바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

한국 극장용 애니메이션 활황기 아동애니메이션의 특징과 한계-<똘이장군 제3땅굴편>과 <꼬마어사 똘이>를 중심으로

Trends and Limitations of Children Animationduring Theatrical Animation Buoyancy: Focusing on <Tori Janggun–The Third Tunnel> and <Kkomaeosa Ttori>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2014, v.20 no.1, pp.175-206
https://doi.org/10.18856/jpn.2014.20.1.006
안숭범 (건국대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This paper attempts to critically reconsider the storytelling of the “Ttori Janggun” series produced during the theatrical animation buoyancy. The “Ttori Janggun” series, produced between the late 1970s to 1980s, holds contents that significantly affected contemporary children, along with the “Taekwon V” series. Especially <Tori Janggun – The Third Tunnel> and <Kkomaeosa Ttori>, which represent the “Ttori Janggun” series, illustrate the standards for differentiating between good and evil in the value oriented and the regulatory ruling order of the society at that time. What is more interesting is that these animations request for agreement and approval from the audience. Through this study it was found that there are various political and ideological implications in the process the main character Ttori overcomes the situation of his ‘father’s absence.’ Furthermore, it was possible to indirectly infer, in conscious and unconscious level, the effects on the audience of the children animations with similar characteristics that were released during the production buoyancy of theatrical animation at that time. It is judged that the study on the works of theatrical animation during the period of buoyancy is insufficient in terms of quantity and quality. This paper as well is limited to the two pieces of work that represent the ‘Ttori Janggun’ series. I hope this research on the works representing this period can be proceeded at various angles in the future.

keywords
Animation, ideology, storytelling, ‘Ttori Janggun’ series, narrative experience, 애니메이션, 이데올로기, 스토리텔링, ‘똘이장군’ 시리즈, 서사체험

참고문헌

1.

김청기, <똘이장군 제3땅굴편>, (주)서울동화, 1978.

2.

김청기, <꼬마어사 똘이>, 남양기획, 1980.

3.

노승관・양경미, 한국 애니메이션 결정적 순간들 , 쿠북, 2010.

4.

문재철, 「한국 애니메이션과 영화정책의 관계에 대한 연구: 60년대 후반에서 80년대 초반까지」, 한국콘텐츠학회논문지 9권 6호, 한국콘텐츠학회, 2009.6, 72~81쪽.

5.

안숭범, 「소설 원작 반공영화의 주제의식 영상화 양상 일고찰- 유현목의 <불꽃>을 중심으로」, 한국문학이론과평 14권 2호, 한국문학이론과비평학회, 2010.6, 357~382쪽.

6.

안숭범, 「일본 리얼 로봇 애니메이션에 나타난 정치적 선악구도- 아렌트의 관점에서 본 <기동전사 건담>의 갈등적 세계인식」, 영화연구 제57호, 한국영화학회, 2013.9, 203~230쪽.

7.

안숭범, 「인물 화편화 방식을 통해 본 소설의 영상화 일고찰- <오발탄>, <장마>를 중심으로」, 현대문학의 연구 41집, 한국문학연구학회, 2010.6, 357~388쪽.

8.

장연이, 「<똘이 장군>에 반영된 반공적 이데올로기 이미지 표현에 관한 연구」, 만화애니메이션연구 15호, 한국만화애니메이션학회, 2009.5, 109~122쪽.

9.

차혜영, 「성장소설과 발전 이데올로기」, 상허학보 12집, 상허학회, 2004.2, 129~163쪽.

10.

한국콘텐츠진흥원, 2012 애니메이션 산업 백서 요약 , 2013.

11.

허인욱, 한국애니메이션 영화사 , (주)신한미디어, 2002.

대중서사연구