바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

<무한도전>에 나타난 서사전략과 희극성 -<무한상사> 시리즈를 중심으로

The Narrative Strategy and Comedy of Infinite Challenge (Muhan Dojeon) - Focused on Muhan Corporation Series

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2013, v.0 no.30, pp.43-82
https://doi.org/10.18856/jpn.2013..30.002
김영성 (한남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

A ‘real variety show’, one genre of the celebrity entertainment shows originated from Infinite Challenge (Muhan Dojeon) 8 years ago, is gaining continuing popularity. Although a variety of real variety shows are broadcast on several TV channels, representing a wide variety of formats and casts, they usually do not last very long. In particular, the TV celebrity entertainment shows are under the social and cultural influence, so their lifespan is getting shorter and shorter. Under these circumstances, the power of Infinite Challenge which has been broadcast for as many as 8 years is really amazing. The reason why ‘Infinite Challenge’ has been loved by the public for a long time can be the successful characterization and the growth and variation of the characters based on it. Infinite Challenge ingenuously combined fiction and reality and created images of the characters of seven fixed members. This way of establishing the images of characters leads to sympathy and laughter since it causes viewers to identify with the celebrities. The growth and variation of the Infinite Challenge characters can make stories with new forms and formats through this process. When the personalities and relationships of the characters are built concretely, they can create another narration and laughter sufficiently in spite of the central description that is rather weak. Muhan Corporation (Muhan Sangsa) series is the episode that made the best use of the characters of the cast of Infinite Challenge. It may safely be said that Muhan Corporation series is a single sitcom dramatized by creating the power relationship with the characters developed for 8 years and condensing them into each role. This means that the series is in accordance with the excellent form of narration, exquisitely being in harmony with the process of symbolization of the characters, narrative and the way of creating laughter. This narrative strategy and utilization of comedy of Muhan Corporation series enrich the narration of Infinite Challenge and help the show to go beyond the bounds of repetition-the limit of esthetics of the television show. And the strategy of Muhan Corporation resolves the problems of present Korean real variety shows and proposes the right direction at the same time.

keywords
무한도전, 무한상사, 리얼 버라이어티 쇼, 서사, 텔레비전, 캐릭터, 시트콤, Infinite Challenge, Muhan Dojeon, real variety show, TV show, comedy

참고문헌

1.

MBC TV <무한도전>

2.

2011년 5월 21일 250회 <무한상사 야유회>

3.

2011년 10월 8일 270회 <무한상사 오피스 특집>

4.

2012년 1월 14일 284회 <신년 맞이 특집> 1부

5.

2012년 1월 21일 285회 <신년 맞이 특집> 2부

6.

2012년 9월 29일 297회 <추석특집 무한상사> 1부

7.

2012년 10월 6일 298회 <추석특집 무한상사> 2부

8.

2013년 4월 27일 327회 8주년 특집 <뮤지컬 무한상사> 1부

9.

2013년 6월 1일 332회 8주년 특집 <뮤지컬 무한상사> 2부

10.

2013년 6월 8일 333회 8주년 특집 <뮤지컬 무한상사> 3부

11.

김승수·이정표, 「다매체 시대의 한국형 시트콤」, 방송연구논문집 6집, 1994, 138쪽.

12.

김남일, 「텔레비전 오락 프로그램에서 웃음유발의 정치성 : MBC -TV <무한도전>의 텍스트 분석을 중심으로」, 한국방송학보 22-6호, 2008, 20~21쪽.

13.

주창윤, 「반복과 차이:텔레비전과 대중미학」, 언론과 사회 제10권, 성곡 언론 문화재단언론과 사회사, 1995, 32쪽.

14.

최이정, 「한국시트콤 장르 경계와 특성에 관한 연구 - 코미디전통과 드라마형식의 접목성을 중심으로-」, 사회과학 연구 제 9집, 1999, 208~209쪽.

15.

하종원, 「글로벌 텔레비전 장르의 지역적 생산과 변용 : 한국의 시트콤의 사례를 중심으로」, 언론정보연구 , 제43권 제2호, 서울대학교 언론정보연구소, 2007, 87쪽.

16.

황진미, 「더 나은 세계는 가능하다! - <무한도전>은 어떻게 예능의 레전드가 되었나?」, 웃기는 레볼루션 , 2012, 92쪽.

17.

배우리, 왜 그는 늘 2인자일까 , 미래를 소유한 사람들, 2010.

18.

박근서, 코미디, 웃음과 행복의 텍스트 , 커뮤니케이션북스, 2006.

19.

박노현, 드라마, 시학을 만나다 , 휴머니스트, 2009.

20.

신현숙, 희곡의 구조 , 문학과 지성사, 1990.

21.

주창윤·최영묵, 텔레비전 화면 깨기 , 한울, 2001.

22.

S 채트먼, 한용환 역, 이야기와 담론 , 푸른사상, 2003.

23.

Steve Neale & Frank krutnik, 강현두 역, 영화 속의 코미디, TV 속의 코미디 , 한국방송개발원, 1996.

대중서사연구