바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

A Study on Female Gender Consciousness during the War Period - Focusing on Cheong, Bi-seok 『The Bell of the Century (世紀의 鐘)』-

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2011, v.0 no.26, pp.205-228
https://doi.org/10.18856/jpn.2011..26.007
이상화 (상명대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

Cheong, Bi-seok received spotlight in 1954 with his poplar work, ꡔFree Madam (自由夫人)ꡕ, published serially in ꡔThe Seoul Shinmunꡕ and was publicly called as a “popular novelist”. After this, he chose to be a full-time writer and popular writer. Up until now, discussion around Cheong, Bi-seok has been mostly focused on ꡔFree Madamꡕ. After the 1990’s, however, as the consciousness of popular culture extended to Korean literary circles as well, Cheong, Bi-seok several works of popular culture including ꡔFree Madamꡕ have been discussed from various aspects. This article has as its subject of analysis ꡔThe Bell of the Century (世紀의 鐘)ꡕ, a newspaper serial novel published in ꡔYongnam Ilboꡕ during the war period. In more detail, this paper will examine the periodic aspects of the war period with the reality that the female character of the work faces and also discuss the reality and gender consciousness of war widows with the conflicts of love triangle centering around the female main character. During the Korean War, there was great personnel and material loss. Particularly as the male war dead increased, families without a head increased rapidly. Because of this, war widows with no husband became a social issue. As the war widows’ hardships of life and physical solitude in youth became an issue, their tarnished ethics of sex was highlighted. Cheong, Bi-seok ꡔThe Bell of the Centuryꡕ reflects such periodic issues the war widows faced during that period. Young-sim Min, the female main character, becomes a war widow as her husband is kidnapped to North Korea and is missing during the Korean War. She suffers from the conflicts between her emotional and physical solitude as a war widow and her female consciousness subordinate to traditional patriarchic order. She cannot overcome her miserable emotion as a widow in reality and faces her tragic doom to choose suicide bearing her cross of resentment towards patriarchy. The female main character, Young-sim Min’s death implies the fact that she was the sacrifice of the male gender’s patriarchic consciousness that could not recognize the women’s reality during the war period ultimately and saw the war widows as objects of horror or fear.

keywords
정비석, 전쟁미망인, 육체의 고독, 가부장제, 젠더의식, Cheong, Bi-seok, war widow, physical solitude, patriarchy, gender consciousness

참고문헌

1.

정비석, 『세기의 종』, 세문사, 1954.

2.

강만길, 『고쳐쓴 현대사』, 창작과비평사, 1994.

3.

강준만, 『한국현대사산책:6.25전쟁에서 4.19전야까지 1950년대편』1, 인물과사상사, 2004.

4.

김동윤, 『신문소설의 재조명』, 예림기획, 2001.

5.

정한숙, 『현대한국소설론』, 고려대출판부, 1977.

6.

최일성ㆍ김현정, 『한국여성사』, 백산자료원, 2006.

7.

한국학역사연구회, 『역사연구』, 역사비평사, 1992.

8.

강진호, 「전후 세태와 소설의 존재방식」, 『현대문학이론연구』 13집, 2000, 5~23쪽.

9.

강찬모, 「부인명 소설에 나타난 여주인공의 성의 자각과정연구」, 『한국문학이론과 비평』35집, 2007.6, 263~279쪽.

10.

권보드래, 「실존, 자유부인, 프래그머티즘」, 『한국문학연구』35, 2008.12.

11.

김동윤, 「1950년대 신문소설의 한 양상」, 『국문학보』14, 1997, 49~88쪽.

12.

김복순, 「반공주의의 젠더 전유양상과 “젠더화된 읽기”-자유부인을 중심으로」, 『문학과영상』5권 1호, 2004.6, 27~54쪽.

13.

김영애, 「자유부인에 나타난 인물형상화에 관한 연구」, 『현대소설연구』28, 2005, 207~226쪽.

14.

김윤경, 「1950년대 미국문화의 유입과 여성의 근대경험」, 『비평문학』34, 2009.12.

15.

김은하, 「전후 국가근대화와 위험한 전쟁미망인의 문화정치학-정비석의 『유혹의 강』(1958)을 대상으로」, 『한국문학이론과 비평』49, 2010.12, 211~229쪽.

16.

김일영, 「정비석의 신문소설 자유부인에 나타난 풍속의 양상」, 『인문과학연구』 4, 2003, 35~50쪽.

17.

김지영, 「정비석초기연애소설연구」, 부산대석사학위논문, 2002.2.

18.

김창식, 「한국신문소설의 대중성과 그 즐거움」에 관한연구, 『우암어문논집』7, 1997.3, 86~127쪽.

19.

박유희, 「자유부인에 나타난 1950년대 멜로드라마의 변화」, 『문학과 영상』 6권 2호, 2005.11, 28~39쪽.

20.

서현석, 「“자유”와 “부인”의 불가능한 변증법-자유부인에 나타난 단절의 미학」, 『영화연구 22집, 2003.12, 124~144쪽.

21.

안미영,「정비석의대중소설에나타난‘윤리’고찰」,『개신어문연구』21,2004, 429~457쪽.

22.

이시은, 「전후 국가재건 윤리와 자유의 문제-정비석의 『자유부인』을 중심으로」, 『현대문학의 연구』 26호, 2005, 139~165족.

23.

이임하, 「한국전쟁이 여성생활에 미친 영향-1950년대 ‘전쟁미망인’의 삶을 중심으로」, 『역사비평』8, 2000.12.

24.

이임하, 「한국전쟁과 여성의 삶」, 『진보평론』16, 2003.6.

25.

정미경, 「1950년대 ‘자유부인’의 성정치」, 『여/성이론』6, 2002.7.

26.

정종현, 「미국헤게모니하 한국문화재편의 젠더정치학」, 『한국문학연구』35, 2008.12.

27.

주창규, 「“노란 피부, 하얀 가면무도회”로서 자유부인의 충무로 여성관객에 관한 분석」, 『영화연구』21집, 2003.

28.

주창윤, 「1950년대 중반 댄스열풍 : 젠더와 전통의 재구성」, 『한국언론학보』, 2009.4, 285~293쪽.

29.

최미진, 「부인명(夫人名) 대중소설에 나타난 여성의식연구」, 『현대소설연구』21호, 2004, 185~307쪽.

30.

최미진, 「한국전쟁기 정비석의 여성전선연구-소설창작방법론을 중심으로」, 『현대문학이론연구』32, 2007. 12, 305~330쪽.

31.

최미진, 「1950년대 신문소설에 나타난 아프레걸」, 『대중서사연구』18, 2007. 12, 119~153쪽.

32.

구약성경 창세기.

33.

김남천, 「신진소설가의 작품세계」, 『인문평론』, 1940. 2.

34.

「신진작가좌담회」, 『조광』 5권 1호, 1939.

대중서사연구