바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

서사 전략과 대중문화 콘텐츠 -방송 오디션 프로그램 ‘슈퍼스타K2’와 ‘위대한 탄생’을 중심으로-

Narrative Strategy and Popular Culture Contents - Focusing on TV Audition Program ‘SuperStar K2’ and ‘The Great Birth’ -

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2011, v.0 no.25, pp.205-228
https://doi.org/10.18856/jpn.2011..25.008
송명진 (서강대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This paper examined the possibility of narrative as popular culture contents by considering ‘SuperStar K2’ and ‘The Great Birth'. This programs unfolded in a survival pattern. The survival pattern had various supplementary events. This supplementary events created features of programs. The ‘SuperStar K2' emphasized supplementary events of singing ability and individual life of applicants. Therefore this audition program showed the views the charge of the only singing ability and offered humanism of applicants. Meanwhile, ‘The Great Birth'instituted a supplementary event called mentor-school. The mentors were Famous singers or songwriters. They evaluated and educated applicants. Therefore, in this audition program, the narrative of mentors more important than the narrative of applicants. This mentor school are efficient at applicants becoming a singer. The ‘SuperStar K2' presented a rags to riches story and ‘The Great Birth' showed the process audition. The basic form of survival narrative is simple. But Survival programs can vary by supplementary events in the main story. Therefore planning supplementary events raised application possibility of narratives as popular culture contents.

keywords
narrative strategy, popular culture contents, survival, TV audition program, 'Superstar K2', 'The Great Birth', main-story, subsidiary story, constituent event, supplementary event, 서사 전략, 대중문화 콘텐츠, 서바이벌, TV 오디션 프로그램, 슈퍼스타K2, 위대한 탄생, 주-스토리, 부-스토리, 구성적 사건, 보충적 사건

참고문헌

1.

‘슈퍼스타K2’ 방송 1회-14회(2010년 7월 23일~10월 22일)

2.

‘위대한 탄생’ 방송 1회-26회(2010년 11월 5일~2011년 5월 27일)

3.

남훈,천창욱, WWE 프로레슬링의 진실 혹은 거짓 , 컬쳐코리아, 2004.

4.

류은영, 「내러티브와 스토리텔링 : 문학에서 문화콘텐츠로」, 인문콘텐츠 14호, 인문콘텐츠학회, 2009, 229-262쪽.

5.

연세대 근대한국학연구소 기초학문연구팀, 한국 근대 서사양식의 발생 및 전개와 매체의 역할 , 소명, 2005.

6.

오길주 외, 옛이야기와 에듀테인먼트 콘텐츠 , 제이앤씨, 2008.

7.

이인화, 한국형 디지털 스토리텔링 , 살림, 2005.

8.

이장우, 스토리텔링 경영전략 , 법문사, 2009.

9.

이재선, 한말의 신문제도 , 한국학술정보, 2001.

10.

정준영, 열광하는 스포츠 은폐된 이데올로기 , 책세상, 2003.

11.

차유철 외, 광고와 스토리텔링 , 한경사, 2009.

12.

최혜실, 문화 콘텐츠, 스토리텔링을 만나다 , 삼성경제연구소, 2006.

13.

「노래뿐 아니라 캐릭터도 살려낼 거다」, 씨네21 721호, 2009.9.22.

14.

「맨시티 감독 “브릿지 덕분에 이겼어”」, 골닷컴스포츠 , 2010.2.28.

15.

「멘토 신승훈, ‘위탄’ 시즌2에 바라는 점은?(인터뷰②)」, 조이뉴스24 , 2011.5.19.

16.

「방시혁 “노지훈 백지영 조만간 동료” 말속에 뼈가 있다」, 뉴스엔」, 2011.5.10.

17.

「신승훈 “소속사 문제 포함, ‘위탄’ 멘티들 뒤 봐주고 있다”」, 뉴스엔 , 2011.5.19.

18.

「‘위대한 탄생’ 최선입니까? 이젠 누가 1위 해도 상관없다···문자투표 하락세」, 아주경제 , 2011.5.25.

19.

「‘위탄’ 결국 김태원의 승리 ‘백청강 vs 이태권’」, OSEN , 2011.5.21.

20.

「호시노 감독 “이승엽? 그게 누구야?” 망언」, 서울신문 , 2008.8.22.

21.

로널드 B. 토비아스, 김석만 역, 인간의 마음을 사로잡는 스무가지 플롯 , 풀빛, 1997.

22.

마에다 아이, 유은경・이원희 역, 일본 근대 독자의 성립 , 이룸, 2003.

23.

스티브 코핸・린다 샤이어스, 임병권・이호 역, 이야기하기의 이론 , 한나래, 1996.

24.

이언 와트, 강유나・고경하 역, 소설의 발생 , 강, 2009.

25.

H.포터 애벗, 우찬제 외 역, 서사학 강의 , 문학과지성사, 2010.

26.

S.리몬-케넌, 최상규 역, 소설의 시학 , 문학과지성사, 1985.

27.

Anthony P. Kerby, Narrative and Self, Indiana UP., 1991.

대중서사연구