바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

대학생의 사회비교 경향성과 진로미결정의 관계: 자아존중감과 부정적 평가에 대한 두려움의 매개효과 검증

The Relationship between Social Comparison Orientation and Career Indecision: Testing the Mediating Effects of Self-Esteem and Fear of Negative Evaluation

초록

본 연구는 자아존중감과 부정적 평가에 대한 두려움을 매개로 대학생의 사회비교 경향성이 진로미결정에 직․간접적인 영향을 미치는지 밝히고자 하였다. 이를 위해 사회비교 경향성, 자아존중감, 부정적 평가에 대한 두려움, 진로미결정의 관계를 살펴보았고, 구조모형을 설정하여 그 적합도와 개별 변수의 영향력을 살펴보았다. 연구를 위해 서울에 소재한 4년제 대학생 200명(남 80명, 여 120명)을 대상으로 사회비교 경향성, 자아존중감, 부정적 평가에 대한 두려움, 진로미결정을 측정하였고, SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 사용하여 자료를 분석하였다. 구조방정식 모형(Structural Equation Modeling; SEM))을 통한 자료 분석 결과, 측정모형에 적합한 것으로 나타났으며 구조모형 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회비교 경향성이 자아존중감을 매개로 진로미결정에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 사회비교 경향성이 높을수록 자아존중감이 낮고 진로미결정이 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 사회비교 경향성이 자아존중감 뿐만 아니라 부정적 평가에 대한 두려움을 매개로 진로미결정에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 타인과 비교하는 경향성이 높을수록 부정적 평가에 대한 두려움이 높고 진로미결정이 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 사회비교 경향성은 진로미결정에 직접적 영향은 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 사회비교 경향성은 자아존중감과 부정적 평가에 대한 두려움을 매개로 진로미결정에 간접적 영향을 미치는 완전매개모형이 더 적합한 것으로 나타났다. 넷째, 두 매개변인인 자존감과 부정적 평가에 대한 두려움은, 자존감이 부정적 평가에 대한 두려움에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구에 대한 시사점과 후속연구를 위한 제언을 논하였다.

keywords
사회비교 경향성, 자아존중감, 부정적 평가에 대한 두려움, 진로미결정, social comparison orientation, self-esteem, fear of negative evaluation, career indecision

Abstract

This study examined the mediating effects of self-esteem and fear of negative evaluation on the relationship between social comparison orientation and career indecision. A total of 200 university students (men=80, women=120) responded to the survey packet including measures of social comparison orientation, self-esteem, fear of negative evaluation and career indecision scales. The data was analyzed using SPSS 18.0 and AMOS 18.0. The results of this study were as follows: First, correlation analysis revealed that social comparison orientation, self-esteem, fear of negative evaluation, and career indecision have correlations. Second, The measurement model yielded evidence of good fit. Third, the analyses of the structural equation modeling supported the indirect pathways of self-esteem and fear of negative evaluation, which plays the mediating role of self-esteem and fear of negative evaluation regarding the relationship between social comparison orientation and career indecision. High social comparison orientation and low self-esteem then led to greater career indecision. High social comparison orientation and high fear of negative evaluation also led to greater career indecision. Also, Low self-esteem led to high fear of negative evaluation. However, the analyses of the structural model did not support the direct pathways from social comparison orientation to career indecision. Implication and limitation of the study were discussed along with some suggestions for future researches and psychotherapy practice.

keywords
사회비교 경향성, 자아존중감, 부정적 평가에 대한 두려움, 진로미결정, social comparison orientation, self-esteem, fear of negative evaluation, career indecision

참고문헌

1.

김미자, 정남운 (2008). 진로미결정과 애착, 자기대상욕구의 관계. 한국심리학회지: 학교,5(3), 229-249

2.

김봉환, 김계현 (1995). 진로 미결정에 관한 연구동향과 향후의 연구과제. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 7(1), 20-43.

3.

김영근, 강민철, 조아라, 이윤희 (2011). 대학생의 애착, 진로결정 자기효능감, 진로미결정의 관계에서 심리적 독립과 우유부단의조절효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(4), 995-1016.

4.

박선희, 박현주 (2009). 대학생의 진로스트레스와 대처방식이 진로결정수준에 미치는 영향. 한국심리학회지: 학교, 6(1), 67-81.

5.

박은아 (2012.01.25.). 졸업앞둔 대학생 62%,“앞길 깜깜... 진로 모른다”. 한국경제.http://hankyung.com/

6.

서강대학교 학생생활상담 연구소 (2008). 2007학년도 재학생 실태도사 연구. 서강대학교 학생상담연구소. 서강상담연구, 1, 21-44.

7.

이경상, 조혜영 (2004). 한국청소년패널조사(KYPS) II: 조사개요보고서. 서울: 한국청소년개발원. 진로교육연구, 21(2), 109-125.

8.

이정윤, 최정훈 (1997). 한국판 사회공포증 척도(K-SAD, K-FNE)의 신뢰도 및 타당도 연구. 한국심리학회지: 임상, 16(2), 251-265.

9.

이종한, 박은아 (2010). 내-외적 자기개념, 행복조건, 사회비교와 자기존중감의 관계: 초,중,고,대학생 비교. 한국심리학회지: 사회문제, 16(4), 423-445.

10.

이현주 (2008). 대학생의 사회불안, 진로결정장애, 진로준비행동이 진로정체감에 미치는 영향에 대한 남녀 차이. 진로교육연구, 21(2), 109-125.

11.

이훈진, 원호택 (1995). 자기개념과 편집증적경향. 심리과학, 4(2), 15-29.

12.

장은영 (2009). 사회비교와 주관안녕: 문화 비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격,23(2), 157-169.

13.

하정희 (2006). 남,녀 청소년의 사회비교 경향성, 비합리적 신념과 성취목표와의 관계.한국교육심리학회, 20(4), 785-805.

14.

한덕웅 (1999). 사회비교의 목표 설정과 성공/실패 경험에 따른 비교 대상의 선택. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 13(2), 311-329.

15.

최명심, 손정락 (2007). 삶의 의미 수준이 자존감, 문제해결 인식도 및 부정적 평가에대한 두려움에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 12(4), 951-967.

16.

최윤희 (2003). 스트레스, 통제소재 및 사회비교경향성이 우울 정도에 미치는 영향. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 논문.

17.

최정훈, 이정윤 (1994). 사회적 불안에서의 비합리적 신념과 상황요인. 한국심리학회지:상담 및 심리치료. 6(1). 21-47.

18.

탁진국, 이기학 (2001). 직업결정척도 개발을위한 탐색적 연구. 디지털 경영연구, 1(1),167-180.

19.

American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders(4th ed.). Washington, DC: APA.

20.

Bandura, A., & Jourdan, E. J. (1991). Selfregulatory mechanisms governing the impact of social comparison on complex decision making. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 941-951.

21.

Betz, N. E., & Luzzo, D. (1996). Career assessment and the career decision self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4, 313-328.

22.

Brockner, J. (1979). The effects of self-esteem, success-failure, and self-consciousness on task performance. Journal of Personality and Social Psychology, 37(10). 1732-1741.

23.

Burka, J. (1990). Procrastination: Why you do in, what to do about it. Reading. MA: Addison- Wesley Publishing co.

24.

Crites, J. O. (1981). Career counseling: Models, methods, and materials. New York: McGraw-Hill.

25.

Deffenbacher, J. L., Zwemer, W. A., Whisman, M. A., Hill, R. A., & Sloan, R. D. (1986). Irrational beliefs and anxiety. Cognitive Therapy and Research, 10, 281-291.

26.

Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes, Human Relations, 7, 117-140.

27.

Fuqua, D. R., Seaworth, T. B., & Newman, J. L. (1987). The relationship of career indecision and anxiety: A multivariate examination. Journal of Vocational Behavior, 30, 175-186.

28.

Gati, I., Krauz, M., & Osipow, S. H. (1996). A taxonomy of difficulties on career decision making. Journal of Counseling Psychology, 43(4), 510-526.

29.

Gibbons, F. X., & Buunk, B. P. (1999). Individual differences in social comparison: Development of a scale of social comparison orientation. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 129-142.

30.

Gilbert, D. T., Giesler, R. B., & Morris, K. A. (1995). When comparisons arise. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 227-236.

31.

Harren, V. A. (1979). A model of career decision making for college students. Journal of Vocational Behavior, 14, 119-133.

32.

Heine, S. J., & Lehman, D. R. (1999). Culture, self-discrepancies, and self-satisfaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 915-925.

33.

Heuvel, H. V., Tellegen, G., & Koomen, W. (1992). Cultural differences in the use of psychological and social characteristics in children's self‐understanding. European Journal of Social Psychology, 22(4), 353-362.

34.

Holmbeck, G. N. (1997). Toward terminological, conceptual, and statistical clarity in the study of mediators and moderators: Examples from the child-clinical and pediatric psychology literatures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65(4), 599-610.

35.

Leary, M. R. (1987). A brief version of the fear f negative evaluation scale. Personality and Social Psychology Bulletin, 9, 371-375.

36.

Leitenberg, H. (1990). Handbook of social and evaluation anxiety. New York: Plenum Press.

37.

Lyubomirsky, S., & Ross, L. (1997). Hedonic consequences of social comparison: A contrast of happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 1141-1157.

38.

Marks, I. M., & Gelder, M. G. (1966). Different ages of onset in varieties of phobia. The American Journal of Psychiatry, 123(2), 218-221.

39.

Nezlek, J. B., & Leary, M. R. (2002). Individual differences in self-presentational motives and daily social interaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 211-223.

40.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.

41.

Russell, D. W., Kahn, J. H., Spoth, R. S., & Altmaier, E. M. (1998). Analyzing data from experimental studies: A latent variable structural equation modeling approach. Journal of Counseling Psychology, 45, 18-29.

42.

Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. Sociological Methodology, 13, 290-312.

43.

Sobel, M. E. (1986). Some new results on indirect effects and their standard errors in covariance structure models. Social Methodology, 16(1), 159-186.

44.

Suh, E. M. (2007). Downsides of an overly context-sensitive self: Implications from the culture and subjective well-being research. Journal of Personality, 75, 1321-1343.

45.

Super, D. E. (1980). A life-span, life-apace approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16, 282-298.

46.

Super, D. E. (1983). Assessment in career guidance: Toward truly developmental counseling, The Personal and Guidance Journal, 61(9), 555-562.

47.

Taylor, K. M., & Betz, N. E. (1983). Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 22, 63-81.

48.

Taylor, A., Wayment, H. A., & Carillo, M. (1993). Social comparison, self-regulation, and motivation. In R. M. Sorrentino & E. T. Higgins(Eds.), Motivation & Cognition. The Guilford Press.

49.

Triandis, H. C. (1989). The self and socal behavior in differing cultural contexts. Psychological Review, 96, 506-520.

50.

Watson, D., & Friend, R. (1969). Measurement of social evaluative anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33, 448-457.

51.

West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with non-normal variables. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues and applications (pp.56-75). Thousand Oaks, CA: Sage.

52.

White, K., & Lehman, D, R. (2005). Culture and Social Comparison Seeking: The role of self-motives. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(2), 232-242.

53.

White, J., Langer, E. J., Yariv, L., & Welch, J. (2006). Frequent social comparisons and destructive emotions and behaviors: The dark side of social comparisons. Journal of Adult Development, 13(1), 36-44.

한국심리학회지:학교