open access
메뉴본 연구는 지적장애인 성폭력 사건의 특성과 쟁점에 대한 법관의 판단을 확인하기 위하여 2015년부터 2018년 사이 선고된 하급심 판결문 분석을 실시하였다. 총 716건의 지적장애인 성폭력 사건에 대한 판결은 무죄 6.0%, 자유형 53.5%, 집행유예 36.7%로 나타났다. 절반 이상의 피해자는 반복적으로 피해를 경험했으며 특히 피고인이 친족이거나 아는 사람인 경우 피해가 반복되는 경향이 높았다. 전체 사건 중 절반은 피해 일시를 특정하지 못하였는데 피고인이 아는 사람이거나 피해가 반복된 경우 일시 특정에 더 어려움을 경험하였다. 지적장애인 사건의 쟁점사항은 진술의 신빙성, 사건당시 항거불능 여부 및 피고인이 피해자의 장애 인식 여부로 나타났다. 진술의 신빙성 판단 시 법관이 가장 빈번하게 사용하는 판단 기준은 진술의 일관성, 구체성, 허위 진술동기, 피해자 인지능력, 진술분석 결과 등의 순이었다. 항거불능 판단 기준으로는 피해자의 태도, 피고인의 태도, 성에 대한 지식 및 이해 순이었다. 장애인식 여부의 경우 피고인의 태도, 피해자의 언어 및 의사소통 능력, 관계지속기간, 일상생활능력 순이었다. 피해자의 장애등급과 성별에 따라 유무죄 판결 및 쟁점사항에 차이는 존재하지 않았다. 다만 피해자 연령이 13세 미만인 경우 13세 이상 피해자와 비교하여 진술의 신빙성 판단이 쟁점이 되는 빈도가 더 높은 반면 장애 인식 여부의 빈도는 유의미하게 더 낮은 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 결과에 대한 시사점 및 실무에서 활용 방안에 대해 논의하였다.
This study examined characteristics and judges’ judgments regarding sexual violence cases against individuals with intellectual disabilities by analyzing total 716 cases of court decision. Of 716 cases, 6.0% sentenced not guilty, 53.5% imprisonment, 36.7% suspended sentence. More than half of the victims had experienced sexual assault more than one time with the tendency of repeating being higher when the accused were relatives or acquaintances to the victims. In half of the total cases, the victims were not able to specify the time of incidents. Only in 20% of the cases, there was actual compulsion but in the remaining cases, there was no clear coercion used during the crimes. There are three issues regarding court’s decision of sexual assault case against individuals with intellectually disabilities; (1) credibility of victims’ statement, (2) inability of resist during the crimes, and (3) whether the accused were aware of the victims’s disabilities. In the judgment of credibility of statement, consistency of statement was the criterion that was used most frequently, being followed by specificity of statement, motivation for false accusation, cognitive capacity of victim, and reports of statement validity analysis in the order. The most frequently used criterion of inability to resist was the victim’s statement and attitude, followed by the statement and attitude of the accused, the victim’s knowledge and understanding of sexuality in the order. Regarding to the awareness of disabilities on the part of the accused, the statement and attitude of the accused was most frequently used, the victims’ communicative abilities, duration of relationship, and daily life competence in the order. There were no differences in the rulings and issues according to levels of disabilities and gender. When victims were under 13 credibility of statement became more argues but the awareness of disabilities less frequently than the cases of victims who were 13 or older.
김보화, 허민숙, 김미순, 장주리 (2018). 성폭력 피해상담 분석 및 피해자 지원방안 연구. 여성가족부
김정혜 (2015). 장애여성 성폭력 범죄에 대한 법원의 판단 연구: 지적장애여성 성폭력 판결을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
김재윤 (2009). 장애여성의 성적 자기결정권의 형사법적 보호에 관한 고찰: 성폭력특별법제 8 조와 독일 형법 제 179 조와의 비교를 중심으로. 비교법연구. vol.629. 253-278
김수정, & 박연주 (2018). 인권 관점에서 살펴 본 장애아동 성폭력범죄 판례연구. 사회복지 법제연구, 9(2), 117-138.
김지영, 최수형, 이권철, 이진국, 김강원, 최정규 (2018). 장애인 범죄피해실태와 대책에 관한 연구. 한국형사정책연구원
대법원 (2019). 사법연감. 대법원
박미랑, 박지선, & 최정호 (2015). 학교에서 발생한 장애인 대상 성범죄의 특성에 관한 연구. 한국심리학회지: 법, 6(3), 179-195.
여성아동피해중앙지원단 (2011). 아동 성폭력피해 관련 국내외 판례 분석. 여성아동피해중앙지원단.
전영실, 이승현, 권수진, & 이현혜 (2010). 장애아동ㆍ청소년의 삶의 질 향상을 위한 지원방안 연구 Ⅱ: 장애아동ㆍ청소년의 성문제 실태 및 대책 연구. 한국청소년정책연구원 연구보고서, 1-257
정진옥 (2013). 성폭력 피해 지적장애 여성에 대한 사례연구. 특수교육논총, 27, 37-52.
최은하 (2015). 장애인준강간죄(성폭력처벌법 제6조제4항)의 ‘항거곤란’해석론의 전환: 성적 강요죄 (독일형법 제177조)의 관점에서. 형사정책연구, 26(3), 5-31.
Agnew, S. E., & Powell, M. B. (2004). The effect of intellectual disability on children's recall of an event across different question types. Law and Human Behavior, 28(3), 273-294.
Bryen, D. N. (2002). ‘End the silence’, Issues in special education & Rehabilitation, 17(2), 7-17
Bryen, D. I. A. N. E., Carey, A., & Frantz, B. (2003). Ending the silence: Adults who use augmentative communication and their experiences as victims of crimes. Augmentative and Alternative Communication, 19(2), 125-134.
Ceci, S. J., & Bruck, M. (1993). Suggestibility of the child witness: A historical review and synthesis. Psychological bulletin, 113(3), 403.
Clare, I., & Murphy, G. (2001). Witnesses with learning disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 29(3), 79-80.
Goodman, G. S., Golding, J. M., & Haith, M. M. (1984). Jurors' reactions to child witnesses. Journal of Social Issues, 40(2), 139-156.
Gordon, B. N., Jens, K. G., Hollings, R., & Watson, T. P. (1994). Remembering activities performed versus those imagined: Implications for testimony of children with mental retardation. Journal of Clinical Child Psychology, 23(3), 239-248.
Gudjonsson, G. H., & Henry, L. (2003). Child and adult witnesses with intellectual disability: The importance of suggestibility. Legal and Criminological Psychology, 8(2), 241-252.
Henry, L. A., & Gudjonsson, G. H. (1999). Eyewitness memory and suggestibility in children with mental retardation. American Journal on Mental Retardation, 104(6), 491-508.
Horn, J. L., & Donaldson, G. (1976). On the myth of intellectual decline in adulthood. American Psychologist, 31(10), 701.
Lamb, M. E., Hershkowitz, I. Orbach, Y., & Esplin, P. W. (2008). Tell me what happened.
Lamb, M. E., & Garretson, M. E. (2003). The effects of interviewer gender and child gender on the informativeness of alleged child sexual abuse victims in forensic interviews. Law and Human Behavior, 27(2), 157-171.
Lang, R. A., & Frenzel, R. R. (1988). How sex offenders lure children. Annals of Sex Research, 1(2), 303-317.
Matikka, L. M., & Vesala, H. T. (1997). Acquiescence in quality-of-life interviews with adults who have mental retardation. Mental retardation, 35(2), 75-82.
Miller, G. R., & Burgoon, J. K. (1982). Factors affecting assessments of witness credibility. The psychology of the courtroom, 169-194.
Milne, R., & Bull, R. (2001). Interviewing witnesses with learning disabilities for legal purposes. British Journal of Learning Disabilities, 29(3), 93-97.
Nannini, A. (2006). Sexual assault patterns among women with and without disabilities seeking survivor services. Women's health issues, 16(6), 372-379.
Piaget, J. (2013). The child’s conception of time. Routledge.
Reiter, S., Bryen D. N., & Shachar, I. (2007). Adolescents with intellectual disabilities as victims of abuse. Journal of Intellectual Disabilities, 11(4), 371-387.
Sobsey, D. (1994). Violence and abuse in the lives of people with disabilities: The end of silent acceptance?. Paul H Brookes Publishing.
Sobsey, D., & Doe, T. (1991). Patterns of sexual abuse and assault. Sexuality and Disability, 9(3), 243-259.
Sullivan, P. M., & Knutson, J. F. (2000). Maltreatment and disabilities: A populationbased epidemiological study. Child abuse & neglect, 24(10), 1257-1273.
Westcott, H. (1993). Abuse of Children and Adults with Disabilities. London: NSPCC.
Wilson, C., & Brewer, N. (1992). The incidence of criminal victimisation of individuals with an intellectual disability. Australian Psychologist, 27(2), 114-117.