제12호, 영상예술학회, 2008, 97-108쪽.

15.

임재철, 「알랭 레네—기억으로서의 세계」, 임재철 엮음, 『알랭 레네』, 한나래, 2001.

16.

자크 랑시에르, 『미학 안의 불편함』, 주형일 옮김, 인간사랑, 2008.

17.

자크 리베트, 「천함에 대하여」, 이윤영 편역, 『사유 속의 영화』, 문학과지성사, 2011.

18.

장민용, 「<뮈리엘 혹은 회귀의 시간>에 나타난 기억의 연구」, 『영화연구』 제37호, 한국영화학회, 2008, 325-349쪽.

19.

조원옥, 「영화로 불러낸 기억의 변화, 홀로코스트 영화」, 『대구사학』 제90집, 대구사학회, 2008, 325-349쪽.

20.

최광식, 「연대기적 시간에서 위상학적 시간으로: 알랭 레네의 <히로시마 내 사랑>」, 『프랑스문화 예술연구』 제10집, 프랑스문화예술학회, 2004, 343-364쪽.

21.

테오도르 아도르노, 『부정 변증법』, 홍승용 옮김, 한길사, 1999.

22.

호르헤 셈프룬, 「지울 수 없는 기억들」, 프랑수아즈 바레 뒤크로 엮음, 『나눔』, 길혜연 옮김, 솔, 2007

23.

호르헤 셈프룬, 『잘 가거라, 찬란한 빛이여…』, 윤석헌 옮김, 문학동네, 2017.

24.

홍성남, 「알랭 레네의 작가적 ‘형성기’에 대하여」, 임재철 엮음, 『알랭 레네』, 한나래, 2001.

25.

Godard, Jean-Luc, “Take Your Own Tours”, Godard on Godard, Tom Milne (ed.), Da Capo press, 1988.

26.

Leutrat, Jean-Louis, hiroshima mon amour, Paris: Nathan, 1994.

27.

“HIROSHIMA, NOTRE AMOUR”, Cahiers du cinéma, vol.97, 1959.

대중서사연구