바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Roles of Brand Reputation, Product Information and Discount Rate in Mobile Advertisement

Abstract

With the recent increase in smartphone usage, more information on the business or product tends to be distributed through mobile advertisements, in addition to the existing 4 media (TV, radio, magazines, newspapers). Therefore, this study is to find out the effects of brand reputation and product information in mobile advertisements on consumer attitude, and the regulation effect of discount rate when information on discounts is supplied by mobile. Therefore, in order to verify the effects of brand reputation (high/low) and product information (exists/does not exist) on the brand attitude and product attitude, and furthermore verify regulation effect of discount rate (high/low), 2x2x2 experimental design was used to empirically analyze them. As a result, higher brand reputation affected positively on consumers’ brand attitude and product attitude, and the existence of product information had a favorable effect on product attitude. Also, in terms of the effects of brand reputation on brand attitude and product attitude, the regulation effect of discount rate was significant, but it was not significant on the effects of product information on brand attitude and product attitude. Companies with higher brand reputation should attract new customers through mobile promotional activities and provide 1:1 personalized information for existing customers to enhance their brand reputation and customer loyalty. Rather than releasing mobile advertisements without product information, it is more effective to include specific product information. Also, higher discount rate and frequent advertisements for sale may bring an adverse effect for companies with lower brand reputation, so these should be refrained.

keywords
Brand Reputation, Product Information, Discount Rate, Brand Attitude, Product Attitude

Reference

1.

김가회, 추호정 (2014). 모바일 위치기반 패션 광고에 대한 반응. 한국유통학회, 14(2), 109-118.

2.

김봉철 (2007). 모바일 광고에 대한 태도에 영향을 미치는 선행요인: Ducoffe(1996)의 웹 광고효과모델 확장적용, 광고연구, 75(6), 51-75.

3.

김시월, 박배진 (2003). 인터넷 쇼핑몰에서 가 격 민감도와 구매후 만족도에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(9), 1389-1398.

4.

김세희 (2005). 백화점 세일 행사의 판매 촉 진에 관한 연구; 연도별, 복종별 차이 및 소비자 태도 지수와의 관련성을 중심으로. 한국의류학회지, 29(11), 1389-1398.

5.

김영미, 이형주 (2014). 소비자의 충동구매 선 행변수로서 점포이미지와 가격할인의 비교연구. 한국심리학회지 소비자⋅광고, 15(2), 255-277.

6.

김영이, 김재영, 신창락 (2007). 브랜드 애호 도에 따른 가격할인율의 차이가 소비자 의 획득가치와 거래가치에 미치는 영향. 마케팅과학연구, 17(4), 247-269.

7.

김완석, 권윤숙 (1997). 광고태도가 상표태도 형성에 미치는 과정에 대한 친숙도의 영향. 광고연구, 34(2), 31-49.

8.

김윤식, 정승환 (2014). 소셜커머스의 가격할 인 이용경험에 따른 재방문의도의 차이: 패밀리 레스토랑을 중심으로. e-비지니스연구, 15(2), 51-67.

9.

박민숙, 천명환 (2008). 서비스 명성에 따른 준거가격광고효과. 한국콘텐츠학회논문지, 8(9), 126-132.

10.

박명희, 조소연 (2012). 해외 인터넷쇼핑 이용 소비자의 위험지각이 정보탐색에 미치는 영향: 국내인터넷쇼핑이용 소비자와 비교를중심으로. 소비문화연구, 5(2), 39-55.

11.

박철우, 김은진, 안중호, 장정주 (2006). 정보 가치 관점에서 바라본 모바일 광고 가치의 설명요인에 관한 실증적 연구. Information Systems Review, 8(2), 29-49.

12.

박유식, 한명희 (2001). 인터넷 쇼핑몰에서 위 험지각과 품질지각이 구매의도에 미치는 영향: 보증 신뢰성 지각된 정보의 양 주관적 지식을 중심으로. 마케팅연구, 16(1), 59-84.

13.

배장은, 김승인 (2014). 1인가구 증가에 따른 대형유통업체 모바일 커머스 사용성 평 가. 디지털디자인학연구, 14(1), 201-210.

14.

신민경, 정순희, 여윤경 (2004). 인터넷 쇼핑 몰에서의 소비자의 위험지각과 정보탐색에 관한 연구, 대한가정학회지, 42(9), 195-212.

15.

신성무, 조정민 (2002). 가격할인이 인터넷 쇼 몰에서의 의류 구매의도 및 태도에 미치는 영향, 한국의류학회지, 26(8), 1239- 1247.

16.

안광호, 임병훈, 김승호 (2004). 지각된 브랜 드 가치가 시장가격 결정과 브랜드 선택행동에 미치는 영향에 관한 연구. 광고학연구, 15(5), 439-457.

17.

안광호, 이건희 (2004). 소비자-기업 동일시가 소비자의 제품 평가와 행위적 반응에 미치는 영향에 관한 연구. 마케팅연구, 19(4), 55-71.

18.

이경렬, 박현길 (2005). 모바일 광고의 효과, 장애요인, 그리고 활성화방안에 관한 연구: 광고주, 광고회사, 그리고 모바일 컨텐츠 업체간의 인식차이를 중심으로. 광고학연구, 16(1), 225-249.

19.

이나래, 하동현 (2013). 한식 레스토랑의 서비 스 스케이프, 브랜드명성 및 체험유형이 브랜드태도와 충성도에 미치는 영향. 한 국조리학회지, 19(3), 173-193.

20.

이승희, 박정례 (2009). 모바일 패션 SMS 광 고 마케팅의 광고효과, 한국조형디자인 학회, 12(2), 1-13.

21.

이문규 (1999). 서비스 충성도의 결정 요인에 관한 연구, 마케팅연구, 13(2), 1-25

22.

이태민, 김대원 (2008). 외재적 단서로서의 히 트상품선정이 속성에 대한 신념, 태도 및 구매의도에 미치는 영향: 제품 관여도와 제품유형의 조절효과를 중심으로, 마케팅연구, 23(4), 71-103.

23.

안대천, 김상훈 (2011). 이용자의 성별 세분화 에 따른 모바일커머스 수용에 관한 연구, 광고연구, 88, 7-36.

24.

유창조, 이상현, 추민성 (2005). 광고의 명시 적 표현과 암시적 표현이 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향, 광고학연구, 16(5), 249-263.

25.

유창조, 안광호, 김광식 (2006). 광고의 크리 에이티브 수준이 광고효과에 미치는 영 향: 표현방식 및 브랜드 명성의 조절 효과. 한국마케팅학회, 21(4), 23-48.

26.

윤성욱, 김민희 (2014). 판매 접점에서 브랜드 명성과 사회적지지 메시지의 역할: 메시지 측면성의 조절효과를 중심으로 한국유통학회, 19(2), 1-26.

27.

윤성욱, 유명길, 서미옥 (2011). 판매원의 언어적 메시지의 측면성 효과: 설득 지식과 쇼핑목적의 조절효과를 중심으로. 소비자학연구, 22(3), 297-316.

28.

장희진, 안승철 (2000). 의류 제품의 가격할인 에 대한 소비자의 구매태도에 미치는 영향: 한국의류학회지, 19(1), 89-99.

29.

최선경, 최성우, 간형식 (2011). 지역 원산지 를 포함한 쌀 브랜드명 유형에 따른 소 비자의 브랜드 태도에 관한 연구, 한국 상품학회, 29(4), 169-178.

30.

최영진 (2009). 상업스포츠시설 관계마케팅 전략수립을 위한 브랜드명성에 따른 고객충성도 결정요인 분석, 한국사회체육 학회지, vol(38), 537-555.

31.

탁진영, 황영보 (2005). 모바일 광고의 설득효 과에 관한 탐사적 연구. 언론과학연구, 5(1), 265-300.

32.

현소은, 유창조 (2011). 경쟁브랜드간의 온라인 제품정보가 브랜드평가에 미치는 영향: 정보유형과 시장지위에 따른 차이를 중심으로, 상품학연구, 29(6), 95-106.

33.

Allison, R. I., & Uhl, K. P. (1964). Influence of beer brand identification on taste perception. Journal of Marketing Reseach, 36-39.

34.

Alba, J., Lynch, J., Weitz, B., Janiszewski, C., Lutz, R., Sawyer, A., & Wood, S. (1997). Interactive Home shopping: Consumer, Retailer, and Manufacturer Incentives to Participart in Electronic Market places. Journal of Marketing, vol(61), 38-53.

35.

Bisvas, A., & Burton, S. (1993). consumer Perceptions of Tensile Price Claims Advertigement: An Assessment of Claim Typers across Different Disconut Levels, Journal of Marketing Science, 21(3), 216-229.

36.

Bisvas, A., & Burton, S. (1994). An Experimental Asscessment of Effects of Associated with Altemative Tensile Price Clams, Journal of Business Research, 29(1), 65-73.

37.

Clarke, I. (2001). Emerging value propositions for m-commerce. Journal of Business Strategies, 18(2), 133-148.

38.

Dean, D. H. (1999). Brand Endorsement, Popularity and Event Sponsorship as Advertising Cues Affecting Consumer Prepurchase Attitudes. Journal of Advertising, 28(3), 1-12.

39.

Ducoffe, R. H. (1996). Advertising value and advertising on the web. Journal of Advertising s Reseach, 36(5), 21-35.

40.

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belife, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction, Theory and Research, Reading, MA: Addison-Wesley.

41.

Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image. Boston: Harvad Business School Press.

42.

Fombrun, C. J., & Van Riel, C. (1997). The reputational landscape. Corporate Reputation Review, 1, 5-13.

43.

Goldberg, M. E., & Hartwick, J. (1990). The Effects of advrtiser Reputation and Extremity of Claim on Advertiser Effectiveness. Journal of Consumer Research, 172-179.

44.

Gounaris, S., & Stathakopoulos, V. (2004). Antecedents and consequences of brand loyalty: an empirical study. Journal of Brand Management, 11(4), 283-306.

45.

Keller, K. L., Parameswaran, M. G., & Jacob, I. (2011). Strategic Brand management: Building, measuring, and managing brand equity. Pearson Education India.

46.

Keller, K. L., & Lehmann, D. R. (2006). Brands and Branding: Research Findings and Future Priorities. Marketing Science, 25(6), 740-759.

47.

Kirmani, A. (1990). The Effect of Perceived Advertusubg Costs on Brand Perception, Journal of Consumer Research, 17(2), 160-171.

48.

Lee, M., & Lou, Y. C. (2011). Consumer Reliance on Intrinsic and Extrinsic Cues in Product Evaluations: A Conjoint approach. Journal of Applied Business Reseach, 21(1), 21-29.

49.

Lynch, J. G., & Ariely, D. (1998). Interactive Home Shopping: Effict of Search Cost for Price and Quality Information on Price Sensitivity, Satisfaction with Merchandise, and Retnetion. Working Paper, Fuqua School of Business, Duke University.

50.

Madan, V., & Suri, R. (2001). Quality Perception and Monetary Sacrifice: A Comparative Analysis of Discount and Fixed Prices. Journal of Product & Brand Malilgements, 10(3), 171-175.

51.

Nguyen, N., & Leblanc, G. (2001). Corporate Image and Corporate Reputation in Customers' Retention Decisions in Services. Journal of Retailing and Services, 8(4), 227-236.

52.

Raghubir, P. (1998). Coupon Value: A Singal for Price?. Journal of Marketing Research, 35(3), 316-324.

53.

Rao, A. R., & Monroe, K, B. (1988). The moderating effect of prior knowledge on cue utilization in product evaluations. Journal of Consumer Reaserch, 253-264.

54.

Richardson, P. S., Dick, A. S., & Jain, A. K. (1994). Extrinsic and Intrinsic Cue Effects on Perception of Store Brand Quality, Journal of Marketing, 58(10), 28-36.

55.

Veeck, A., & Burns, A. C. (1995). An Investigation of the Use of Price-Quality Schema by Urban Chinese Consumers. Advances in Consumer Research, 22, 297-297.

56.

Yoon, E., Guffey, H. J., & Kijewski, V. K. (1993). The Effects of Information and company Reputation on Intertions to Buy a Business Service, Journal of Business Resarch, 27(3), 215-228.

57.

Zeithaml, V. A. (1988). Consumer Perceprtions of Price, Quality, and Value: A Means-End Modeland Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, 52(2), 2-22.

logo