대중음악을 포함해 대중예술 전반에 걸친 가치평가의 문제는 결국 좋은 예술이란 무엇인가에 대한 전통적인 미학적 논의의 연장선상에 있다. 특히 진정성 논의는 그 핵심적인 의미영역이다. 대중음악이 여타의 다른 음악 카테고리들과 경계를 설정하고 스스로를 하나의 독립적인 장으로서 구성하기 시작한 것은 사실이지만 그럼에도 불구하고 가치평가의 문제에서 전통적인 미학적 논의와 구별되는 별도의 미학을 구성할 필요는 없다. 그보다는 전통적인 미학적 논의의 지평을 넓혀 다양한 경계의 음악들이 저마다 자신의 고유한 성격을 훼손함이 없이 논의에 생산적으로 융합되어 공통의 미학적 개념들을 풍요롭게 할 수 있는 가능성이 중요하다. 이런 맥락에서 진정성은 대중예술과 고급예술을 아우르는 미학적으로 의미 있는 개념이다. 일반적으로 대중음악을 포함한 대중예술에서 진정성 개념은 미학적 차원에서 보다는 주도적인 매체화의 방식이 다른 것으로 전이될 때 등장하는 일종의 상징적 가치로서 작용하는 경향이 있다. 다시 말해 그 무게중심이 진정성의 유무에 관한 차이보다 매체화와 이를 통한 감각방식의 차이에 놓여진다. 이런 경향을 염두에 두고 이 논문은 진정성의 유무에 관한 논의의 핵심적인 측면들로서 일상적 자아/최선의 자아, 존재감, 자연스러움, 총체성에 접근하면서 전통적인 미학의 연장선상에서 대중예술에서 진정성의 미학을 향한 하나의 제안이다.
The problem around what is a good work of popular art including popular music is after all in close connection with the consideration of the question whether a work of art is good or bad in the traditional aesthetic discourse. Especially the question of autheticity is the key area of meaning in the problem of value judgements. It is a fact that popular music has differentiated from other categories of music and constructed its own characteristic and function as a cultural sphere. However it does not mean that popular music should develop its own theory of aesthetic judgement completely different from other categories of music. What is worth emphasizing here is that we secure and enrich common aesthetics for both generic and specific area of experiences in the various categories of music by contriving as effective a system of vocabularies as possible within the proper adaptability. In this context the concept of authenticity is significant in its productivity as it embraces not only high brow art but the popular arts in general. There is a tendency that the concept of authenticity in the popular arts, especially in the pop-discourse operates as a kind of symbolic value in the process of change from the dominant way of medialization rather than on the aesthetic dimension. In other words, the main theoretical import of the concept is not the reference of the difference in real existence of authenticity but the difference in the way of medializations of the popular arts and in their sensual perception and appropriation. As a response from the aesthetic point of view to this tendency this paper is a proposal toward an aesthetics of the authentic in the popular arts by extending such traditional aesthetic discourses as ordinary self/the best self, self- manifestation of existence, naturalness, totality.
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