바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

논문 상세

초, 중, 고, 대학생 간 장애인에 대한 인식에서의 차이

Perception of disabled persons by students at different school stages

초록

본 연구는 초·중·고·대학생의 다양한 학년 및 학교에 따른 학생들을 대상으로 장애인에 대한 인식을 살펴보았다. 연구 1에서는 통합교육을 하지 않는 일반학교의 초(N=96)·중(N=101)·고(N=63)·대학생(N=119)의 장애인에 대한 인식을 살펴보기 위해 장애인에 대한 태도를 측정하였다. 그 결과, 전반적으로 학년 및 학교가 높아질수록 장애인에 대한 인식은 더 부정적이었다. 그리고 장애인 접촉이나 장애관련교육을 경험한 학생들의 경우, 경험의 빈도가 높을수록 장애인에 대한 인식은 좀 더 긍정적이었다. 연구 2는 장애인을 위한 편의시설과 장애관련교육 등이 서로 상이한 특성을 지닌 세 대학의 학년과 학교의 차이에 따라서 장애인에 대한 인식을 비교하였다. 장애인과의 밀접한 접촉과 장애관련교육이 활발하게 이루어짐이 가능한 학교의 고학년 학생들이 그렇지 않은 학교의 학생보다 장애인에 대해 더 긍정적이었다. 또한, 장애인에 대한 접촉과 교육의 개별적 효과는 연구 1의 결과와 유사했지만, 이 둘의 통합효과는 매우 커서, 5회 이상의 접촉과 교육을 경험한 학생들의 인식은 이 둘을 전혀 경험하지 않은 학생들에 비해 더 긍정적이었다. 이 결과를 토대로 사회적 함의를 논의하였다.

keywords
장애학생, 접촉, 교육, 태도

Abstract

The present study was designed co see the perceptions of disabled persons by students at different school stages. Study 1 investigated attitudes toward disabled persons held by primary school(N=96), middle school(N=101), high school(N=63), and college students(N=119). Results indicated chat generally students at high school stages were more negative to the disabled. The more contact with and education about disabled persons students experienced, the more positive they were to the disabled. In study 2 students from three colleges(N=119, 119, 109, each), which were different in school systems for disabled persons, were compared in their perception of disabled persons. Results indicated chat the most positive were those students from the college with departments and courses relevant to the disabled. Whereas the results about the effects of contact and education were quite similar to those from Study 1, the combined effects of those two variables were remarkable, so that students with experiences more than five times in the number of contact with and education of disable persons were the most positive to the disabled. Those findings were discussed in terms of social implications.

keywords
disable persons, contact, education, attitudes
투고일Submission Date
2008-10-15
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2008-11-14

한국심리학회지:학교