1950년대 한국 대중가요에 대한 연구는 현재 그렇게 많지가 않다. 작품양식에 주목한 기존 연구에서는 두 가지 양식의 재생산과 새로운 등장에 초점을 맞추어 그 성격을 설명하고 있다. 그러나 대중가요는 작품인 동시에 상품이기도 하므로 생산과 유통의 구조를 아울러 살펴야 할 필요도 있다. 생산과 유통의 구조는 인적 구성의 측면, 제작체제와 매체의 측면, 유통구조와 시장의 측면으로 나누어 볼 있으며, 거기에는 지속과 변화라는 이중적 성격이 존재한다.인적 구성의 측면에서 볼 때 1950년대 대중가요에는 이전에 비해 변화된 모습이 많이 보인다. 문인 출신 작사가나 제도적 음악교육을 받은 작곡가, 배우나 기생으로 활동한 경력이 있는 가수 등은 1950년대에 거의 사라졌다. 이를 통해 대중가요는 생산담당층의 정체성을 한층 강화할 수 있었다. 제작체제와 매체의 측면에서 볼 때, 일제시대에 존재했던 음반회사 체제가 외형적으로는 1950년대에도 그대로 유지가 되었다. 그러나 실질적인 운영면에서는 전속제가 해체되면서 음반회사의 영향력이 감소하게 되었다. 또, 1950년대 후반부터는 LP음반이 새로운 매체로 등장했다. 유통구조와 시장의 측면에서 볼 때, 음반회사의 영향력 감소에 따라 공연무대가 별도의 영역을 구축하면서, 유통의 이중구조가 자리잡게 되었다. 이중적 유통구조는 나아가 시장의 분화로도 이어졌다.1950년대 대중가요의 이러한 경험은 1960년대 이후 한국 대중가요의 역사가 재구성될 때에 결정적인 영향을 미쳤고, 대규모 전집음반 편찬을 통해 구체화되었다.주제어1950년대, 대중가요, 이중구조, 지속과 변화
Study about Korean popular song in the 1950s is not so many presently. Existing study that observe in style of work give importance to reproduction and new entrance of two styles, Trot and Easylistening. But, popular song is a work and is a goods too, so it is necessary that observe the structure of production and circulation together. Structure of production and circulation is divided into three sides, human composition, manufacture system and medium, circulation structure and market. And there are double personality, continuance and change. In side of human composition, popular song in the 1950s changed considerably. Poets, composers trained in school, singers who have a background in player or Giseng, almost of them disappeared in the 1950s. So identity of the men who produce popular song was built up. In side of manufacture system and medium, the record company system during the Japanese occupation continued externally in the 1950s. But influence of record company went into a decline because of dismantlement of exclusively belonging system. In the late 1950s, LP appeared as new medium. In side of circulation structure and market, show stage became stronger because of decline of record company, and double personality in circulation structure get settled. double personality in circulation was joined together divergence of market in later. Experiences of Korean popular song in the 1950s had an effect on it's historical reconstruction, and provided a backdrop for producing historical omnibus edition for popular song.
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(2006) 1950년대 유성기음반사 연구 - 6대 음반회사를 중심으로,
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