바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

A Study of the Manchuria-Western Genre

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2008, v.0 no.20, pp.7-46
https://doi.org/10.18856/jpn.2008..20.001

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper aims to examine the Manchuria-Western genre which were produced from 1960s to the early 1970s as a sub-genre of ‘Daeryukmul’ and a appropriative genre of Western movies. Hollywood western movies have imported since 1945 largely and have influenced on Korean Action films. The Spaghetti- Western movies hit the big time in Korea since the middle of 1960s and led to the full scale appropriation of the Western movies. The result were Manchuria-Western films such like <A homeless wanderer> (1968), <An eagle of a wildness>(1969), <Cut off the Chains> (1971). The Manchuria-Western genre regarded just as the films for amusement. So ironically, the Manchuria-Western movies implied diverse desires which were not taken by main genres or Art films. the Manchuria-Western films opened up the new space of imagination which had capacity for the amusement such like fun, joke, game. In conclusion, the Manchuria-Western films means a kind of passive resistance against the dichotomy times. And it means also a kind of experimental genre which was formed between the genre and the genre. So it enables the crossover genre films such like <The good, The bad, The weird>(2008) in the digital era.

keywords
Manchuria-Western, action film, Daeryukmul, Western Movie, Spaghetti-Western, appropriation, dichotomy, suture, Genre, 만주웨스턴, 활극, 대륙물, 서부영화, 스파게티웨스턴, 전유, 이분법, 멜로드라마, 봉합, 장르

Reference

1.

강만길. 고쳐 쓴 한국현대사 . 창작과비평사, 1994.

2.

김동호. 한국영화 정책사 . 나남출판, 2005.

3.

김수미.「1963년 전후 한국영화 관객층의 변화: 아카데미 극장을 중심으로」. 석사학위논문, 중앙대학교 영상예술학과, 2003.

4.

박유희. 「<좋은 놈, 나쁜 놈, 이상한 놈>을 통해 본 디지털 시대의 한국영화」. 근대서사를 넘어서 . 2008년 가을 한국서사학회 전국 학술대회, 한국서사학회, 2008.9.27. 13-22쪽.

5.

배수경. 「한국영화 검열제도의 변천에 관한 연구」. 석사학위논문. 중앙대학교 영상예술학과, 2004.

6.

변재란. 「한국영화사에서 여성관객의 영화관람 경험 연구: 1950년대 중반에서 1960년대 초반을 중심으로」. 박사학위논문, 중앙대학교 영화학과, 2000.

7.

신상옥. 난, 영화였다」. 랜덤하우스, 2007.

8.

영화진흥공사. 한국영화자료 편람: 초창기∼1976) .영화진흥공사, 1977.

9.

오승욱. 한국 액션영화 . 살림, 2003.

10.

오영숙. 1950년대, 한국영화와 문화담론 . 소명 출판, 2007.

11.

이길성 외. 1970년대 서울의 극장산업 및 극장문화 연구 . 영화진흥위원회, 2004.

12.

이선미. 「‘미국’을 소비하는 대도시와 미국영화: 1950년대 한국의 미국영화 상영과 관람의 의미1」. 상허학보 18집, 상허학회, 2006. 73-105쪽.

13.

이영일. 한국영화전사 개정증보판, 도서출판 소도, 2004.

14.

이호걸. 「신파양식 연구: 남성신파 영화를 중심으로」. 박사학위논문, 중앙대학교 영상예술학과, 2007.

15.

전기순. 「할리우드 웨스턴과 치카노 웨스턴」. 세계문학비교연구 17호, 한국세계문학비교학회, 2006. 357-372쪽.

16.

조종흡 외. 장르 혼합현상에 나타난 산업과 관객의 상호텍스트적 관계 . 영화진흥위원회, 2004.

17.

최영진. 「액션 게임의 덫에 걸린 웨스턴: <석양의 무법자>를 우회한 <좋은 놈, 나쁜 놈, 이상한 놈> 읽기」. 안과 밖」25호, 2008년 하반기. 창작과비평사, 2008. 170-188쪽.

18.

한국영상자료원. 한국영화의 풍경 1945∼1959 . 문학사상사, 2003.

19.

한국영상자료원. 한국영화를 말한다: 1950년대 한국영화 . 이채, 2004.

20.

한국영상자료원. 한국영화를 말한다: 한국영화의 르네상스2 . 이채, 2006.

21.

한국영상자료원. 신문기사로 본 한국영화 1945~1957 . 공간과사람들, 2004.

22.

한국영상자료원. 신문기사로 본 한국영화 1958~1961 . 공간과사람들, 2005.

23.

한국영상자료원. 신문기사로 본 한국영화 1962~1964 . 공간과사람들, 2006.

24.

한석정․노기식 편. 만주, 동아시아 융합의 공간 . 소명출판, 2008.

25.

Hayward,Susan. Key Concepts in Cinema Studies. London: Routledge, 1996. ( 영화사전: 이론과 비평 . 이영기 옮김. 한나래, 1997.

26.

Shatz,Thomas. Hollywood Genres. New York: McGraw-Hill,Inc., 1981.( 할리우드 장르의 구조 . 한창호․허문영 옮김. 한나래, 1995.

27.

Schifano,Laurence. Le cinéma Italian de 1945 à now jours.Édition Nathan, 1995.( 이탈리아 영화사 . 이주현 옮김. 동문선, 2001.)

28.

Tessier,Max. Le Cinéma Japonais. Éditions Nathan, 1997. ( 일본영화사 . 최은민 옮김. 동문선, 2000.)

29.

Voytilla,Stuart. Myth And The Movies. Eulyoo Publishing Co.Ltd, 1999. ( 영화와 신화 . 김경식 옮김. 을유문화사, 2005.

대중서사연구