바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

호동왕자 서사의 근대적 재현 양상 연구

The Modern Representations of Prince Hodong stories

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2011, v.0 no.26, pp.413-433
https://doi.org/10.18856/jpn.2011..26.015
유인혁 (동국대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

What this study aims is to analyze that how the stories of Prince Hodong are represented in modern historical fictions. The stories have been reproduced in many forms such as TV dramas, films, fictions, plays. It can be depicted that the narratives are indeed national and popular. Interestingly, however, the description of Hodong has not been found in pre-modern documents or fictions. The story began to appear and became popular in 1935 by Yoon Baek Nam. It can be explained that the narratives are the one of the example of the invented tradition since it became visible in modern period. Yoon, Lee Tae Joon, and Yu Chi Jin have constructed the character of Hodong what we are familiar with. Yoon depicted Hodong as a romatic lover with the motif of a lovers suicide. Lee and Yu put a context of nationalism by explaining Nakrang as a Nakrangkun of Hansagun(the four colonies of China). These are pure invention of the writers which cannot be found in The History of Three Kingdoms(三國史記). These characters are closely related with the surrounding of their own society. Yoon shows how the past can be seen as a nostalgic object by modern aesthetic perspective. Lee illustrates the ambiguous thought of a colonial intellectual who (anti)internalizes the ideology of militarism. Yu tries to find the way to recover the muscularity of the nation by re-colouring the memory of the past. These, the representations created in various contexts, make our common knowledges of Prince Hodong nowadays.

keywords
호동왕자, 낙랑공주, 유치진, 윤백남, 이태준, 역사, 노스탤지어, 민족주의, 남성성, 야담, 역사소설, 역사극, Prince Hodong, Princess Nakrang, Yu Chi Jin, Yoon Baek Nam, Lee Tae Joon, History, Nostalgia, Nationalism, Muscularity, Writings, Collective memory, Yadam, Historical fictions, Historical plays.

참고문헌

1.

『월간야담』,

2.

『조선일보』

3.

김부식, 정구복 옮김, 『(譯註)三國史記』, 한국정신문화연구원, 1997.

4.

안정복, 민족문화추진회 옮김, 『(국역)東史綱目』, 민족문화추진회, 1984.

5.

신채호, 단재 신채호 전집편찬위원회 편, 『단재 신채호 전집, 1: 역사 朝鮮上古史』, 한국독립운동사연구소, 2007.

6.

유치진, 「자명고」, 『유치진전집1』, 서울예대출판부, 1992.

7.

이태준, 『왕자호동』, 깊은샘, 1999.

8.

고은지, 「1930년대 오락물로서 역사의 소비」, 『대중서사연구』 제 19호, 대중서사학회, 2008, 191~224쪽.

9.

김종수, 「1930년대 신문 연재 역사소설의 서사관습」, 『대중서사 장르의 모든 것』 2권, 이론과 실천, 2009, 149~171쪽.

10.

김창룡, 「고구려의 문학(III)-호동왕자와 낙랑공주」, 『애산학보』 15집, 애산학회, 1994, 131~183쪽.

11.

문경연, 「1930년대 한일 역사극의 담론지형 고찰」, 『한국문학이론과 비평』 47집, 한국문학이론과 비평학회, 2010, 31~58쪽.

12.

이명희, 「역사적 사실과 이야기적 요소의 만남」, 『왕자호동』, 깊은샘, 1999, 299~311쪽.

13.

이명희, 「『황진이』와 『왕자호동』의 역사소설적 의미」,『이태준 문학 연구』, 깊은샘, 1993, 390~405쪽.

14.

이승윤, 「근대 역사담론의 형성과 소설적 수용」, 『대중서사연구』 제 15호, 대중서사학회, 2006, 121~160쪽.

15.

정종현, 「제국/민족 담론의 경계와 식민지적 주체」, 『상허학보』, 상허학회, 2005, 97~130쪽.

16.

진영복, 「네이션(Nation)의 서사학과 낭만성」, 『대중서사연구』 제 15호, 대중서사학회, 2006, 163~196쪽.

17.

게오르그 루카치, 이영욱 옮김, 『역사소설론』, 거름, 1999.

18.

데이비드 로웰던, 김종원․한명숙 옮김, 『과거는 낯선 나라다』, 개마고원, 2006.

19.

제임스 클리포드, 이기우 옮김, 『문화를 쓴다』, 한국문화사, 2000.

대중서사연구