본 논문은 1960년대의 반공국시 아래에서 한국만화가 어떤 방식으로 나타났는가에 대한 연구이다. 이를 위해 우선적으로 1960년대의 사회적 분위기를 약술하고, 이어서 1960년대 한국만화계의 상황을 살펴본다. 이를 통해 당시의 사회적 분위기가 동시대 만화계의 다양한 모순적 구조들을 형성하고 유지하는데 도움을 주었다는 점을 지적한다. 이어서, 1960년대 반공‧반북성이 드러난 만화를 네 가지 유형으로 나눈다. 첫째로 반공‧반북성이 작품의 주서사인 경우, 두 번째로 반공‧반북성이 주 서사에 보조적으로 결합되어 있는 경우, 세 번째로 반공‧반북성이 주는 비극성을 강조하는 경우, 마지막으로 반공‧반북성을 장식적으로 활용하는데 그치는 경우이다. 그러나 연구 자료의 빈약성은 향후 연구들을 위한 몇 가지 유형 제시 이외의 접근이 힘들다는 한계를 노정한다.
This paper aims to examine and analyse the korean comics in 1960's. In this period, the South-korea takes an anticommunist line, since the president PARK Jeong-hee became the president in 1963. The first, this paper summarize the representation of Anti-communism ideology in korean society. And then, we refer to the situation of korean comics to see the relation between the society and the comics in this period. The following analyse focus in four styles of the representation of Anti-communism ideology in korean comics in 1960's. The first, the narrative of Anti-communist in exposed strongly. Secondly, the ideology of Anti-communist in joined secondary to the narrative. Thirdly, the ideology of Anti-communist is appeared in the guise of the critic of the society. And last, the idea of Anti-communism is revealed for decorative purposes. However, there is a limit to represent the comics in 1960's because of the rareness of the comics book during 1960's.
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