바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

표류도에서의 각색의 문제

A Study on Adaptation in <A drifting story (Pyolyudo)>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2007, v.0 no.18, pp.353-385
https://doi.org/10.18856/jpn.2007..18.011
이길성 (순천향대학교 인문대학 공연영상미디어 학부)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

A Study on Adaptation in <A drifting story (Pyolyudo)>Lee, GilsungT h i s e s a y e x a m i n e s t h e a d a p t a t i o n o f < A D r i f t i n g S t o r y > ( K w o n Young-soon, 1960) and the significant points which bring about the changes in the proces of its adaptation. It is sugested that there are two very different points in this film as compared with its original novel. First, a courtrom scene is put in the introductory part. And it is transformed into the long flashback unfolding how the heroine ends up with murder. Second, she is maried to SangHyun but dies of her ilnes in the end. These changes in the proces of adaptation come from adoption of the melodramatic convention at that time. The introduction of the courtroom scene and the following flashback scene are popular in the dramatic composition of the so-caled crime melodrama in the late 50’s. The change of its ending, too, follows the melodramatic convention. Its commercial interests are also considered as the director and adaptor admitted. The film ends with heroin’s death just as love relations between protagonists fall apart in most melodramas concerning with widows. The point of the change shows the adapted characteristics emerging from the melodramatic aspects in those days accompanied with commercial interests. H o w e v e r , o w i n g t o i t s p r e s u r e o f t h e o r i g i n a l n o v e la n d expectation of receiving a prizeat the film festival, the filmis unable to

keywords
미망인, 멜로드라마, 범죄멜로드라마, 각색, 법정 드라마 영화, Widower, Melodrama, Crime melodrama, Adaptation, Courtroom Drama

참고문헌

1.

(1961.2) 영화월평 : 작가정신이 결여된 메로드라마 <표류도>,

2.

(1960.10) <이 가슴 누구를 위해>를 말하는 좌담회, 원명 ‘표류도’-한국영화의도표를 자부,

3.

(1961.2) 1960년 영화계 총평,

4.

(2004.3) 소설의 영상화가 갖는 시대반영성-<사랑손님과 어머니>를 중심으로, 한국현대소설학회

5.

(1996) 여성적 자존과 소외’ 사이의 글쓰기, 한국문학연구학회

6.

(2007) 영화의 내레이션, 시각과언어

7.

(2007.11) 한국 법정드라마 영화 연구, 영상예술학회

8.

(2005) 1950년대 한국영화의 장르형식과 문화담론 연구,

9.

(1996) 현실에의 환멸과 삶의 의지-박경리의 표류도』연구, 한국문학연구학회

10.

(2005.8) 한국영화에서 보이스오버 내레이션의 논평과 목소리, 한국영화학회

11.

(1996) 멜로드라마 양식의 특징에 관한 연구,

12.

(2001) 한국영화와 근대성, 도서출판 소도

13.

(2005) 신문기사로 본 한국영화 1958~1961, 공간과사람

대중서사연구